Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

    Originally posted by Jimma72 View Post
    Jag vet inte om det spelar någon roll ifall w är samma för alla högtalare men kan förklara hur jag tror det fungerar.

    Diskanten får 100w och mellanrigistret 300w (de har samma känslighet). Du ställer sedan in stegen så elementen spelar samma volym vid tex 90db men när du sedan höjer till tex 120db så får mellanrigistret betydligt mer effekt än diskanten och spelar då högre än vad diskanten gör.

    De kunniga jag nämner är personer som jag själv anser är kunniga på diverse hififorum. Oavsett om de är kunniga eller inte så brukar det ta år att få till delningsfilter och högtalarval på fina hifihögtalare så att det går att blanda högtalare och sedan fixa med lite tidskomp och inbyggt delningsfilter låter lite väl enkelt men ingen blir gladare än jag om det är så.
    För passiva filter kommer det i nio fall av tio skita sig att bara stoppa in andra grejer än det var konstruerat för. Det är helt sant som hemma hifi gubbarna säger. Kör man aktivt däremot så kan man justera de saker som ett passivt filter skall ta hand om. Det enda undantaget jag ser egentligen är i de fall man låter diskanten ta hand om ett brett område, jag skulle säga att om man delar vid 4kHz eller lägre, då kommer klangmatchning vara ett måste för bästa resultat.
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #17
      Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

      Om ett helt linjärt framsystem mätmässigt är vad man är ute efter så bör man ha samma känslighet och samma effekt till alla element.

      Men eftersom örat inte är linjärt (flether-munson igen) så är det kanske inte ett så relevant mål.
      /tycker Erik.

      Comment


      • #18
        Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

        Originally posted by Robsarve View Post
        Om ett helt linjärt framsystem mätmässigt är vad man är ute efter så bör man ha samma känslighet och samma effekt till alla element.

        Men eftersom örat inte är linjärt (flether-munson igen) så är det kanske inte ett så relevant mål.
        Från 85-90 och 3 dB upp är det rätt linjärt (inom tiondel) så skall man hålla sig där och enbart där så Ja....men det är oftast inte enbart där man vill vara...
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #19
          Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

          Med handen på hjärtat........
          Hur trevligt låter en helt rak frekvensgång?
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #20
            Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

            Originally posted by Lonefox View Post
            Med handen på hjärtat........
            Hur trevligt låter en helt rak frekvensgång?
            Rak är en sak, men vi pratar linjäritet mellan registren vid olika signalnivåer och det är en annan sak det

            För att svara på din fråga så har jag hört system med rak frekvensgång som låtit bra men de är relativt få. Så länge det håller sig inom 3-6dB över hela registret så är det andra saker som är viktigare om du frågar mig..
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #21
              Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

              Originally posted by jonash View Post
              Rak är en sak, men vi pratar linjäritet mellan registren vid olika signalnivåer
              Dynamisk kompression.

              Ska försöka vara lite pedagogisk som J och E.
              Dvs att det låter lika vid 1 watt som vid t.ex vis 100w, då har elementen låg eller ingen dynamisk kompression.
              Det finns ett danskt företag som gör element som är "bra" på det.

              Pierre
              Last edited by Horsyhorse; July 19, 2011, 20:19.
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #22
                Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                Originally posted by Horsyhorse View Post
                Dynamisk kompression.

                Ska försöka vara lite pedagogisk som J och E.
                Dvs att det låter lika vid 1 watt som vid t.ex vis 100w, då har elementen låg eller ingen dynamisk kompression.
                Det finns ett danskt företag som gör element som är "bra" på det.

                Pierre
                Det är inte heller det vi pratar om, men visst, ska vi gå off topic så är det ju ingen otrevlig egenskap.
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #23
                  Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                  Originally posted by jonash View Post
                  För passiva filter kommer det i nio fall av tio skita sig att bara stoppa in andra grejer än det var konstruerat för. Det är helt sant som hemma hifi gubbarna säger. Kör man aktivt däremot så kan man justera de saker som ett passivt filter skall ta hand om. Det enda undantaget jag ser egentligen är i de fall man låter diskanten ta hand om ett brett område, jag skulle säga att om man delar vid 4kHz eller lägre, då kommer klangmatchning vara ett måste för bästa resultat.
                  Det är ju lite intressant tycker jag,för ungefär var ska man lägga delningen på en diskant tex på Focals VR-kit?
                  Jag har ju inte optimal placering(diskant vid spegel,mid nere i dörren) och då har i mina öron tyckt att ljudet "lyfter" eller vad man ska säga,det spelar lite mer uppe vid instrumentbrädan om man chansar lite och sänker delningen på diskanten,har för mig att jag ibland var så långt ner som 2500hz o testade och då är det ju inte så bra att blanda kanske pga klangmatchning.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                    Originally posted by jonash View Post
                    Det är inte heller det vi pratar om, men visst, ska vi gå off topic så är det ju ingen otrevlig egenskap.
                    Kanske jag missförstod nivån , men oavsett linjär eller eq-ad kurva, så måste det vara bra att det spelar lika vid 85, 95 eller 105 dB.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                      Slängde ut frågan till en annan inom bilhifi som har sålt impact innan och säljer tex Focal nu och han ansåg att Focals diskant lät trevligare än Impacts,den hängde inte med dagens utveckling inom högtalare, så jag får nog ge mig på den fronten och köpa ett komplett kit av Focal istället,kanske blir lite lättare för med att ställa in,har nog med att göra bara med tidskomp etc etc...
                      Men jäklar vad roligt det är att slänga ut en tanke så här på forumet o få sån respons o se hur tankarna går hos alla bilhifi-intresserade.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                        Originally posted by Horsyhorse View Post
                        Kanske jag missförstod nivån , men oavsett linjär eller eq-ad kurva, så måste det vara bra att det spelar lika vid 85, 95 eller 105 dB.

                        Pierre
                        Nej. Faktiskt inte. För örat lyssnar inte lika.
                        /tycker Erik.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          Nej. Faktiskt inte. För örat lyssnar inte lika.
                          Undrar om det går att säga det tydligare?
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #28
                            Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Undrar om det går att säga det tydligare?
                            Då är det bara örats variation kvar, o den är svår att komma förbi.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment


                            • #29
                              Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                              Originally posted by Horsyhorse View Post
                              Då är det bara örats variation kvar, o den är svår att komma förbi.

                              Pierre
                              Så sant som det var sagt
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #30
                                Re: Dum fråga,men blanda diskant och midbas av olika märken?

                                Lösningen:

                                http://m.staples.se/kok-stad-hygien/...ic-horselpropp

                                Har jag alltid när jag lyssnar på bilstereo..

                                Mvh
                                Rutger
                                Du lär så länge du lever, heter det.
                                Jag tror att motsatsen är lika sann.
                                Bengt Feldreich
                                _______________________________________
                                _______________________________________

                                Comment

                                Working...
                                X