Announcement

Collapse
No announcement yet.

min högtalare blir varm (bas)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • min högtalare blir varm (bas)

    kopplade in mina 2alpine 12or (type-r) i en låda idag o provspelade på mitt DLS cad15 som suttit i bilen. 12orna har legat någon månad löst inne i klädkammaren, nu när jag monterade dom i en låda på ca 95liter portat (för båda) så märker jag hur ena konen blir varm, efter ca5-10minuters spelande. sen luktar det lite konstigt ur porten. inte som om man bränt en högtalare men ändå skumt.


    det spelar på riktigt bra men är orolig att ena basen håller på ge vika? då den andra basen känns sval/normaltemp.

    någon som vet vad det kan bero på? har ja knäckt ena bara sådär? dammsög ur lådan ordentligt innan jag monterade dom.

    kan det vara ett tecken på att jag håller på bli för gammal för detta?=P

  • #2
    Re: min högtalare blir varm (bas)

    Dåligt med ström, för högt avstämd låda eller ev för mycket effekt för basarna
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: min högtalare blir varm (bas)

      ström har jag nytt fint varta batteri, testade mäta upp volt när jag spelade. spelar basarna i 4ohm på vardera kanal. steget är inte speciellt högt uppställt. spelad dessa basar i samma låda tidigare, i några månader.

      kanske borde plocka bort porten...

      Comment


      • #4
        Re: min högtalare blir varm (bas)

        Originally posted by schlook View Post
        spelar basarna i 4ohm på vardera kanal
        Cad 15 är ju ett monoblock, så det är ju lite svårt... Vilka spolar har du på basarna?

        Originally posted by schlook View Post
        kanske borde plocka bort porten...
        Prova att höja subsonic först, hjälper det, så kan du ju förlänga porten sen, om du vill att det ska spela djupt...
        TEAM STALLBASVERKSTAN
        Tack till min sponsor:
        AI-GROUP.se
        Samt stort tack till:
        Elektronikservice i hemse
        Seastreamsgarage.se

        Comment


        • #5
          Re: min högtalare blir varm (bas)

          basarna är kopplade 4ohm. monoblock med dubbla utgångar

          ska kika på den biten, ingen som vet vad lukten kan vara? något som inte står rätt till iaf?:P

          Comment


          • #6
            Re: min högtalare blir varm (bas)

            Då kör du alltså steget i 2Ohm eftersom att utgångarna är internt parallellkopplade. Men det kluriga är ju varför bara den ena basen blir varm, säker på att den andra inte också blir varm?
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: min högtalare blir varm (bas)

              Den basen som blir varm, rör den sig lika mycket som den andra?

              Tänkte bara att den varma basen kanske har felkopplade spolar (motverkar varandra) så att konen i princip står still, då blir spolarna varma.

              Comment


              • #8
                Re: min högtalare blir varm (bas)

                tänkte oxå på om jag hade vänt polerna fel. men tycktes kolla noga. men måste nog göra en ny koll imorgon med mindre trötta ögon

                Comment


                • #9
                  Re: min högtalare blir varm (bas)

                  Hur sitter basarna monterade ?

                  Prova byta plats på basarna och se om det är samma bas som blir varm eller om det är samma "plats" som blir varm,

                  2 basar i samma låda kan göra att dom slår olika beroende på vart porten är i lådan.
                  Change is the only constant.




                  https://www.facebook.com/groups/massql/

                  Comment

                  Working...
                  X