Announcement

Collapse
No announcement yet.

port

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• port

var och mätte i onsdags och spelade då 145,5 Db i 58Hz,
    Lådan jag har byggt är avstämd för 35Hz, borde jag korta porten
    då för att öka avstämningen efter som det verkar som att bilen har peaken relativt högt, och hur mkt borde jag korta den isf???
    ja, jag lider av en sjukdom !

Re: port

Porten ska kortas för att du ska spela närmare peaken. Alltså för att höja avstämningen.
    Hur mycket du ska korta den beror på parametrar runt lådan.
    Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
    --------------------------------------------------------------------------------
    Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
    PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Comment

du ska ligga ca 10 hz under på lådan mot peak på bilen

Comment

om man minskar arean på porten visst ökar avstämningen då???

lådan är på 200,4L och porten är 400cm2 och 33cm lång och avstämd till 35Hz, hur mkt ska jag korta eller minska arean för att den ska bli på 48hz??
        ja, jag lider av en sjukdom !

Comment

Arean ska ökas eller porten ska kortas av för att höja avstämningen, när man har samma nettovolym. Nu vet jag inte om 200,4 liter är lådans bruttovolym eller nettovolym, men om jag utgår ifrån den volym behövs för att få 35 Hz avstämning med din portlängd så ska porten kortas av till ca 8 cm för att få 48 Hz avstämning.

Lådans nettovolym ökar förstås när porten kortas av, men med tanke på att volymen är relativt stor så påverkar detta inte avstämningen så väldigt mycket ändå.

En slotport är lättare att justera avstämningen nedåt istället för uppåt, man stoppar helt enkelt in extra skivor i porten så att arean minskar (till en viss gräns naturligtvis eftersom risken för flåsljud ökar).

Comment

Någon som vet peaken på en volvo V70 ( 1998-2000 (äldre modellen) ) ?
            Originally posted by Softis
            Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

Comment

Working...
            X