Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljudbygget Audi A4 B5

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ljudbygget Audi A4 B5

Nu e bygget fullt igång, bilen e sprutdämpad med Noxudol och Ballistic matta i dörrarna och inne i skuffen.
    Har nästan alla grejer hemma nu, huvudenhet: Kenwood KDC-BT60U, 1st JBL GTO1004 slutsteg som driver JBL 560GTI framme och JBL P6560C bak, 1st JBL GTO24001 slutsteg som driver 2 st JBL P1222, och förstås en JBL MS-8!
    Har bara ett problem nu, ville inte bygga om dörrarna, utan använda mig av original plats, vilket ledde till att det blev 5-1/4" som får plats i a4 b5. Nu efteråt är jag bara rädd att trycket inte räcker till från framsystemet, systemet är av världsklass men det är dock bara 5-1/4" element. Finns möjlighet att bygga i kickpanelerna, men där är ju otroligt mycket kablage. Kan man försöka sig på en liten låda med 2*6,5" element straxt under handskfacket, vad tror ni om detta, eller har ni andra idér?
    Måste tillägga att elementen i dörrarna blir fast skruvad i själva plåten, inte i dörrsidan + att den blir isolerad ordentligt!

Ska posta bilder på bygget efter att jag har målat bilen o har den i garaget igen.

Kommentera gärna....

Re: Ljudbygget Audi A4 B5

Berätta mer om dämpmassan?

Längtar efter bilder

Comment

Noxudol 3100 är en vattenburen viskoelastisk polymerbaserad dämpmassa. Tack vare sin viskoelastisitet omvandlas ljudalstrande vibrationer till värme. Appliceras i första hand med spruta. Kan även penslas eller rollas på underlaget.

Noxudol 3100 har mycket god vidhäftningsförmåga och är vattenfast i färdigtorkat skick. Innehåller rostskyddsmedel och fungerar även som kondensskydd.
      Noxudol 3100 har hög dämpfaktor trots låg vikt/ytenhet. c:a halva vikten jämfört med traditionella asfaltmattor. Har även mycket god nötningsbeständighet.

Noxudol 3100 är avsedd att användas som ljuddämparmassa på metall och plast i tjocklekar mellan 0,5-5,0 mm som t.ex. bilkarosser, fartygsskrov, ventilationskanaler o.s.v.

Har sprutat hela bilen 4 gånger, så siktet är ca 3.5mm har även sprutat i skärmhusen för att få mindre väg ljud.

Status för tillfället : ska iväg nu o börja spruta slipgrund på bilen, allt e så enkelt när man har tillgång till sprutbox i arbetet

Comment

Intressant projekt, vill se massa av bilder på hur du bygger baffel och fäster i plåten i dörren.
        Audi A6 2,4 Quattro
        HU: Pioneer P88RS FRONT: Dynaudio Esotec MW 162 GT
        Dynaudio T-100 STEG: DLS Genesis Q90x

Comment

6.5or går att få in i Audi A4 B5, det krävs lite arbete men det är inte omöjligt. Mina dörrsidor ser dessutom helt orginal ut. Ett tips är att försöka få till en låda i handskfacket, kör en Genesis 10" där då den önskar ca 20L vilket blev alldeles ypperligt då det var ungefär max jag fick ut utan att det drabbar benutrymmet.
          Just nu känns allt bara pest och pina då det som tidigare sagts på forumet så verkar min processor ha gett upp. Har ännu inte bestämmt mig om jag reparerar den, annars kanske en sublåda till handsfacket blir till salu.

Lycka till
          mvh Johan

Comment

Working...
          X