Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har fått två nya fritidsbatterier...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har fått två nya fritidsbatterier...

    Hej!
    Kan jag koppla in mina fritidsbatterier i min gamla veteranbil? Jag har nämligen fått två helt nya batterier. Varta A27 heter dom.
    Kommer att spela mycket musik och har ett ganska strömkrävande slutsteg (Kicker ZR-360).
    Har även en så kallad solenoid som jag kanske kan ha användning av då? Har haft den i många år. Aldrig använt.
    Har fått förklarat att den ser till att man alltid har startström även om musiken tystnar...?
    Någon som kan förklara och hjälpa hur jag ska koppla in dessa?
    Alltså: ett vanligt startbatteri (bilbatteri), 2st fritidsbatterier och en solenoid.

    Bifogar bild på solenoiden.

  • #2
    Re: Har fått två nya fritidsbatterier...

    http://imageshack.us/photo/my-images...003101597.jpg/

    Comment


    • #3
      Re: Har fått två nya fritidsbatterier...

      Vad är det för bil du har?

      Kopplingsprincipen är pluskabel med säkring från främre batteri till solenoiden, sedan kabel från solenoiden till bakre batterier (säkring ca 30 cm innan bakre batterier). Den vanligaste styrningen av solenoiden brukar vara generatorns D+, vilket då gör att så fort generatorn börjar ladda så drar solenoiden och bakre batterier får laddning.

      När bilen stängs av så slutar generatorn att ladda, då kopplar solenoiden ifrån och främre batteri har inget med bakre batterier att göra (dvs dras inte ur av slutsteget).

      Frågan är hur solenoiden ska styras, därför är det bra att veta vilken bil det gäller.

      Comment


      • #4
        Re: Har fått två nya fritidsbatterier...

        Tack för ett kanonsvar! :-)

        Bilen är en gammal Opel Rekord från -64 med all lyx man kan tänka sig.... :-)

        Alltså så ser solenoiden till att den inte sinkar startbatteriets förmåga och att alla batterier inte behöver ha samma volt-antal? Generatorn laddar alltså batterierna var för sig? Det är ju ganska smart ändå :-)

        Comment


        • #5
          Re: Har fått två nya fritidsbatterier...

          Originally posted by dB_Smeden View Post
          Tack för ett kanonsvar! :-)

          Bilen är en gammal Opel Rekord från -64 med all lyx man kan tänka sig.... :-)

          Alltså så ser solenoiden till att den inte sinkar startbatteriets förmåga och att alla batterier inte behöver ha samma volt-antal? Generatorn laddar alltså batterierna var för sig? Det är ju ganska smart ändå :-)
          Nja, inte riktigt så. Generatorn laddar inte batterierna var för sig, det som sker när man använder solenoiden är att när den är frånslagen så är batterierna ej längre ihopkopplade och du kan då kräma hur mycket stereo du vill och kan ändå starta bilen sen då startbatteriet är orört.

          Om du själv vill kunna styra ihopkopplingen av batterierna så sätter du enkelt en strömbrytare på styrkabeln till solenoiden istället.
          BMW E38 740
          BMW M5 -01
          bilradiohuset.se
          SM-guld 2012

          Comment


          • #6
            Re: Har fått två nya fritidsbatterier...

            Originally posted by dB_Smeden View Post
            Bilen är en gammal Opel Rekord från -64 med all lyx man kan tänka sig.... :-)
            Okej, då borde den nog ha en "vanlig" generator på tex 25-35 A med externt laddrelä. Kikade i en gammal rephandbok till Rekord 66-77 och där visade det 25 A generator med externt laddrelä på C-modellen. Går ju testa med att låta laddreläts D+ styra solenoiden, jag kan tyvärr inte garantera att det funkar.

            Comment

            Working...
            X