Announcement

Collapse
No announcement yet.

DC ut ur slutsteg!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DC ut ur slutsteg!

    Jag brännde en diskant för ett tag sen och har nu fått en ny. Men för att vara säker att den inte också skulle brinna så mätte jag dc spänningen ut ur steget utan diskanten inkoplad.
    Resultatet:
    Med musik ca85 mv dc
    När man slår av hu/dsp 27 vDC.

    Är det då slutsteget eller dsp som ställer till det? (remoten styrs av dspn)
    har inte haft några problem med plopp ljud innan.
    sigpic

  • #2
    Re: DC ut ur slutsteg!

    Originally posted by bolle View Post
    Jag brännde en diskant för ett tag sen och har nu fått en ny. Men för att vara säker att den inte också skulle brinna så mätte jag dc spänningen ut ur steget utan diskanten inkoplad.
    Resultatet:
    Med musik ca85 mv dc
    När man slår av hu/dsp 27 vDC.

    Är det då slutsteget eller dsp som ställer till det? (remoten styrs av dspn)
    har inte haft några problem med plopp ljud innan.
    Hur har du mätt? Och med vad?
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: DC ut ur slutsteg!

      Originally posted by jonash View Post
      Hur har du mätt? Och med vad?
      Multimeter av billigare modell.
      sigpic

      Comment


      • #4
        Re: DC ut ur slutsteg!

        Originally posted by bolle View Post
        Multimeter av billigare modell.
        Alltså, det är klart att det inte skall vara 27vDC på utgången vid påslag, men så vet jag ju även hur multimetrar av billigare sort beter sig då man ger dem en "transient".

        Hur länge kan du se att det är 27V?

        /Jonas
        SM-guld 2007 och 2008.
        Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

        Comment


        • #5
          Re: DC ut ur slutsteg!

          Originally posted by jonash View Post
          Alltså, det är klart att det inte skall vara 27vDC på utgången vid påslag, men så vet jag ju även hur multimetrar av billigare sort beter sig då man ger dem en "transient".

          Hur länge kan du se att det är 27V?

          /Jonas
          Det bör vara inkopplat en högtalare när du mäter annars får du ingen last som förstärkaren jobbar mot. Ta nån du inte är rädd om. Rör den sig inte vid tillslag så har du troligen ingen DC heller med nämvärd strömstyrka.
          sigpic

          -C5 2008 -SQuse-
          -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

          Comment


          • #6
            Re: DC ut ur slutsteg!

            Originally posted by jonash View Post
            Alltså, det är klart att det inte skall vara 27vDC på utgången vid påslag, men så vet jag ju även hur multimetrar av billigare sort beter sig då man ger dem en "transient".

            Hur länge kan du se att det är 27V?

            /Jonas
            Det var lite olika men ca 1-2 sekunder.

            Originally posted by Mats H View Post
            Det bör vara inkopplat en högtalare när du mäter annars får du ingen last som förstärkaren jobbar mot. Ta nån du inte är rädd om. Rör den sig inte vid tillslag så har du troligen ingen DC heller med nämvärd strömstyrka.
            Misstänkte att den behövde nått. Men har ca 0,5 volt ut när steget är avslaget på höger kanalen. Men inget på vänster.
            sigpic

            Comment


            • #7
              Re: DC ut ur slutsteg!

              Jag hade DC ut ur mitt monoblock och det var rätt kört med det steget
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: DC ut ur slutsteg!

                Originally posted by Mats H View Post
                Det bör vara inkopplat en högtalare när du mäter annars får du ingen last som förstärkaren jobbar mot. Ta nån du inte är rädd om. Rör den sig inte vid tillslag så har du troligen ingen DC heller med nämvärd strömstyrka.
                Nu har jag testat med original 2.5" harman kardon högtalarna med samma resultat(dom brann båda 2 när dom var inkoplade på höger sida). det visade sig dock att det bara är vid på slag dock. testade även att koppla dom på andra utångar i boxen med och ändå samma sak.
                Inget annat slutsteg ger ut något heller trots att dom är jordade på precis samma sätt via ett audioson block.

                har dock ett till dm som ligger så får väl testa det imorn.
                sigpic

                Comment

                Working...
                X