Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fågor om aktiv subwoofer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fågor om aktiv subwoofer

    Hej alla, mitt första inlägg i detta forum.
    Har inköpt en 8" aktiv subwoofer (på clas ohlson, nu skrattar ni vl gött) som har 2st lågnivåingångar, R+L. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=160975911
    På min bilstereo har jag både sub-utgång och rear out R+L. Vilket sätt är det bäst att koppla på? En ut från sub-out till right eler left, eller rear out lågnivå?
    Sedn undrar jag om det finns några riktlinjer vad man ska ställa in "rattarna" på subwoofern på? De jag pratar om är Input gain, subsonic filter, Bassboost och low pass filter.
    Finns det någon referens-skiva man kan stoppa i stereon som hjälper en ställa in rätt värden? Typ vrid ner input gain tills du inte kan höra pipet osv.
    Tacksam för svar...

  • #2
    Re: Fågor om aktiv subwoofer

    Eftersom stereon har både subutgång och rear R+L så kan du koppla subutgången till baslådan, då finns det möjlighet att använda den andra utgången till ett litet slutsteg som driver framhögtalare. Om subutgången endast har en singelkabel så är det bara att använda en Y-split (lågnivåförgreningskabel) för att kunna använda baslådans båda ingångar.

    Subsonicfiltret delar ju bort de allra lägsta frekvenserna till basen, för att den inte ska riskera att bottna vid riktigt låga frekvenser som kanske ligger under avstämningen. Med tanke på att det är en ganska liten bas så är det nog en fördel att utnyttja filtret. Delningsfrekvensen kan ställas på tex 25-30 Hz som utgångspunkt, sedan får du testa dig fram hur det verkar låta med den musik du normalt sett spelar.

    Bassboost är en extra basförstärkning som förstärker ett relativt smalt frekvensområde, just för att få mera "dunk". En sån här funktion gör dock att slutsteget får jobba mycket hårt för att förstärka frekvenserna, vilket kan leda till både överbelastning och distorsion. Följderna av distorsion kan bli trasig bas och/eller slutsteg.

    Bassboost ska helst inte användas alls, men vill man nu göra det så bör det användas mycket sparsamt. För många bilstereofolk är ordet "bassboost" ett förbjudet ord.

    Low pass filter är delningsfiltret för baslådan, lämplig delningsfrekvens beror bla på hur låga frekvenser de övriga högtalarna klarar av att spela. En liten grundinställning kan vara 80 Hz, då tycker jag att även 4" dörrhögtalare borde hänga med just denna bas med tanke på den nätta storleken.

    Input gain är anpassningen mellan stereons signal och slutstegets förstärkning. Ett ganska vanligt inställningssätt är att slå på stereon och spela den musik man brukar spela, sedan vrids stereons volymkontroll upp till ca 70-75% av max. I detta skede vrids slutstegets gain sakta upp ända tills musiken börjar låta aaaningen illa, då vrids gainen ner tills det preciiis låter bra igen.

    Med detta inställningssätt gör man en grundinställning som innebär att även med hög volym på stereon så ger slutsteget fortfarande ut bra ljudsignaler till baslådan, risken för dåligt ljud minimeras alltså.

    Comment

    Working...
    X