Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automatisk justering av volym beroende på omgivande bullernivå?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Automatisk justering av volym beroende på omgivande bullernivå?

Finns det någon tillverkare av bilstereo som har en funktion för att känna av hur bullrig omgivningen är och sedan anpassa volymen automatiskt efter detta? Problemet för mig är att jag har en cab och varje gång hastigheten eller asfaltkvaliteten ändras måste jag justera volymen. Beroende på var jag kör kan det innebära att volymen måste justeras i princip hela tiden.

Finns det någon tillverkare som har löst detta ganska triviala problem?

Re: Automatisk justering av volym beroende på omgivande bullernivå?

En lösning som jag brukar använda är att poppa på tillräckligt högt för att inte höra något annat än musiken.
    Då slipper man ju fundera på vind-, väg-, däck- & motorljud!

Comment

Ja. Det finns på bland annat några Pioneermodeller.
      /tycker Erik.

Comment

CDA-117Ri har det... Och sen icke att förglömma RoadEQ-funktionen i PXA-H800!
        Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

Originally posted by Fluffy View Post
          En lösning som jag brukar använda är att poppa på tillräckligt högt för att inte höra något annat än musiken.
          Då slipper man ju fundera på vind-, väg-, däck- & motorljud!
          Jo det brukar väl vara poängen, men när man svänger av vid Mjölby efter att ha kört 120 i en timme och kommer till stoppskylten låter man som en idiot på raggarrunda på Sveavägen.

Comment

Originally posted by lagrave View Post
            Jo det brukar väl vara poängen, men när man svänger av vid Mjölby efter att ha kört 120 i en timme och kommer till stoppskylten låter man som en idiot på raggarrunda på Sveavägen.
            Det gör jag alltid
            /tycker Erik.

Comment

Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
              CDA-117Ri har det... Och sen icke att förglömma RoadEQ-funktionen i PXA-H800!
              Ja, de var ju hyfsat dyra. Är liksom inte riktigt värt pengarna att köpa HiFi-grejor när de ska användas i en cab där vindbrus och annat ändå överröstar alla nyanser.

Omformulerar frågan: vilka är de billigaste enheterna som har dylik funktionalitet?

Tack för alla svar!

Comment

117ri är inte jättedyr nu.. http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...117ri-p362411/

3400kr.
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
                  Ja. Det finns på bland annat några Pioneermodeller.
                  Jag skrev till Pioneers kundtjänst och frågade men de sa att något sådant inte fanns i deras sortiment. Kan du precisera dig? Jag skulle ju inte bli överraskad om deras kundtjänst inte har koll...

Comment

Jag har den funktionen i min gamla pioneer 8600. så det finns i en del modeller.

Comment

Working...
                    X