Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stämmer mina tankar ang låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stämmer mina tankar ang låda?

    Håller på o funderar ut en låda till min lilla DD 10:a och lurar på om detta kan funka.
    Då jag aldrig själv har räknat på avstämmingar och liknande tidigare så känner jag att jag skulle behöva lite vatten på min kvarn så att säga.

    Är änna aptrött nu så har säkert glömt nån vital info som behövs för att ni ska kunna få fram rätt räkneskaper men då får vi lösa den infon vid ett senare tillfälle.

    Skulle vara tacksam för lite hjälp iaf!!

    Skivtjocklek:22mm
    Yttermått på låda B:92 H:35 D:23



  • #2
    Re: Stämmer mina tankar ang låda?

    Originally posted by Slarvar View Post
    Håller på o funderar ut en låda till min lilla DD 10:a och lurar på om detta kan funka.
    Då jag aldrig själv har räknat på avstämmingar och liknande tidigare så känner jag att jag skulle behöva lite vatten på min kvarn så att säga.

    Är änna aptrött nu så har säkert glömt nån vital info som behövs för att ni ska kunna få fram rätt räkneskaper men då får vi lösa den infon vid ett senare tillfälle.

    Skulle vara tacksam för lite hjälp iaf!!

    Skivtjocklek:22mm
    Yttermått på låda B:92 H:35 D:23


    [ATTACH]6321[/ATTACH]

    Varför inte bara nyttja dom färdiga låduträkningarna som finns på DD´s hemsida?
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #3
      Re: Stämmer mina tankar ang låda?

      Har i dagsläget DDs egna förslag men det flåsar nåt helt otroligt i porten på den.
      Sen vill jag ha en låda som har mina egna mått så den passar i bilen med.

      Comment


      • #4
        Re: Stämmer mina tankar ang låda?

        Originally posted by Slarvar View Post
        Har i dagsläget DDs egna förslag men det flåsar nåt helt otroligt i porten på den.
        Sen vill jag ha en låda som har mina egna mått så den passar i bilen med.
        Hur stor e porten på den lådan då?

        INGA av DD´s lådor jag byggt EVER har det flåsat i porten på kan jag säga.
        Builder of the Metallica Tribute Car

        Comment


        • #5
          Re: Stämmer mina tankar ang låda?

          Denna är det jag har nu http://www.ddaudio.com/media/6717/10%20Full%20Size.pdf

          Tycker den verkar lite liten med bara ca 32L netto.

          Vad skulle DU rekomendera till en Z9510?

          Comment


          • #6
            Re: Stämmer mina tankar ang låda?

            Originally posted by Slarvar View Post
            Denna är det jag har nu http://www.ddaudio.com/media/6717/10%20Full%20Size.pdf

            Tycker den verkar lite liten med bara ca 32L netto.

            Vad skulle DU rekomendera till en Z9510?
            Har du rundat av alla kanter på porten på insidan?
            Builder of the Metallica Tribute Car

            Comment


            • #7
              Re: Stämmer mina tankar ang låda?

              Originally posted by Tokken View Post
              Har du rundat av alla kanter på porten på insidan?
              Svar nej, den är byggd som på ritningen.

              Tvivlar dock på att det skulle göra så mycket.
              Är ju verkligen stormvindar i porten på denna.

              Comment


              • #8
                Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                Det verkar ju lite skumt. Visserligen är portarean aningen mindre än förslagen till andra 10", tex 9510g, men skillnaden är väldigt liten och portareorna rent generellt brukar vara rejält "överdimensionerade" när man kikar i ett beräkningsprogram hur lufthastigheten i teorin bör bli.

                Comment


                • #9
                  Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                  Okej, Vad har du sett för förslag till 9510G då?

                  Har blivit tipsad om att bygga en låda med totalvolym på 50L och portarea på ca130cm2
                  och enligt mina beräkningar är det väl där jag landar.
                  Det jag är osäker på är om mina tankar ang avstämmningen på lådan verkar stämma eller om jag är helt ute och cyklar?
                  Funderar oxå på om portlängden är tillräcklig, har ju sett att dom flesta portar blir allt ifrån relativt långa till vidrigt långa. Varför är det bättre med lång port än kort port?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                    Med längre port kan du öka portarean för att bibehålla avstämningen. Håller du dig till DDs rekomendationer angående lådvolym samt portlängd så blir arean tillräckligt stor för att undvika de problem som du har. Minskar du låda och kortar ner portlängd minskas portarea markant för bibehållen avstämning och lufthastighet kan bli för stor i port vid djupbas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                      Originally posted by Slarvar View Post
                      Okej, Vad har du sett för förslag till 9510G då?

                      Har blivit tipsad om att bygga en låda med totalvolym på 50L och portarea på ca130cm2
                      och enligt mina beräkningar är det väl där jag landar.
                      Det jag är osäker på är om mina tankar ang avstämmningen på lådan verkar stämma eller om jag är helt ute och cyklar?
                      Funderar oxå på om portlängden är tillräcklig, har ju sett att dom flesta portar blir allt ifrån relativt långa till vidrigt långa. Varför är det bättre med lång port än kort port?
                      DD:s eget förslag till 9510g är 45,3 liter netto med ca 168 cm2 portarea. Portarean i den låda du har just nu är på ca 145 cm2, det förslag du visar i första inlägget har mindre area (ca 131 cm2).

                      Portens innerhöjd i ditt förslag är 1,5 cm, vad jag har förstått så bör man inte göra så liten höjd pga att luftvirvlar kan bildas eller nåt sånt. Jag vet inte exakt hur det blir, men har iaf läst någonstans om detta med minsta innerhöjd för att inte råka ut för konstiga fenomen.

                      Sedan finns även en liten tumregel om förhållandet mellan portbredd och porthöjd, det bör inte vara större än 1:8 enligt vissa rekommendationer. Vad som händer ifall man har ett betydligt större höjd/bredd-förhållande vet jag inte.

                      Orsaken till en lång port brukar vara att lådan är förhållandevis liten och att basen kan flytta mycket luft, vilket ger en relativt stor portarea. En låg avstämning ger ofta lång port också. Flera saker spelar alltså in.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                        Originally posted by Naughty Tee View Post
                        Med längre port kan du öka portarean för att bibehålla avstämningen. Håller du dig till DDs rekomendationer angående lådvolym samt portlängd så blir arean tillräckligt stor för att undvika de problem som du har. Minskar du låda och kortar ner portlängd minskas portarea markant för bibehållen avstämning och lufthastighet kan bli för stor i port vid djupbas.
                        Det ÄR ju DD:s förslag jag har nu

                        Var det inte 50L total med 130cm2 port avstämmt till ca 40Hz du tipsade mig om?
                        Damen har tyvärr städat bort mitt kladd papper ifrån samtalet vi hade.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                          Originally posted by Optima View Post
                          DD:s eget förslag till 9510g är 45,3 liter netto med ca 168 cm2 portarea. Portarean i den låda du har just nu är på ca 145 cm2, det förslag du visar i första inlägget har mindre area (ca 131 cm2).

                          Portens innerhöjd i ditt förslag är 1,5 cm, vad jag har förstått så bör man inte göra så liten höjd pga att luftvirvlar kan bildas eller nåt sånt. Jag vet inte exakt hur det blir, men har iaf läst någonstans om detta med minsta innerhöjd för att inte råka ut för konstiga fenomen.

                          Sedan finns även en liten tumregel om förhållandet mellan portbredd och porthöjd, det bör inte vara större än 1:8 enligt vissa rekommendationer. Vad som händer ifall man har ett betydligt större höjd/bredd-förhållande vet jag inte.

                          Orsaken till en lång port brukar vara att lådan är förhållandevis liten och att basen kan flytta mycket luft, vilket ger en relativt stor portarea. En låg avstämning ger ofta lång port också. Flera saker spelar alltså in.

                          Tack för förklaringen!
                          Hade ingen aning om att man faktiskt "bör" hålla sig till vissa regler när man bygger slotport.
                          Det jag har hört tidigare är att man helt frit kan välja utformning på porten så länge man har rätt area.

                          Vart har du hittat det DD förslaget, har du någon länk?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                            http://www.ddaudio.com/mobile-audio/woofers.aspx Där har du de olika basmodellerna, klicka på den bas du vill kika närmare på och välja sedan "spec" längst ner under "technical features".

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stämmer mina tankar ang låda?

                              Originally posted by Optima View Post
                              http://www.ddaudio.com/mobile-audio/woofers.aspx Där har du de olika basmodellerna, klicka på den bas du vill kika närmare på och välja sedan "spec" längst ner under "technical features".
                              Där du gubbe, där fanns det grejer!

                              Ska man tro att det där är totalvolym eller nettovolym?

                              Comment

                              Working...
                              X