Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL Audio 13W Vilket slutsteg?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JL Audio 13W Vilket slutsteg?

Behöver hjälp av er som som har erfarenhet av denna bas. Jag har som sagt EN styck JL13W bas och ska köpa slutsteg och har nu flera alternativ efter jag la ut en köpes annons här på forumet samt hittat några i butik efter råd.

Har pratat med några duktiga personer och åsikterna verkar gå isär om denna bas. Enligt vissa måste den ha väldigt mycket kraft och enligt andra inte så mycket, dels eftersom den inte håller för vad den är specad till och låter utmärkt med mindre effekt.

Även valet av lådtyp går isär där vissa säger bestämt sluten och andra bestämt portad (kanske är det så att den låter väldigt bra med båda och svårt att höra skillnad?)

Hoppas på att hitta steg runt 5000:- och har nu tre alternativ för de pengararna.

1. 2st JL Audio G1700 http://www.onlinecarstereo.com/CarAu...dio_G1700.aspx

2. 1st Focal Dual Monitor http://www.sonicelectronix.com/item_...onitor-LE.html (är det jag kommer köpa om ingen får mig att ändra mig)

3. 1st Audison LRX 1.1k http://www.ljudstudion.se/audison-mo...493-c-106.aspx

Bilen är en Audi A4 kombi och jag kommer prioritera fint ljud före db men självklart eftersträvar jag både och.

Tips mottages tacksamt, även steg som inte finns på min lista så skriv på
    Last edited by Jimma72; June 12, 2011, 18:43.

Re: JL Audio 13W Vilket slutsteg?

Ett bryggat Genesis dual mono .

Annars ett bryggat genesis dual mono extreme,(begagnat,med tanke på vad du ville betala).

Men allra helst ett genesis monoblock,(begagnat med tanke på vad du ville betala).

Den basen går väl att serie-koppla spolarna på,så att det blir 1.5ohm x 2 = 3ohm.
    Last edited by Välljudsfantast; June 12, 2011, 19:46.

Comment

jag har alltid trott att JL basen hade dubbla 3ohms spolar jag

Comment

Originally posted by Jimma72 View Post
        Även valet av lådtyp går isär där vissa säger bestämt sluten och andra bestämt portad
        Det kan bero på att folk utgår ifrån olika saker, tex att en person prioriterar jämn frekvensåtergivning med tajt och rappt ljud medan en annan person prioriterar ordentlig förstärkning i djupbasen eller kraftigt dunk.

Comment

JBL GTO24001 vet någon om det kan mäta sig kvalitetsmässigt eller är det leksaker?

Comment

Hoppa över JBL steget, det lämnar visserligen bra med effekt men låter inte så värst kul. Den basen förtjänar ett bättre steg.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Hoppa över JBL steget, det lämnar visserligen bra med effekt men låter inte så värst kul. Den basen förtjänar ett bättre steg.
              Tack, har du källa på det eller är det vad du själv tycker? Kollar man på priser från usa så ligger de snarlikt i nivå med tex kicker och jl audio. Vet själv inget om jbl men tror mig läst att basarna ska leverera och då borde stegen ligga i samma klass?

Comment

Originally posted by Optima View Post
                Det kan bero på att folk utgår ifrån olika saker, tex att en person prioriterar jämn frekvensåtergivning med tajt och rappt ljud medan en annan person prioriterar ordentlig förstärkning i djupbasen eller kraftigt dunk.
                Förstår vad du menar men det brukar gälla dåligt avstämda lådor eller dåliga element/ej avsedda för port.

Fördelen jag ser med en bra bas och rätt portad låda är att den ger mig gratis effekt.

Comment

Tack, har du källa på det eller är det vad du själv tycker? Kollar man på priser från usa så ligger de snarlikt i nivå med tex kicker och jl audio. Vet själv inget om jbl men tror mig läst att basarna ska leverera och då borde stegen ligga i samma klass?
                  Egen upplevelse. Körde med JBL GTO steg (1004 och 14001) till framsystem och basar förut, bytte sen till Alpine PDX steg och det blev skillnad vill jag lova! Så om du vill ha mycke kontroll och trevligt ljud i liten förpackning, kolla på PDX-M6 eller M12. Eller så kör du nåt av JLs steg som säkerligen är minst lika bra och får då saker från samma tillverkare.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Runt 1kW är inte fel. Jag har pratat med en av konstruktörena och han hävdar att det är lagom. Se framförallt till att du har bra med ström fram till steget.

Jalle här på forumet har en ny Focalbjässe till salu har jag sett. Kan nog passa bra det.
                    /tycker Erik.

Comment

Förstår vad du menar men det brukar gälla dåligt avstämda lådor eller dåliga element/ej avsedda för port.

Fördelen jag ser med en bra bas och rätt portad låda är att den ger mig gratis effekt.
                      En annan orsak kan vara att man litar blint på att manualens lådförslag ska fungera oavsett vilken bil det än gäller och om man då testar i sin egen bil med dåligt reslutat så tror man att basen helt enkelt spelar dåligt i den aktuella lådtypen.

Comment

Just JL brukar dock ha vettiga lådförslag.
                        /tycker Erik.

Comment

Jo, det säger jag inte emot. Det jag menar är att om lådförslaget exempelvis har mycket ganska låg avstämning, vilket 13W7 har (30 Hz), så funkar det kanske inte i den bil man har tänkt använda (eller musiksmaken) och då tror man att basen alltid spelar dåligt i basreflex fastän det specifika lådförslaget är ett "optimalt" förslag som utnyttjar basen riktigt bra.
                          Last edited by Optima; June 13, 2011, 21:36.

Comment

Jag körde en 8w7 i en portad låda i min c70, lät riktigt trevligt med JLs lådförslag där iaf, riktigt rapp men gick också riktigt djupt. Gav basen ca: 400rms då

Comment

Jag spelar just nu med en JL 10W 6v2 i min bil,utbytt mot en Phoenix Gold rsd 10".

Och skillnaden är stor,betydligt mer bas,samt rapp och djup med bra kontroll.

Jag har kopplat sladdarna i serie på basen så att dom 2st spolarna på 2x4ohm,blir 8ohm.

drivs av ett Audison vrx 1.500.Det ger 560w rms vid 4ohm,så jag tror det nu ger c:a 270w rms.Men det räcker bra till....(mig)-som inte spelar så där jätte högt.

Jl`s hemsida rekomenderar c:a 250w rms till den här basen.
                              Last edited by Välljudsfantast; June 15, 2011, 21:09.

Comment

Working...
                              X