Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koppla Kickerlåda till datorn

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Koppla Kickerlåda till datorn

Hejsan, första tråden på Bilstereoforum.se så kanske blev lite fel, men men.

Såhär äre, jag hade tänkt koppla en http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Kicker-DS12L3
    till min dator via mitt Z-2300 logitech.
    Logitech är på 8 ohm medans baslådan 2, jag hade då tänkt att ta lös + och - från själva baselementet i lådan(z-2300), därefter koppla de till baslådan(kicker). Då kmr jag kunna använda min remoter som sitter i z-2300 för att ändra bas/nivå.

Men nu till frågan, hur kmr de gå med 8 ohm när baslådan är på 2?
    Vet att z-2300 inte kommer ge bra watt till dubbla kicker L3, men spelar man med måtta så går de. Har nämligen en kontakt med en kille som gjort likande.

Re: Koppla Kickerlåda till datorn

Du kommer troligtvis bränna förstärkaren i ditt Logitechsystem då den är gjord för 8Ohms last, 2Ohm blir på tok för lågt. En kompis körde en 4Ohms bas på sitt Z-5500, funkade så länge man inte spelade högt då det klippte, blev väldigt varmt också.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      Du kommer troligtvis bränna förstärkaren i ditt Logitechsystem då den är gjord för 8Ohms last, 2Ohm blir på tok för lågt. En kompis körde en 4Ohms bas på sitt Z-5500, funkade så länge man inte spelade högt då det klippte, blev väldigt varmt också.
      Så du tror att jag kmr bränna z-2300 förstärkaren(om jag får kalla den de) ?
      Om z-2300 hade varit på 4ohm hade de då funkat eller vare fortfarande förlite kräm i den? Om du inte redan kollat så har du lite info om basen här http://www.dustinhome.se/logitech-z-...uct/5010072982

Comment

Originalbasen i ditt Z-2300 har en nominell impedans på 8Ohm, och det är lasten som förstärkaren är bygd för. När du då belastar den med 2Ohm så blir det på tok för stor ström för transistorerna i förstärkaren, och dom brinner upp (säkert nåt mer som tar skada också). Men varför byta bas? Tycker mitt Z-2300 spelar på nå galet hemma! Sen så är en billåda inte gjord för inomhusbruk.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Varför inte bara, öppna kicker lådan och seriekoppla alla spolar? Då får du ju 8ohms last.
          TEAM STALLBASVERKSTAN
          Tack till min sponsor:
          AI-GROUP.se
          Samt stort tack till:
          Elektronikservice i hemse
          Seastreamsgarage.se

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
            Originalbasen i ditt Z-2300 har en nominell impedans på 8Ohm, och det är lasten som förstärkaren är bygd för. När du då belastar den med 2Ohm så blir det på tok för stor ström för transistorerna i förstärkaren, och dom brinner upp (säkert nåt mer som tar skada också). Men varför byta bas? Tycker mitt Z-2300 spelar på nå galet hemma! Sen så är en billåda inte gjord för inomhusbruk.
            Okey börjar förstå, dock tycker jag z-2300 är dåligt, jag ska senare placera denne kickerlåda i bilen, så därför tänkte jag om jag kunde ha användning för den innan jag har bil
            Men om jag skulle använda ett slutsteg, vad skulle då vara bästa sättet att ge de ström? Har hört att bilbatteri + laddare ska funka, men de känns som ett rappel.... några idéer ?

Originally posted by kaslinkov View Post
            Varför inte bara, öppna kicker lådan och seriekoppla alla spolar? Då får du ju 8ohms last.
            Är inte kunnig inom "ljudvärlden" så vill helst inte pilla så mkt, läs de jag skrev till Chriztoffer här ovan

Comment

Originally posted by Anchull View Post
              Okey börjar förstå, dock tycker jag z-2300 är dåligt, jag ska senare placera denne kickerlåda i bilen, så därför tänkte jag om jag kunde ha användning för den innan jag har bil
              Men om jag skulle använda ett slutsteg, vad skulle då vara bästa sättet att ge de ström? Har hört att bilbatteri + laddare ska funka, men de känns som ett rappel.... några idéer ?

Är inte kunnig inom "ljudvärlden" så vill helst inte pilla så mkt, läs de jag skrev till Chriztoffer här ovan
              Det är inte alls svårt:
              TEAM STALLBASVERKSTAN
              Tack till min sponsor:
              AI-GROUP.se
              Samt stort tack till:
              Seastreamsgarage.se

Comment

Det är inte alls svårt:
                Okey, men känns som jag lägger idén med z-2300 när de är så lite kräm i det, vill inte förstöra basen eller mitt nuvarande z-2300 som jag troligen då kmr göra.

Om jag ska driva ett slutsteg, hur ska jag strömförsörja det?

Comment

Originally posted by Anchull View Post
                  Okey, men känns som jag lägger idén med z-2300 när de är så lite kräm i det, vill inte förstöra basen eller mitt nuvarande z-2300 som jag troligen då kmr göra.

Om jag ska driva ett slutsteg, hur ska jag strömförsörja det?
                  Det är bara krångligt med bilslutsteg hem.
                  Har du tajt budget, så köp ett beg hemma slutsteg, sen kan du ju alltid sälja eller byta det mot bilsteg, när du skaffat bil...
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Seastreamsgarage.se

Comment

Det är bara krångligt med bilslutsteg hem.
                    Har du tajt budget, så köp ett beg hemma slutsteg, sen kan du ju alltid sälja eller byta det mot bilsteg, när du skaffat bil...
                    Ber om ursäkt för sent svar, men ett hemma slutsteg som klarar att driva dubbla kicker L3, ? var kan man köpa sånt?

Comment

Äldre rotel steg brukar vara prisvärda. De brukar finnas på blocket eller hifimagasinet.com
                      Nu vet jag inte vilken prisklass du pratar om men t.ex. ett rotel BX980 steg på 2*120 eller 1*360w i 8 ohms last brukar dyka upp runt 1500 +- ett par hundringar.

Comment

Originally posted by heddan99 View Post
                        Äldre rotel steg brukar vara prisvärda. De brukar finnas på blocket eller hifimagasinet.com
                        Nu vet jag inte vilken prisklass du pratar om men t.ex. ett rotel BX980 steg på 2*120 eller 1*360w i 8 ohms last brukar dyka upp runt 1500 +- ett par hundringar.
                        Ursäktar att jag är helt lost i detta ämne, hoppas jag inte är föör jobbig men farsan har en gammal amplifier a-54 förstärkare om jag får kalla den det. Kanske bara är rent skräp, men jag kollar bara så jag inte köper något i onödan.

Comment

Det där är ju ett stereoslutsteg, då finns inget delningsfilter för basarna. Ur impedanssynpunkt ska det dock gå att koppla in basarna, en bas till varje kanal och då seriekopplas talspolarna till 4 Ohms total impedans per bas.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                            Det där är ju ett stereoslutsteg, då finns inget delningsfilter för basarna. Ur impedanssynpunkt ska det dock gå att koppla in basarna, en bas till varje kanal och då seriekopplas talspolarna till 4 Ohms total impedans per bas.
                            Vad är nackdelar med att inte ha ett delningsfilter? De 2 högtalare den driver nu är på 120w styck 8 Ohm. Är de stor risk att jag förstör stereoslutsteget eftersom det inte verkar vara ett optimalt val?

Comment

Slutsteget går inte sönder så länge impedansen är rätt, ingen fara, men ljudet blir ju inte bra eftersom basarna kommer att spela alla frekvenser.

Comment

Working...
                              X