Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub fram och bak?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sub fram och bak?

    Velar som bara den med mitt bygge och jag vill såå gärna ha basar även fram men vad jag hört så kommer det bli fasfel så de slår ut varandra, finns det någon lösning på det?

    Jag vill alltså ha 2st 8" sub fram som spelar i stereo och de ska även spela mestadels i samma område som 13,5 suben där bak. Om två element av olika storlek spelar samma frekvenser slår de alltså ut varandra så det inte blir något ljud alls vid vissa frekvenser?

  • #2
    Re: Sub fram och bak?

    Går väl att kompa ihop det om det inte skulle låta bra?
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Sub fram och bak?

      Jag hade 2 st 8" Bas (renodlat baselement) fram som jag körde ner till 31Hz + 2 st 12" Sub bak som tog vid under 31Hz.

      Nu är jag "SQ nisse" men tror det blir bäst att dela upp på något liknande sätt.
      /Conny
      Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
      SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

      Comment


      • #4
        Re: Sub fram och bak?

        Går går det ju.....
        I slutänden handlar det om att få till tid, fas och nivå på alla element.
        Sedan får jag (efter allt egna strul jag haft plus diskussioner med bla. Skogis och Tärnestig) säga att "Less is more"...
        Ju fler komponenter man har ju mer ställer det till problem.

        Så jag är med ConnyK om att inte låta dem spela samma område....dock har du fortfarande problemet med att du likväl måste få till tid, fas och nivå mellan alla element....
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

        Comment


        • #5
          Re: Sub fram och bak?

          Det är en bra ide om du vill få en bas som är överallt och svår att höra var den kommer ifrån.

          Men för sq är det inte så lyckat.
          /tycker Erik.

          Comment


          • #6
            Re: Sub fram och bak?

            Originally posted by Robsarve View Post
            Det är en bra ide om du vill få en bas som är överallt och svår att höra var den kommer ifrån.

            Men för sq är det inte så lyckat.
            Håller med om att så få ljudkällor som möjligt är att föredra. Däremot tänker jag på Joakim Skovlund som hade både stereosub fram och en jättewoofer i bagaget. Han verkar ju ha lyckats eller så används inte det bakre elementet vid SQ bedömning?
            sigpic

            -C5 2008 -SQuse-
            -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

            Comment


            • #7
              Re: Sub fram och bak?

              Eller så spelar stereosubbarna ned till en viss frekvens och jättesubben bara de absolut lägsta frekvenserna.
              /tycker Erik.

              Comment


              • #8
                Re: Sub fram och bak?

                Originally posted by Robsarve View Post
                Eller så spelar stereosubbarna ned till en viss frekvens och jättesubben bara de absolut lägsta frekvenserna.
                Jo det var nästan underförstått , men det blir ändå ett himla pillande med delningar och tidskomp samt eq.
                Har nämligen själv lite planer på stereosub, men är orolig för två element som ska spela ihop i samma register (funkar ju iochförsig med mellanregisterna och diskant ).
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: Sub fram och bak?

                  Originally posted by Robsarve View Post
                  Eller så spelar stereosubbarna ned till en viss frekvens och jättesubben bara de absolut lägsta frekvenserna.
                  18" basen spelade upp till typ 31hz, sen tog basarna i kickpanelerna över.
                  Roger Edvinsson
                  Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                  helst på saker av kolfiber :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sub fram och bak?

                    Originally posted by JALLE View Post
                    18" basen spelade upp till typ 31hz, sen tog basarna i kickpanelerna över.
                    Brukar nu en DDZ-18 från 0-30hz och ODR 10'arna spelar från 0-50hz.
                    Lite justeringsjobb àr det, men funkar utmàrkt! 7-tummarne i dashen spelar från 63/-6db..

                    Med korrekt tidskomp. och slopes/filterpunkt, samt lite kos och kram med eq àr det inga direkt problem att nå målet...
                    Joakim Skovlund
                    Autodesign AS
                    Ledare - Autodesign AS - www.autodesign.no
                    Mobil: +47 943 55 200 - Emailt:joakim@autodesign.no

                    BMW E34 Touring Pioneer ODR / Mosconi / DDZ edition. bildtråd 1 bildtråd 2 Eurpoean Champion 2009 & 2011 - EMMA Advanced unlimited

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sub fram och bak?

                      Originally posted by Joakim Skovlund View Post
                      Med korrekt tidskomp. och slopes/filterpunkt, samt lite kos och kram med eq àr det inga direkt problem att nå målet...
                      Att man brukar de bästa grejjer som finnes, lägger ned tid och kraft på installationen, och har kunskap och erfarenhet kan också hjälpa en att nå målet. Grattis förresten, det är dags för dig att uppdatera din signatur, det saknas ett 2011!
                      /tycker Erik.

                      Comment

                      Working...
                      X