Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående "Ploppljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Frågor angående "Ploppljud"

    Jag skall nu ta ut lådan i bilen och provspela där.
    \m/

    Comment


    • #62
      Re: Frågor angående "Ploppljud"

      Originally posted by MR X View Post
      Det kan bero på en helt felaktigt byggd konstruktion i från början och troligen så har inte den som byggt förståt vad ett Q värde gör för en sluten låda och troligen så ligger dom lådor som är utan dämp material på höga Q värden och inte inom det normala Q värden runt 0.7 Och hur styr man den akustiska impedansen i en låda utan dämpning Och hur styrman den motverkande fjädern på elementet i en låda utan dämpning .
      Det är sådana frågor som dyker upp när det gäller bilstereo byggen.
      Att ha det "optimala" Qtc-värdet (dvs 0,707 enligt Butterworth) i bilen kanske inte fungerar, därför får man prova sig fram. Enklast är att göra lådan större än rekommendationen (om det nu finns någon rekommendation) och lyssna hur det låter, sedan successivt minska volymen tills man är "nöjd".

      Som jag ungefär skrev tidigare så har den vanliga lyssnaren/byggaren knappast någon praktisk nytta av dämpmaterialet på det sätt som en riktig ljudentusiast har, därför känns det knappast nödvändigt eftersom man får liknande funktion med ovanstående byggförfarande som att sätta dämpmaterial.

      Men det är ju min åsikt, jag är dock ingen "finsmakare" och ser nog inte saken på samma sätt som tex du gör.

      Originally posted by LuffarN View Post
      Jag skall nu ta ut lådan i bilen och provspela där.
      Gör så och skriv hur det blev.

      Comment


      • #63
        Re: Frågor angående "Ploppljud"

        Originally posted by MR X View Post
        Det kan bero på en helt felaktigt byggd konstruktion i från början och troligen så har inte den som byggt förståt vad ett Q värde gör för en sluten låda och troligen så ligger dom lådor som är utan dämp material på höga Q värden och inte inom det normala Q värden runt 0.7 Och hur styr man den akustiska impedansen i en låda utan dämpning Och hur styrman den motverkande fjädern på elementet i en låda utan dämpning .
        Det är sådana frågor som dyker upp när det gäller bilstereo byggen.
        Q värdet om man enbart kikar på det säger inte så mycket. Man måste relatera det till frekvenssvaret.

        Det går alldeles utmärkt att bygga slutna lådor utan ull. Man bör dock testa både med och utan.
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #64
          Re: Frågor angående "Ploppljud"

          Originally posted by jonash View Post
          Q värdet om man enbart kikar på det säger inte så mycket. Man måste relatera det till frekvenssvaret.

          Det går alldeles utmärkt att bygga slutna lådor utan ull. Man bör dock testa både med och utan.
          Inte för lekmanen så säger det inte mycket men för den erfarne så säger det mycket men då måste det till en limp mätning för att få fram den akustiska impedansen.

          hur får man bort den termiska värmen ur en o isotermiserad låda
          Hur mot verkar man kompressionen av elementet i en o termiserad låda då det inte finns någon fjäder för elementet att stödja sig i mot
          eller är det som vanligt att elementen stödjer sig på sin egen upphängning med följden av ett lågt vas värde.

          Comment


          • #65
            Re: Frågor angående "Ploppljud"

            Originally posted by MR X View Post
            Inte för lekmanen så säger det inte mycket men för den erfarne så säger det mycket men då måste det till en limp mätning för att få fram den akustiska impedansen.

            hur får man bort den termiska värmen ur en o isotermiserad låda
            Hur mot verkar man kompressionen av elementet i en o termiserad låda då det inte finns någon fjäder för elementet att stödja sig i mot
            eller är det som vanligt att elementen stödjer sig på sin egen upphängning med följden av ett lågt vas värde.
            Jag är inte med på vad du försöker säga. Eller fråga. Kan du förtydliga.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #66
              Re: Frågor angående "Ploppljud"

              Originally posted by Optima View Post
              Gör så och skriv hur det blev.
              jag hann inte idag, det blev lite annat pul men ska göra det så fort jag kan och meddelar resultatet..
              \m/

              Comment


              • #67
                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                Varför bygger man inte en låda som man själv tycker låter bra?
                Sen vad Q värdet blir på och annats tjaffs spelar väl ingen roll så länge man själv gillar ljudet?
                Hopp, ska man göra nu då?

                Comment


                • #68
                  Re: Frågor angående "Ploppljud"

                  Originally posted by Softis View Post
                  Varför bygger man inte en låda som man själv tycker låter bra?
                  Sen vad Q värdet blir på och annats tjaffs spelar väl ingen roll så länge man själv gillar ljudet?
                  Det är helt riktigt. Men om man vet ungefär vilka värden en färdig låda skall ha, så när man köper en bas eller kollar alternativ, så kan man simulera hur den passar och OM den passar, och då blir det inte så mycket testande fram och tillbaks, utan man träffar ofta rätt direkt.

                  Så jag ser det mer som att om man kan lite om sånt här, så slipper man en del huvudbry, och sparar både tid och pengar.
                  SM-guld 2007 och 2008.
                  Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                  Comment


                  • #69
                    Re: Frågor angående "Ploppljud"

                    Det är i princip så jag menar, den oerfarne (vanliga svensson) lyssnaren har troligen inte någon speciell nytta av såna "tekniska finesser" när han eller hon ska stå framför korvkiosken.

                    Är man ute efter en viss musikstil, vilket många är, så kan det behövas helt andra metoder än att finlira med dämpmaterial. I en bilkupe är det ju så många saker som påverkar resultatet, då tvivlar jag starkt på att lyssnaren märker skillnad på finjusteringen av dämpmaterialets densitet eller materialvalet.

                    Förresten: "Isotermiserad" hittade jag någorlunda vettig förklaring på, men ordet "termiserad" resulterade i en massa träffar angående mjölk. Det känns inte riktigt rätt, eller så hänger jag med dåligt i resonemanget.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Frågor angående "Ploppljud"

                      Originally posted by Optima View Post
                      Det är i princip så jag menar, den oerfarne (vanliga svensson) lyssnaren har troligen inte någon speciell nytta av såna "tekniska finesser" när han eller hon ska stå framför korvkiosken.

                      Är man ute efter en viss musikstil, vilket många är, så kan det behövas helt andra metoder än att finlira med dämpmaterial. I en bilkupe är det ju så många saker som påverkar resultatet, då tvivlar jag starkt på att lyssnaren märker skillnad på finjusteringen av dämpmaterialets densitet eller materialvalet.

                      Förresten: "Isotermiserad" hittade jag någorlunda vettig förklaring på, men ordet "termiserad" resulterade i en massa träffar angående mjölk. Det känns inte riktigt rätt, eller så hänger jag med dåligt i resonemanget.
                      Haha, jag hänger inte heller med när dom där udde orden dyker upp.
                      Men jag är lika glad för det
                      Hopp, ska man göra nu då?

                      Comment


                      • #71
                        Re: Frågor angående "Ploppljud"

                        Originally posted by Optima View Post
                        Det är i princip så jag menar, den oerfarne (vanliga svensson) lyssnaren har troligen inte någon speciell nytta av såna "tekniska finesser" när han eller hon ska stå framför korvkiosken.

                        Är man ute efter en viss musikstil, vilket många är, så kan det behövas helt andra metoder än att finlira med dämpmaterial. I en bilkupe är det ju så många saker som påverkar resultatet, då tvivlar jag starkt på att lyssnaren märker skillnad på finjusteringen av dämpmaterialets densitet eller materialvalet.

                        Förresten: "Isotermiserad" hittade jag någorlunda vettig förklaring på, men ordet "termiserad" resulterade i en massa träffar angående mjölk. Det känns inte riktigt rätt, eller så hänger jag med dåligt i resonemanget.
                        Glömde att det var lite slang så det är isotermisering brukar förkorta bara när man pratar med andra satt i telefon samtidigt .

                        Comment


                        • #72
                          Re: Frågor angående "Ploppljud"

                          Till MR X: tolkar jag dig rätt om du ifrågasätter slutna lådor, baserat på att det blir "varmt i lådan"?
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #73
                            Re: Frågor angående "Ploppljud"

                            Originally posted by jonash View Post
                            Till MR X: tolkar jag dig rätt om du ifrågasätter slutna lådor, baserat på att det blir "varmt i lådan"?
                            Nej jag ifråga sätter ej den slutna konstruktionen om den är korrekt utförd.
                            Utan det jag i fråga sätter varför man inte isotermiserar lådorna rätt om man håller på med sq eller är det ren okunskap om hur man går tillväga på ett korrekt sätt
                            Utan min fråga var vad händer med värmen i lådan som isotermiseringen skall ta upp när det inte finns någon isotermisering .
                            Utan att då låta elementet ta hela smällen som blir av luftens fjädrings rörelse inne i lådan.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Frågor angående "Ploppljud"

                              Originally posted by MR X View Post
                              Nej jag ifråga sätter ej den slutna konstruktionen om den är korrekt utförd.
                              Utan det jag i fråga sätter varför man inte isotermiserar lådorna rätt om man håller på med sq eller är det ren okunskap om hur man går tillväga på ett korrekt sätt
                              Utan min fråga var vad händer med värmen i lådan som isotermiseringen skall ta upp när det inte finns någon isotermisering .
                              Utan att då låta elementet ta hela smällen som blir av luftens fjädrings rörelse inne i lådan.
                              Bara så jag får din definition på Isotermisering rätt, beskriv den är du snäll. Det finns så många roliga termer för att fylla lådor med div. material, men många använder också termer på helt fel sätt.

                              Jag gissar att du med isotermisering menar just det; att fylla lådan med nån definierad mängd utav en definierad sorts material. Korrekt?
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #75
                                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                                Originally posted by jonash View Post
                                Bara så jag får din definition på Isotermisering rätt, beskriv den är du snäll. Det finns så många roliga termer för att fylla lådor med div. material, men många använder också termer på helt fel sätt.

                                Jag gissar att du med isotermisering menar just det; att fylla lådan med nån definierad mängd utav en definierad sorts material. Korrekt?
                                1. Dels ökar avkylningen (eller rättare sagt temperaturstabiliseringen vid elastiserande av luften). Detta på grund av en ökad termisk massa och därför en ökad värmekapacitivitet. Denna effekt beror på termisk överledning mellan luften och dämpmaterialet och kan ges rimligt korta tidskonstanter. Effekten hindrar de adiabatiska effekterna att uppstå (att tryckförändring speglas i temperaturen) vilket är bra.

                                2. Dessutom införs luftrörelsefriktion. Detta ger förluster eftersom rörelseenergi i membranet via dito i luften omvandlas till värme i ullen.

                                Comment

                                Working...
                                X