Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående "Ploppljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Frågor angående "Ploppljud"

    Originally posted by MR X View Post
    1. Dels ökar avkylningen (eller rättare sagt temperaturstabiliseringen vid elastiserande av luften). Detta på grund av en ökad termisk massa och därför en ökad värmekapacitivitet. Denna effekt beror på termisk överledning mellan luften och dämpmaterialet och kan ges rimligt korta tidskonstanter. Effekten hindrar de adiabatiska effekterna att uppstå (att tryckförändring speglas i temperaturen) vilket är bra.

    2. Dessutom införs luftrörelsefriktion. Detta ger förluster eftersom rörelseenergi i membranet via dito i luften omvandlas till värme i ullen.
    Ja, jag är med på vad det gör med material i lådan. Och vilka effekter det får.

    Däremot så anser jag att det är kraftigt överdrivet att binda upp ett resonemang på att kylningen av elementet skulle förändras drastiskt med dämpull i lådan. Det är helt enkelt sån liten påverkan att den effekt som det ger på responsen inte motiverar det. Jag vet att vissa (ex vis herr Öhman...) alltid talar sig varm inför detta. Andra säger det är nonsens. Skulle det vara så viktigt, så ger det bättre effekt att bygga lådan i metall och ha kylflänsar på utsidan. Detta har en gammal arbetskollega till mig simulerat en gång, och det var rätt avsevärd skillnad.

    Själv anser jag att den stora "vinsten" med att ha dämpull enbart infinner sig då man har för liten volym från början, och använder ullen att lura elementet (dvs luftfjäderns ändrade egenskap) att tro att volymen är större.

    Men, alla får hitta sin grej. Jag tror dock som jag sa tidigare att man alltid bör prova med dämpull och lite varierande mängd. Personligen tycker jag att det blir lite annan karaktär på ljudet med lite dämpull, som i vissa fall kan vara önskvärd, men det har i det läget inget med temperaturen att göra.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #77
      Re: Frågor angående "Ploppljud"

      Originally posted by MR X View Post
      1. Dels ökar avkylningen (eller rättare sagt temperaturstabiliseringen vid elastiserande av luften). Detta på grund av en ökad termisk massa och därför en ökad värmekapacitivitet. Denna effekt beror på termisk överledning mellan luften och dämpmaterialet och kan ges rimligt korta tidskonstanter. Effekten hindrar de adiabatiska effekterna att uppstå (att tryckförändring speglas i temperaturen) vilket är bra.

      2. Dessutom införs luftrörelsefriktion. Detta ger förluster eftersom rörelseenergi i membranet via dito i luften omvandlas till värme i ullen.
      Såna där tekniska saker är åter igen inget för den ovane lyssnaren enligt min åsikt, ursäkta att jag upprepar mig. I hemmet för finsmakaren, absolut, men inte i bilen för "svensson".

      Med risk för att kanske låta "elak": I tidigare inlägg har det varit fullt med särskrivningar och avsaknad av stor bokstav i början på meningarna, men helt plötsligt i ovanstående inlägg är det inga som helst särskrivningar eller avsaknad av stora bokstäver i meningarnas början.

      Jag skulle nog önska att ovanstående skribent bestämmer sig för hur seriösa inlägg han/hon tänker skriva, jag upplever inte att dessa "avancerade" inlägg är riktigt seriösa med tanke på hur allting skrivs. Jag förväntar mig nog mer ordning i meningarna när ord av den kalibern som vi sett hittills används.

      Det är min allra högst egen åsikt och jag menar faktiskt inte att vara elak, däremot börjar jag tyvärr att bli aningen skeptisk.

      Comment


      • #78
        Re: Frågor angående "Ploppljud"

        Originally posted by Optima View Post
        Såna där tekniska saker är åter igen inget för den ovane lyssnaren enligt min åsikt, ursäkta att jag upprepar mig. I hemmet för finsmakaren, absolut, men inte i bilen för "svensson".

        Med risk för att kanske låta "elak": I tidigare inlägg har det varit fullt med särskrivningar och avsaknad av stor bokstav i början på meningarna, men helt plötsligt i ovanstående inlägg är det inga som helst särskrivningar eller avsaknad av stora bokstäver i meningarnas början.

        Jag skulle nog önska att ovanstående skribent bestämmer sig för hur seriösa inlägg han/hon tänker skriva, jag upplever inte att dessa "avancerade" inlägg är riktigt seriösa med tanke på hur allting skrivs. Jag förväntar mig nog mer ordning i meningarna när ord av den kalibern som vi sett hittills används.

        Det är min allra högst egen åsikt och jag menar faktiskt inte att vara elak, däremot börjar jag tyvärr att bli aningen skeptisk.
        Jag vet att jag sett den där texten eller en EXTREMT lik, nån annan stans tidigare, men jag kan inte hitta det just nu. Kan vara på nån av Hifi-forumen, eller faktiskt.se.

        Men, jag kommer hitta det...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #79
          Re: Frågor angående "Ploppljud"

          Originally posted by Optima View Post
          Såna där tekniska saker är åter igen inget för den ovane lyssnaren enligt min åsikt, ursäkta att jag upprepar mig. I hemmet för finsmakaren, absolut, men inte i bilen för "svensson".

          Med risk för att kanske låta "elak": I tidigare inlägg har det varit fullt med särskrivningar och avsaknad av stor bokstav i början på meningarna, men helt plötsligt i ovanstående inlägg är det inga som helst särskrivningar eller avsaknad av stora bokstäver i meningarnas början.

          Jag skulle nog önska att ovanstående skribent bestämmer sig för hur seriösa inlägg han/hon tänker skriva, jag upplever inte att dessa "avancerade" inlägg är riktigt seriösa med tanke på hur allting skrivs. Jag förväntar mig nog mer ordning i meningarna när ord av den kalibern som vi sett hittills används.

          Det är min allra högst egen åsikt och jag menar faktiskt inte att vara elak, däremot börjar jag tyvärr att bli aningen skeptisk.
          Nu tycker jag att du är ute och cyklar du elaka Optima
          Hans påståenden backas ju upp av killarna på"Faktiskt.se", överingenjör Öhman inkluderad

          Titta själv!

          http://www.faktiskt.se/modules.php?n...wtopic&p=14266
          Last edited by PhoenixG; September 26, 2011, 21:24. Reason: Mr X = Överingenjör Öhman?
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #80
            Re: Frågor angående "Ploppljud"

            Originally posted by PhoenixG View Post
            Nu tycker jag att du är ute och cyklar du elaka Optima
            Hans påståenden backas ju upp av "Faktiskt.se"

            Titta själv!

            http://www.faktiskt.se/modules.php?n...wtopic&p=14266
            LOL. Visste det!!

            Det roligaste av allt är att MR X dessutom har lyckats misstolka det som står skrivet, så att han TALAR EMOT Ingvar.

            Eller så är MR X bara kass på att skriva, och det kan ju iofs också vara förklaringen....
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #81
              Re: Frågor angående "Ploppljud"

              Haha gillat denna tråden sen då ni började med allt avancerat snack som en vanlig döende ej förstår.
              Men nu blev jag fan imponerad ni avslöjade Mr X . Hejja Jonash som besitter denna enorma kunskap, Optima och PhoenixG som är ena jäkla detektiver ^^
              155++db@25hz
              http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

              sigpic

              Ljudbyggaren.se

              Comment


              • #82
                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                Kännts som det varit troll rätt länge i denna tråd. Mycket riktigt så var så fallet.

                Bra gjort!!

                Comment


                • #83
                  Re: Frågor angående "Ploppljud"

                  Originally posted by jonash View Post
                  LOL. Visste det!!

                  Det roligaste av allt är att MR X dessutom har lyckats misstolka det som står skrivet, så att han TALAR EMOT Ingvar.

                  Eller så är MR X bara kass på att skriva, och det kan ju iofs också vara förklaringen....
                  Och det är inte alla gånger Öhman har rätt ?
                  men som du skriver så kan man tro att du är Isidor men han sitter nog med mera kunskaper än vad du och jag gör.

                  Comment


                  • #84
                    Re: Frågor angående "Ploppljud"

                    Originally posted by MR X View Post
                    Och det är inte alla gånger Öhman har rätt ?
                    men som du skriver så kan man tro att du är Isidor men han sitter nog med mera kunskaper än vad du och jag gör.
                    Öhman har inte rätt alla gånger nej. Faktum är att han har direkt fel i vissa saker han sagt genom åren. Möjligen skulle han ändra sina påståenden om man gick på honom om det igen, men det har jag varken lust eller anledning att göra. Finns en rätt lång intervju som är gjord med honom för ett antal år sedan, och läser man den så hittar man en hel del felaktigheter. Men, han har oftare rätt än fel, och kvoten rätt/fel är rätt hög, det skall erkännas

                    Ingvar är extremt mycket mer bevandrad inom HiFi än jag är, nåt annat kommer jag aldrig påstå. Men precis lika lite som Ingvar skulle ge för ett par Bose utav valfri sort, precis lika lite skall man ta allt han säger och sluka i sig. Men han tillhör förmodligen top50 i världen på det han gör, och definitivt top3 i Sverige. Om man nu kan rangordna, allt beror ju på vad måttreferensen är...

                    Oavsett vad, och oavsett ingvar eller du läser vad jag skriver, eller vad nån annan skriver, så bör man faktiskt ifrågasätta allt man hör, läser och försöker begripa. MEN, dilemmat är just det med begripa. Har man svårt med teorin bakom så kommer man inte kunna nå så långt, utan då "kör man på sina praktiska tester" och hankar sig fram på den vägen. Den metoden är en framkomlig väg, om man

                    1. Skulle ha sisådär en 2-300års livstid och obegränsat med resurser
                    2. Inte riktigt vet vad man strävar efter

                    Nu har jag gjort mitt i den här tråden - igen! Jag tar gärna en diskussion om annat som kan tänkas vara av intresse, men då hoppas jag inte sitta och diskutera med en google-robot. Isåfall kan du lika gärna länka källan direkt så kan jag kommentera det isåfall, om jag finner det relevant.

                    Tack.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #85
                      Re: Frågor angående "Ploppljud"

                      Originally posted by jonash View Post
                      Öhman har inte rätt alla gånger nej. Faktum är att han har direkt fel i vissa saker han sagt genom åren. Möjligen skulle han ändra sina påståenden om man gick på honom om det igen, men det har jag varken lust eller anledning att göra. Finns en rätt lång intervju som är gjord med honom för ett antal år sedan, och läser man den så hittar man en hel del felaktigheter. Men, han har oftare rätt än fel, och kvoten rätt/fel är rätt hög, det skall erkännas

                      Ingvar är extremt mycket mer bevandrad inom HiFi än jag är, nåt annat kommer jag aldrig påstå. Men precis lika lite som Ingvar skulle ge för ett par Bose utav valfri sort, precis lika lite skall man ta allt han säger och sluka i sig. Men han tillhör förmodligen top50 i världen på det han gör, och definitivt top3 i Sverige. Om man nu kan rangordna, allt beror ju på vad måttreferensen är...

                      Oavsett vad, och oavsett ingvar eller du läser vad jag skriver, eller vad nån annan skriver, så bör man faktiskt ifrågasätta allt man hör, läser och försöker begripa. MEN, dilemmat är just det med begripa. Har man svårt med teorin bakom så kommer man inte kunna nå så långt, utan då "kör man på sina praktiska tester" och hankar sig fram på den vägen. Den metoden är en framkomlig väg, om man

                      1. Skulle ha sisådär en 2-300års livstid och obegränsat med resurser
                      2. Inte riktigt vet vad man strävar efter

                      Nu har jag gjort mitt i den här tråden - igen! Jag tar gärna en diskussion om annat som kan tänkas vara av intresse, men då hoppas jag inte sitta och diskutera med en google-robot. Isåfall kan du lika gärna länka källan direkt så kan jag kommentera det isåfall, om jag finner det relevant.

                      Tack.
                      Hoppas att vi kan ta det någon gång mellan 4 ögon utan google roboten som du kallar det.
                      Man har träffat folk som har varit duktiga bakom tangentbord men i verkligheten så har inte det stämt.

                      Comment


                      • #86
                        Re: Frågor angående "Ploppljud"

                        De flesta har nog uppfattningen att Jonash är bättre IRL än vad han är bakom ett tangentbord.... Å detta tror jag gäller både personligheten och möjligheten att vidarebefodra kunskap.

                        Men vad vet jag, HiFi är inte riktigt mitt område.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Frågor angående "Ploppljud"

                          Nu har jag provat lådan i bilen och det låter ganska bra där.. men den luktade bränt och blev ganska varm då jag bara gav den 200 RMS (rockford fosgate) det känns lite konstigt? :P
                          \m/

                          Comment


                          • #88
                            Re: Frågor angående "Ploppljud"

                            Vad har du för kabel till slutsteget då?
                            Låter som att de inte får tillräckligt med kräm.

                            Comment


                            • #89
                              Re: Frågor angående "Ploppljud"

                              det jag menade var att basen luktade bränt, vet inte hur grov kablarna är men det är grövre än vad som rekommenderas och de får precis plats i anslutningarna.
                              Den andra basen jag har börjar inte lukta bränt så jag misstänker att den gamla mutant tolvan får för mycket kräm då jag glömt bort hur mycket den ska ha.. ska skruva ur den ur lådan och googla på namnet.. då får jag reda på om den kanske inte vill ha 200 rms..
                              sen gick steget i protect när jag vred på för mycket med den basen.. börjar undra hur den mår igäntligen. ;P
                              \m/

                              Comment


                              • #90
                                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                                Jag tror snarare det är tvärt om, du har ett för klent steg som du pressar så hårt att det börjar ge ut en klippt signal, du skickar alltså i princip in likström i basen.
                                Mitt projekt: Volvo V60
                                BRL - B2 & Dayton

                                More to come...

                                Comment

                                Working...
                                X