Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" portat eller 10" el 12" slutet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8" portat eller 10" el 12" slutet

    här kommer kanske en konstig jämförelse, men vill ha nåt som tar lite plats i nya kärran. och funderar antingen på en 8" i portat med 3" aeroport, eller en 12" i sluten låda, kommer det bli stor skillnad i ljud samt output mellan dessa alternativen?

  • #2
    Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

    Originally posted by sjobas View Post
    här kommer kanske en konstig jämförelse, men vill ha nåt som tar lite plats i nya kärran. och funderar antingen på en 8" i portat med 3" aeroport, eller en 12" i sluten låda, kommer det bli stor skillnad i ljud samt output mellan dessa alternativen?
    En bas som fungerar bra i både portad/sluten låda är Hertz hx basar.
    Dom låter riktigt trevligt med och det i små lådor.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #3
      Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

      tack för förslaget, men ja tänkte mest allmänt på om det blir någon skillnad på de olika elementen då ett är litet å portat och det andra större och slutet..
      för kan 8" matcha den större slutna i output och ändå låta hyfsat till musik så vill jag helst ha en 8"
      Last edited by sjobas; September 14, 2011, 18:58.

      Comment


      • #4
        Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

        bilen i fråga är en sån här om det spelar nån roll..
        http://cdn2.worldcarfans.co/2009/6/medium/4139285.jpg

        Comment


        • #5
          Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

          Skulle nog säga att det är en smaksak, jag själv har aldrig riktigt gillar slutna lådor.

          Beskriv hur du vill att det ska låta och vad du lyssnar på för musik så finns det säkert några här på forumet som kan hjälpa dig!
          \m/

          Comment


          • #6
            Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

            Jag håller med luffarn.....men säger att jag aldrig riktigt gillat portade lådor
            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

            Comment


            • #7
              Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

              En 8"are tar ju generellt mindre volym även om det förstås finns undantag. Nu vet jag inte vad du vill ha ut ur din anläggning rent decibelmässigt men en bra 8"are med seriös drivning och bra låda brukar räcka i de flesta bilar. Låter kanske lite konstigt för alla som laddar med 2x12 och ännu större men jag har lyckats urbra med 8"are i optimal låda och mycket effekt i steget som driver.

              För några år sedan hade jag en Honda Civic Coupe och den var inte direkt rymlig kan jag säga. Började med 2x10 i gjuten låda i skuffen. Det poppade men tog mycket plats och karaktären var inte alls den jag ville ha. JAg bantade till en tia och det blev bättre. Sen körde jag en tolva och det funkade bra men lådan blev stor. Ett tag körde jag utan baslåda och en dag insåg jag att jag nog får ha tag i en bas trots allt och hittade en JBL 8" i källaren. Byggde en bra portad låda till den och matade den med mitt stora monoblock på alledes för mycket effekt med tanke på vad det var för högtalare. Detta alternativ var en höjdare. Jag tror jag tog ut så mycket det gick av den stackars 8"aren men den höll och det lät väldigt bra. I princip ALLA som lyssnade utan att ha sett vad som låg i skuffen gissade på "minst 12 tum". Vad lär man sig av det? Storleken har väl egentligen ingen betydelse om man bara prickar rätt

              Lev väl...
              mt4base

              Comment


              • #8
                Re: 8" portat eller 10" el 12" slutet

                tack för bra svar! jo jag har bestämt mig att det blir en 8" var bara lite orolig för att det skulle bli för liten port, men har fått lite expert utlåtanden så det ska funka upp till mina krav

                Comment

                Working...
                X