Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ström-flöde...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ström-flöde...

Fysiken säger att ett systems flöde är aldrig större än dess trängsta passage.. Oavsett vad som flödar i systemet.. Hur funkar ström?

Tänker på + matningen i ett bilbygge som matas med extremt feta stömkablar, men på vägen sitter en liten tråd (säkringen) som strypning (eller inte)..

Har man samma mos i kabeln efter avsäkringen som före?

Tänk att man inte har ngt viktigare att fundera på här i livet

Någon påläst? // Jonte

Re: Ström-flöde...

Är säkringen dimensionerad för den ström som går i kabeln så ska det inte strypa märkbart, men en underdimensionerad säkring blir varm och orsakar naturligtvis onödigt spänningsfall.

Mät fram vilken area det är på säkringstråden och räkna ut det teoretiska spänningsfallet, eller mät spänningen före och efter säkringen. Då ser du hur det blir.

Comment

Men en tex 300A säkring är ju inte direkt tjock.
      Skulle man teoretiskt sett klara sig med den sån liten kopparskena hela vägen från batteriet fram till steget bak?
      Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
        Men en tex 300A säkring är ju inte direkt tjock.
        Skulle man teoretiskt sett klara sig med den sån liten kopparskena hela vägen från batteriet fram till steget bak?
        Nej.. kort och gott.
        Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Bra, för annars hade 50mm2+ kablar känns överflödigt

Comment

Bra, för annars hade 50mm2+ kablar känns överflödigt
            Prexis dit jag ville komma....

Om nu säkringen i detta fall INTE stryper spänningen, så borde det ju räcka med samma diameter som säkringen har på ledaren hela vägen...

Beror det på längden eller vad?

Fixar inte bara ett NEJ.. Behöver någon insatt som kan förklara..

Comment

Originally posted by THO View Post

Om nu säkringen i detta fall INTE stryper spänningen, så borde det ju räcka med samma diameter som säkringen har på ledaren hela vägen...

Har du någonsin sett en säkring på en bil i extrem klassen.

SVAR : NEJ

Och det är av en anledning Du kan säkert gissa varför.
              sigpicMS-SOUND
              Micke7406

Comment

Längden har stor betydelse, i spänningsfallsuträkningen använder man sig bla av längden på ledaren.

Rå x längden / ledararean x strömmen = spänningen

Rå är resistiviteten (resistansen vid 1 m lång och 1 mm2 grov ledare) hos ledaren (vid +25 grader tror jag), där har koppar ca 0,018. Egentligen är det 0,017-0,018. Spänningen är det beräknade spänningsfallet i volt, strömmen är den ström i ampere som flyter genom ledaren. Ledararean är arean i mm2, längden är i meter.

Någon mer exakt förklaring i detalj hur det ligger till får någon annan göra.
                Last edited by Optima; August 13, 2011, 17:18.

Comment

Originally posted by THO View Post

Varför inte dra en 1,5mm2 kabel till slutsteget och prova..
                  Builder of the Metallica Tribute Car

Comment

Och om man vill testa och koppla in något så kan jag rekommendera att göra det direkt på batteri som står på golvet i garaget och sen ansluta ett slutsteg.

För er som inte vill testa så kan jag meddela att kabeln blir så varm så platsen runt om smälter. För att få maximal effekt ska man använda 1,5mm2 kabel eller tunnare samt gärna 5meter eller längre samt ett slutsteg som lämnar minst 2x100watt i 4Ohm

Comment

Om vi börjar med fysiken så låter det som om du är inne på en variant av Bernuillis ekvation, som säger att flödeshastigheten är omvänt proportionell mot ledningens diameter.

Alla som en gång tryckt ihop änden på en vattenslang för att få en kraftigare stråle har ju provat detta i praktiken.

När det gäller elektroner så är inte denna ekvation tillämpbar eftersom elektroner alltid rör sig med ljusets hastighet. De kan helt enkelt inte gå snabbare. Får de inte plats tillsammans i ledningen så trycks de ihop och gnuggar mot varandra och en del omvandlas till värme.

Det vi ser är helt enkelt en variant av Ohms lag och effektlagen. Vi börjar med den senare:
                      Effekt = spänning x ström. eller på bilsterespråk Watt =Volt x Ampere.
                      och på det Ohms lag : Spänning / Resistans = Ström.

Så ju lägre resistans du har ju mer ström får du fram till steget och ju mer effekt får du ut ur det.
                      /tycker Erik.

Comment

Måste bara säga att jag avgudar dina inlägg och önskar att jag hade samma kunskap som du har!

Comment

Måste bara säga att jag avgudar dina inlägg och önskar att jag hade samma kunskap som du har!
                          Kan inget annat än att hålla med, det är sånt här som gör att vi inte får vara elaka emot dom gamla getarna här inne på forumet.
                          Då tappar vi dom helt enkelt, tyvärr så händer det ju...

Nonne!! Kom tebax!!!

Sorry för OT.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                            Kan inget annat än att hålla med, det är sånt här som gör att vi inte får vara elaka emot dom gamla getarna här inne på forumet.
                            Då tappar vi dom helt enkelt, tyvärr så händer det ju...

Nonne!! Kom tebax!!!

Sorry för OT.
                            Det som Erik skrev är helt vanlig fysik, och det trodde jag alla som gått gymnasiet läste? Eller finns inte fysik med på alla linjer nuförtiden?
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Nope fysik är inte obligatoriskt, jag läste el/data på gymnasiet och kompletterade senare med en elektrikerutbildning och jag har inte läst en gnutta fysik. Fast det som Robsarve skrev kan man ju ändå.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X