Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående "Ploppljud"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Frågor angående "Ploppljud"

    Originally posted by MR X View Post
    Finns lite matnyttigt i pdf filen att läsa .
    Blah blah yada yada....
    Varför ens bry sig om dämpmatrial i låda då man i slutänden likväl får testa sig fram till hur man vill göra kring mängd, vilken dämpning man vill ha osv osv efter eget tycke o smak?

    Teoretiska uträkningar säger inte ett smack om hur just DINA öron uppfattar ljudet....eller hur?

    Jag har testat tillräckligt för att veta att jag trivs med slutna lådor UTAN dämpull....
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

    Comment


    • #47
      Re: Frågor angående "Ploppljud"

      Originally posted by MR X View Post
      Varför höjer du hela tiden temperaturen på spolen först var det 1000 nu är det 1084 grader.

      Visst är det andra saker som ryker först spolen kan bottna med ett klonk men det beror på vid vilken frekvens man använder .

      men det är ganska roligt att se var det tar stopp någonstans när man simulerar även om det inte betyder ett smack som du säger
      men det är ganska viktigt när det gäller den kommersiella biten.
      Vänta nu lite. Jag tror inte det är jag som är analt intresserad av temperaturer som är helt utom vårat intresse? Jag sa ganska tidigt att din smält-temperatur på koppar var ointressant. Eller hur?

      Har du räknat på vilken effekt du måste köra för att nå 1000+ grader i trådlindningen? Jag kan säga, som en liten vägledning, att så mycket effekt kommer du aldrig i ditt liv komma i närheten av
      Last edited by jonash; September 30, 2011, 21:49.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #48
        Re: Frågor angående "Ploppljud"

        Originally posted by Lonefox View Post
        Blah blah yada yada....
        Varför ens bry sig om dämpmatrial i låda då man i slutänden likväl får testa sig fram till hur man vill göra kring mängd, vilken dämpning man vill ha osv osv efter eget tycke o smak?

        Teoretiska uträkningar säger inte ett smack om hur just DINA öron uppfattar ljudet....eller hur?

        Jag har testat tillräckligt för att veta att jag trivs med slutna lådor UTAN dämpull....
        Det bevisar bara vad du kan om högtalare och hur påläst du är i ämnet

        Teoretiska uträkningar ger bara en finger visning sen kommer det till mätningar och lyssnings test.

        Hur gör du med värmen som elementet och luften i lådan skapar och hur mot verkar du den termiska kompressionen som elementet till för lådan.

        Comment


        • #49
          Re: Frågor angående "Ploppljud"

          Originally posted by jonash View Post
          Vänta nu lite. Jag tror inte det är jag som är analt intresserad av temperaturer som är helt utom vårat intresse? Jag sa ganska tidigt att din smält-temperatur på koppar var ointressant. Eller hur?

          Har du räknat på vilken effekt du måste köra för att nå 1000+ watt i trådlindningen? Jag kan säga, som en liten vägledning, att så mycket effekt kommer du aldrig i ditt liv komma i närheten av
          Intressant att du vet vad jag kan och inte har har du smekt kristall kulan
          Och jag räknar inte i watt utan i volt men du kan räkna ut vad 95 volt blir i watt så nog har jag effekt så det räcker till .
          Sen verkar du ha förutfattade meningar om vad folk har du vet inte ett jävla skit vad jag har för saker .

          Comment


          • #50
            Re: Frågor angående "Ploppljud"

            Originally posted by MR X View Post
            Intressant att du vet vad jag kan och inte har har du smekt kristall kulan
            Och jag räknar inte i watt utan i volt men du kan räkna ut vad 95 volt blir i watt så nog har jag effekt så det räcker till .
            Sen verkar du ha förutfattade meningar om vad folk har du vet inte ett jävla skit vad jag har för saker .
            Jodå! En våg som klarar 0.1grams upplösning, du lär ha en mäktig tempmätare som mäter upp till 1000grader och så har du vad lite Kapton.

            Inte så dumt!

            Sen kan du själv få räkna ut vad 95 Volt blir i temperatur på spolen, så skall vi se om du ens är nära ett resonemang i varför det är fel.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #51
              Re: Frågor angående "Ploppljud"

              Originally posted by jonash View Post
              Jodå! En våg som klarar 0.1grams upplösning, du lär ha en mäktig tempmätare som mäter upp till 1000grader och så har du vad lite Kapton.

              Inte så dumt!

              Sen kan du själv få räkna ut vad 95 Volt blir i temperatur på spolen, så skall vi se om du ens är nära ett resonemang i varför det är fel.
              Skall klar göra lite så menade jag på 95 volt i 4/8 ohm och inte någon temperatur så som du menade att det var omöjligt
              men 2 länkar till billiga mät grejer som finns i min ägo skall du få
              http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/...b_artikel.html.
              http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/...b_artikel.html

              Comment


              • #52
                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                Originally posted by MR X View Post
                Skall klar göra lite så menade jag på 95 volt i 4/8 ohm och inte någon temperatur så som du menade att det var omöjligt
                men 2 länkar till billiga mät grejer som finns i min ägo skall du få
                http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/...b_artikel.html.
                http://www.sagitta.se/cgi-bin/butik/...b_artikel.html
                Bra googlat!
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #53
                  Re: Frågor angående "Ploppljud"



                  På vilket sett hjälper denna Gutarnas kamp trådstartaren få bort sitt ploppljud?
                  Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                  www.garaget.org/Frippe_L

                  Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                  Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                  Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                  Comment


                  • #54
                    Re: Frågor angående "Ploppljud"

                    Originally posted by Frippe_L View Post
                    På vilket sett hjälper denna Gutarnas kamp trådstartaren få bort sitt ploppljud?
                    Sant. Im done.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #55
                      Re: Frågor angående "Ploppljud"

                      Originally posted by jonash View Post
                      Bra googlat!
                      Jo det bevisar bara hur dryg du är!

                      Comment


                      • #56
                        Re: Frågor angående "Ploppljud"

                        Originally posted by MR X View Post
                        Jo det bevisar bara hur dryg du är!
                        Sorry för den hårda tonen. Rätt onödigt. Men en del saker du påstått är minst sagt anmärkningsvärda. Men det har vi rett ut nu.

                        Jag är klar. Sorry igen.
                        SM-guld 2007 och 2008.
                        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                        Comment


                        • #57
                          Re: Frågor angående "Ploppljud"

                          Min åsikt är iaf att den "vanliga" lyssnaren/byggaren av baslådor i bil inte har någon praktisk nytta av varken dämpmaterialets sammansättning/densitet eller eventuella vikter på baskonen (den vanliga lyssnaren kommer gissningsvis att sabba elementet och bli besviken på slutresultatet när han/hon vill spela högt), däremot har nog den riktige HiFi-entusiasten nytta av detta.

                          Till trådskaparen:

                          Hur mycket rör sig baskonen när det ploppande ljudet uppträder och ungefär vilken musik spelas?

                          Comment


                          • #58
                            Re: Frågor angående "Ploppljud"

                            Originally posted by Optima View Post
                            Min åsikt är iaf att den "vanliga" lyssnaren/byggaren av baslådor i bil inte har någon praktisk nytta av varken dämpmaterialets sammansättning/densitet eller eventuella vikter på baskonen (den vanliga lyssnaren kommer gissningsvis att sabba elementet och bli besviken på slutresultatet när han/hon vill spela högt), däremot har nog den riktige HiFi-entusiasten nytta av detta.

                            Till trådskaparen:

                            Hur mycket rör sig baskonen när det ploppande ljudet uppträder och ungefär vilken musik spelas?
                            Vill bara klar göra ett par saker så det inte blir fel .
                            Man skall inte ha någon vikt på konan som du skriver
                            man använder ett mät system som man adderar en given vikt på konan när man tar fram elementets parametrar.

                            När det gäller lådor så har du i en basreflex den mothållande fjädern genom basreflex röret då luften rör sig framåt och bakåt .

                            men vad har du i en sluten konstruktion och vad händer med elementet om du inte har någon dämpning i den?


                            Sen skulle jag tro att trådskaparen spelar hela frekvensomfånget där av så får han plopp ljud i högtalaren .
                            Han skrev att han drev den med en 5.1 reciver men vilken är det som har vanliga sub utgång med högtalar terminal för sub ??
                            Har inte dom flesta en LFE utgång som går via RCA.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Frågor angående "Ploppljud"

                              Okej, jag trodde att det rörde sig om "finjustering" av elementets egenskaper för att tex få det att gå djupare. Att man även sätter vikter på konen vid mätning har jag sett i högtalarlitteratur, så den biten är jag inte helt omedveten om.

                              I slutna lådor rekommenderas att använda dämpull enligt "all" litteratur, men när man ser i diverse trådar i olika bilstereoforum om hur folk upplever ljudet från sina byggda slutna konstruktioner så föredrar flera att inte ha någon ull alls.

                              Orsaken kan bla vara att man upplever basljudet som "inte riktigt distinkt", den spelar inte lika rappt som utan ull. Sedan har vi ju detta med att spela så högt som möjligt, där blir all form av dämpmaterial till en nackdel.

                              Slutresultatet är att dämpmaterialets vara eller icke vara är mer en smaksak för många, oavsett vad litteraturen och "expertisen" säger. Åtminstone när man bygger baslådor i bilen.

                              Angående trådskaparens reciever är det nog kanske som du beskriver, dvs att den förstärkarens subutgång spelar mer än bara subbas. Har väldigt liten erfarenhet av såna förstärkare.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Frågor angående "Ploppljud"

                                Originally posted by Optima View Post

                                I slutna lådor rekommenderas att använda dämpull enligt "all" litteratur, men när man ser i diverse trådar i olika bilstereoforum om hur folk upplever ljudet från sina byggda slutna konstruktioner så föredrar flera att inte ha någon ull alls.

                                Orsaken kan bla vara att man upplever basljudet som "inte riktigt distinkt", den spelar inte lika rappt som utan ull. Sedan har vi ju detta med att spela så högt som möjligt, där blir all form av dämpmaterial till en nackdel.
                                Det kan bero på en helt felaktigt byggd konstruktion i från början och troligen så har inte den som byggt förståt vad ett Q värde gör för en sluten låda och troligen så ligger dom lådor som är utan dämp material på höga Q värden och inte inom det normala Q värden runt 0.7 Och hur styr man den akustiska impedansen i en låda utan dämpning Och hur styrman den motverkande fjädern på elementet i en låda utan dämpning .
                                Det är sådana frågor som dyker upp när det gäller bilstereo byggen.

                                Comment

                                Working...
                                X