Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutstegs djungeln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slutstegs djungeln

    Någon som kan förklara vad skillnaden är på ett klass C resp ett klass D slutsteg är?
    Fördelar/nackdelar på de olika.

  • #2
    Re: Slutstegs djungeln

    D e digitalt steg och det är ej lika strömtörstig som A/B steg är dock e det bättre att köra A/B steg till framsystemen tkr jag... C vet ja ej vad det e för ngt...

    Comment


    • #3
      Re: Slutstegs djungeln

      Det är nog jag som missförstått lite

      Jag kollade på ett DD steg där stod det "Digital Design C-förstärkare"
      fick för mig att det betydde C-klass förstärkare, nu fattar jag att det är deras C modell av steg, jag skyller på semester och den GT jag sitter och smuttar på

      Comment


      • #4
        Re: Slutstegs djungeln

        En snabbtitt på Wikipedia säger att klass C mest används för "radiofrekvenstillämpningar", man kan konstatera att bilslutsteg inte är den typen av förstärkare som använder sig av den arbetsklassen iaf.

        Folk som är insatta i diverse olika förstärkarklasser får ge bättre svar om du vill veta mer, fast det rörde sig ju om missförstånd och då är det kanske inte intressant.

        Comment


        • #5
          Re: Slutstegs djungeln

          Originally posted by Niklas b View Post
          Det är nog jag som missförstått lite

          Jag kollade på ett DD steg där stod det "Digital Design C-förstärkare"
          fick för mig att det betydde C-klass förstärkare, nu fattar jag att det är deras C modell av steg, jag skyller på semester och den GT jag sitter och smuttar på
          lugnt^^ men e ju frågan om du ska spela högt lr välljud? välljud passar väl A/B steg bättre men vissa Digitala steg är oxå bra till välljud.

          Comment


          • #6
            Re: Slutstegs djungeln

            När jag ändå har startat en tråd, kan jag väll få be er tycka till lite?

            Jag ska köpa ett 4 kanals steg till framsystemet, just nu siter jag och kliar mig i huvudet om två steg dessa är Digital Designs C4b samt Alpine PDXF4.

            Tyck gärna till, kan tillägga att jag fick bra pris på alpinet så det skiljer bara 1200:- i pris upp på alpine steget mot DD steget.

            Comment


            • #7
              Re: Slutstegs djungeln

              Jag kan då bara tala gott om Alpine steget, rejält med kontroll och effekt i det, låter inte fy skam heller.
              Mitt projekt: Volvo V60
              BRL - B2 & Dayton

              More to come...

              Comment


              • #8
                Re: Slutstegs djungeln

                ngra steg som e bra som det inte pratas så mkt om är kenwood. deras billigare seien för 2000-3000 e prisvärda=) men roligt att testa detta http://nardik.se/produkt/KACX4D-4-kanaler

                Comment


                • #9
                  Re: Slutstegs djungeln

                  Originally posted by ville91 View Post
                  D e digitalt steg och det är ej lika strömtörstig som A/B steg är dock e det bättre att köra A/B steg till framsystemen tkr jag... C vet ja ej vad det e för ngt...
                  En sanning med modifikation!

                  Visst drar de mindre ström klass d Stegen men det är vid ett visst effektuttag
                  spelar du fullt då skiljer inte strömmen så mycket.

                  I jämnförelse med en trimbox till en diselbil ligger du och kör 90 km/h så drar den mindre men ligger du och kör järnet så drar den mer.

                  expertkåren får svara ifall jag gjort en felaktik jämnförelse och rätta det som är fel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Slutstegs djungeln

                    Vid samma uteffekt så drar ett klass D mindre ström än ett klass AB eftersom klass D steget är effektivare med den inmatade strömmen. Om jag nu inte fått det helt om bakfoten.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment

                    Working...
                    X