Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som kan löda kretskort?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Någon som kan löda kretskort?

Hej!
    Undrar om det är någon som vet vart ja kan köpa komponenter till kretskortet i min Pioneer Stereo (dvd avh-7500) och även vart man kan få de lött eller om någon håller på med sånt på fritiden? Har vart på Elfa o pratat med dom men blev inte så mkt smartare. Mvh!

Re: Någon som kan löda kretskort?

Mouser eller digi-key har stort sortiment av komponenter.
    Löda är sällan särskilt svårt, fråga runt i bekantskapskretsen, finns säkert någon som har löd-grejer.

Comment

Om jag inte miss minner mig så gör hifikit även reparationer av diverse förstärkare mm! Dom ligger ju på S:t Eriksgatan 124 i sthlm så du kunde alltid fråga om dom utför reparationer ännu.

Comment

Extern Elektronik är annars aktoriserad serviceverkstad på Pioneer...
        /tycker Erik.

Comment

Originally posted by BigBula View Post
          Hej!
          Undrar om det är någon som vet vart ja kan köpa komponenter till kretskortet i min Pioneer Stereo (dvd avh-7500) och även vart man kan få de lött eller om någon håller på med sånt på fritiden? Har vart på Elfa o pratat med dom men blev inte så mkt smartare. Mvh!
          Är det lödning eller komponentval du har problem med, eller båda?

Vad är trasigt?
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
            Är det lödning eller komponentval du har problem med, eller båda?

Vad är trasigt?
            Båda köpte den av en polare för några är sen för en tusing bara för att skärmen hade fastnat i öppet läge. Så efter ett tag fick jag för mig att försöka få igång skärmen på egen hand. Dröjde inte länge förns jag pajat kontakterna till flatkabeln mellan panelen med knapparna o själva stereon. Sen åkte den tbx på hyllan. Men fick för mig att damma av den o se vad man kan göra

Comment

Originally posted by BigBula View Post
              Båda köpte den av en polare för några är sen för en tusing bara för att skärmen hade fastnat i öppet läge. Så efter ett tag fick jag för mig att försöka få igång skärmen på egen hand. Dröjde inte länge förns jag pajat kontakterna till flatkabeln mellan panelen med knapparna o själva stereon. Sen åkte den tbx på hyllan. Men fick för mig att damma av den o se vad man kan göra
              Dilemmat är att många enheter använder helt egna kontakter, eller snarare väldigt ovanliga kontakter, och jag förstår att ELFA kanske inte hade dem, då det finns en UPPSJÖ av kontakter därute..

Men, är du lite "full-i-fan" så hittar du nån kontakt du kan använda istället, men det kanske kräver mer lödning..

Sen skall du veta att lödning av såna saker som flatkabel och liknande är jädrigt pilligt, och det ställer ofta rätt höga krav på utrustningen; för hög värme och du får aldrig till det. Så en vanlig "lödkolv" kommer aldrig funka det lovar jag. Utan du behöver en bra termostatreglerad med fin spets.

/jonas
              SM-guld 2007 och 2008.
              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Originally posted by jonash View Post
                Dilemmat är att många enheter använder helt egna kontakter, eller snarare väldigt ovanliga kontakter, och jag förstår att ELFA kanske inte hade dem, då det finns en UPPSJÖ av kontakter därute..

Men, är du lite "full-i-fan" så hittar du nån kontakt du kan använda istället, men det kanske kräver mer lödning..

Sen skall du veta att lödning av såna saker som flatkabel och liknande är jädrigt pilligt, och det ställer ofta rätt höga krav på utrustningen; för hög värme och du får aldrig till det. Så en vanlig "lödkolv" kommer aldrig funka det lovar jag. Utan du behöver en bra termostatreglerad med fin spets.

/jonas
                Jo jag börjar förstå de..:P därför skulle jag behöva komma i kontakt med någon som har erfarenhet av sånt o som kan löda de..dom på elfa mumlade något om att de var så smått att de skulle lösas i ugn..?!

Comment

Ugn behöver du inte. Men en varmluftskolv. Och det är inte jättevanligt att man har.
                  /tycker Erik.

Comment

Läge att lägga upp en bild med någon sorts mått på (tumstock?). Det är svårt att veta ifall det är 1,27mm pinavstånd eller mycket mindre. Ibland skriker folk i högan sky för att de måste löda en SO-8, andra tycker de får veva kolven som i en tennismatch med så långt mellan pinnarna...

Comment

Bild

Kom på att ja behöver hjälp på vad grejerna heter också lite svårt att lita på hemsidor när man inte vet va saker heter..:$
                      Last edited by BigBula; August 26, 2011, 08:16.

Comment

Hej! testa sök på: flat cable connector , men som det sagts tidigare så finns det en uppsjö av varianter när det gäller flatkabelkontakter. Problemet när man väl hittat rätt sort är att de oftast inte säljs i styck utan typ minimum 1000 osv. Ett tips kan vara att kolla i gamla lcd dator skärmar, dvd spelare, trasiga digitalkameror, Cd walkmans, sedan kan du försöka löda bort en fungerande och ersätta den trasiga.
                        Har du hittat det ursprungliga felet, eller var det kontakten som var boven?

Comment

Working...
                        X