Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basar slår innåt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Basar slår innåt

Börjar basarna slå åt fel håll när man spelar under avstämningen?
    Hopp, ska man göra nu då?

Re: Basar slår innåt

Nja, en bas kan ju egentligen inte slå åt fel håll eftersom konen ska röra sig åt båda hållen. Jag är lite osäker på hur du menar med "åt fel håll".

Det som händer är iaf att konen börjar bete sig som att den spelar fritt i luften, dvs utan låda. Konen får inget mottryck från porten, vilket innebär väldigt stora och okontrollerade rörelser.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Nja, en bas kan ju egentligen inte slå åt fel håll eftersom konen ska röra sig åt båda hållen. Jag är lite osäker på hur du menar med "åt fel håll".

Det som händer är iaf att konen börjar bete sig som att den spelar fritt i luften, dvs utan låda. Konen får inget mottryck från porten, vilket innebär väldigt stora och okontrollerade rörelser.
      Han har bara läst på garaget igen att det är så.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
        Han har bara läst på garaget igen att det är så.
        Putte och Woodman som sa det.

Och med åt fel håll så menade jag innåt

Comment

Originally posted by Softis View Post
          Putte och Woodman som sa det.

Och med åt fel håll så menade jag innåt
          Jo jag läste det med, och jag har bara märkt att basen slår lite mer när man spelar lite djupare och att basen inte tål lika mkt effekt.
          Inte märkt att basen automatiskt bara slår inåt om ja lirar nåt som spelar under 40hz.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
            Jo jag läste det med, och jag har bara märkt att basen slår lite mer när man spelar lite djupare och att basen inte tål lika mkt effekt.
            Inte märkt att basen automatiskt bara slår inåt om ja lirar nåt som spelar under 40hz.
            Jag är på samma spår som dig och har alltid trott till 100% att det är så.
            Men bara för att det var 2 kunniga personer som sa det så måste jag ta reda på hur det ligger till.

Ska man lära sig något så måste man fråga.

Comment

Kunnig och kunnig Softis

Men det är något jag har sett under en del labbande med olika lådor och avstämningar. Kanske är det en synvilla

Presis där Frippe. Effekt tåligheten blir inte riktigt lika bra och sen brukar det lukta så gott när man lirar hårt och länge under avstämningen

Comment

Därför stämmer jag alltid av mina lådor rätt lågt (under 35) bara för att behålla effekttåligheten.

En liten tanke:
                Om man fasvänder basen och spelar under avstämningen, slår den inte innåt då?

Comment

Med risk för att jag är ute på hal is, men kan det inte bildas ett undertryck i lådan/porten när man kommer under avstämmningen eller om porthastigheten blir för hög?

Annars kan man tänka sig att steget lämnar "lite" likström i ena riktningen eller att utgångsspänningen (som ju är växelström) inte är centrerad kring 0V vid höga effektuttag?? Det borde isåfall bli det omvända på basen att konen åker ut om man fasvänder.
                  sigpic

-C5 2008 -SQuse-
                  -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

Comment

jag tror mer det ser ut som basen slår åt fel håll,,, men varför skulle den ändras signalen skickar ju lika vilken avstämning du har ?
                    NMIAB.se
                    http://www.facebook.com/nmiab
                    http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Synvilla

Det är ju som Nyberg säger, högtalaren gör vad den blir tillsagd av steget att göra

Comment

Precis, synvilla.
                        Samma sak som att se ett däck snurra när man åker iväg, När man ökar i fart går det baklänges!

Comment

Inte samma sak, men en sluten låda som läcker lite kan pumpa ut mer luft genom läckan än vad som sugs tillbaka. Konen går då in i lådan ju mer man basar.
                          sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Originally posted by Mats H View Post
                            Inte samma sak, men en sluten låda som läcker lite kan pumpa ut mer luft genom läckan än vad som sugs tillbaka. Konen går då in i lådan ju mer man basar.
                            Läcker den inte lika mycket åt båda håll då? Basen skapar ju växelvis både övertryck och undertryck i lådan, och som jag ser det så borde dessa tas ut av varann.

Comment

Originally posted by Slarvar View Post
                              Läcker den inte lika mycket åt båda håll då? Basen skapar ju växelvis både övertryck och undertryck i lådan, och som jag ser det så borde dessa tas ut av varann.
                              Nix. Se på en bilmotor där du har 10bar i kompressionsfasen, men det är omöjligt att komma under 1bar i undertryck i insugsfasen (totalt vacuum) trots att du ändrar volymen lika mycket i båda riktningarna.
                              sigpic

-C5 2008 -SQuse-

Comment

Working...
                              X