Announcement

Collapse
No announcement yet.

parametrarna som finns på hemsidor.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• parametrarna som finns på hemsidor.

Jag satt igår och kollade på en ny lådritning och skulle skriva in parametrarna till mina basar och började kolla på dbakutens sen blekingebilradios hemsida men man hittar ju inte alla parametrar där, på programmet jag använder så finns det ju massa andra parametrar.

hittar bara dessa Parametrar på hemsidorna
    Fs
    Vas
    Qts
    Qms
    Qes
    BL

så är dessa värden som kommer nedanför oviktiga?
    Cms
    Mms
    Rms
    Xmas
    Xmech
    Dia
    Sd
    Vd
    Re
    Le
    Z
    Pe
    No
    1-W spl
    2.8-V spl

eller har det något med att butikerna inte vill/kan lämna ut alla värden/parameterna på hemsidan då jag vet när man får/beställer en lådritning så står alla parametrar med på lådritningen.

Jag har kollat igenom eriks tråd ovanför innan jag skrev denna tråden.
    Last edited by lillkimpa; May 6, 2011, 06:33.

Re: parametrarna som finns på hemsidor.

Man behöver inte alla parametrarna för att räkna ut en låda. Samt har man de grunläggande parametrarna som du angav först så räknar programet ut de andra parametrarna atumatiskt.

Så det räcker med
    Fs
    Vas
    Qms
    Qes
    X-max
    MMS
    RE

sen är de andra löst.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
      Man behöver inte alla parametrarna för att räkna ut en låda. Samt har man de grunläggande parametrarna som du angav först så räknar programet ut de andra parametrarna atumatiskt.

Så det räcker med
      Fs
      Vas
      Qms
      Qes
      X-max
      MMS
      RE

sen är de andra löst.

MVH//Björn

www.dbakuten.se
      oki men på eran hemsida så står ju inte X-max,MMS, RE med och dom räknas inte heller ut automatiskt. hade ju vart trevligt att få allt rätt så har man den mallen . men men då skall jag klara mig på dom som jag nämnde först. tack björn .

Comment

Originally posted by lillkimpa View Post
        oki men på eran hemsida så står ju inte X-max,MMS, RE med och dom räknas inte heller ut automatiskt. hade ju vart trevligt att få allt rätt så har man den mallen . men men då skall jag klara mig på dom som jag nämnde först. tack björn .
        Jag får skylla på han som lägger in alla produkter

Nej fattas det något så får man maila eller ringa o fråga så kollar vi om vi kan lösa det.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

För att göra enklast möjliga lådberäkning klarar man sig med fs, Vas och Qts.

Vill man göra en nogrannare simulering krävs fler parametrar, liksom om man vill få en uppfattning om basens övriga egenskaper.

Cms - Fjädringskonstant. Är rätt ointressant om man inte kan väldigt mycket teori.
          Mms - Konvikt. Intressant, då en tyngre kon ger djupare bas men är trögare att flytta.
          Rms - Elektrisk dämpning. Är rätt ointressant om man inte kan väldigt mycket teori.
          Xmas - Julafton? Menar du Xmag?
          Xmech - Mekanisk slaglängd. Intressant även om det råder lite begreppsförvirring.
          Dia - Basens omkrets. Föga intressant.
          Sd - Konens effektiva yta. Klart intressant eftersom den tillsammans med Xmax p-p avgör hur mycket luft basen kan flytta och därmed hur högt den kan spela.
          Vd - Hur mycket volym som basen tar upp i lådan.
          Re - Likströmsresistans. Inte speciellt intressant om du inte skall bygga passiva filter.
          Le - Talspoleinduktans. Intressant. Se min artikel ovan
          Z - Impedans. Brukar anges som ett indikativt värde, t.ex 4 Ohm.
          /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
            För att göra enklast möjliga lådberäkning klarar man sig med fs, Vas och Qts.

Vill man göra en nogrannare simulering krävs fler parametrar, liksom om man vill få en uppfattning om basens övriga egenskaper.

Cms - Fjädringskonstant. Är rätt ointressant om man inte kan väldigt mycket teori.
            Mms - Konvikt. Intressant, då en tyngre kon ger djupare bas men är trögare att flytta.
            Rms - Elektrisk dämpning. Är rätt ointressant om man inte kan väldigt mycket teori.
            Xmas - Julafton? Menar du Xmag?
            Xmech - Mekanisk slaglängd. Intressant även om det råder lite begreppsförvirring.
            Dia - Basens omkrets. Föga intressant.
            Sd - Konens effektiva yta. Klart intressant eftersom den tillsammans med Xmax p-p avgör hur mycket luft basen kan flytta och därmed hur högt den kan spela.
            Vd - Hur mycket volym som basen tar upp i lådan.
            Re - Likströmsresistans. Inte speciellt intressant om du inte skall bygga passiva filter.
            Le - Talspoleinduktans. Intressant. Se min artikel ovan
            Z - Impedans. Brukar anges som ett indikativt värde, t.ex 4 Ohm.
            hehe skulle nog vara Xmag då^^

tackar =) jadå jag har kollat in den lite

Comment

Originally posted by dBAkuten View Post
              Jag får skylla på han som lägger in alla produkter

Nej fattas det något så får man maila eller ringa o fråga så kollar vi om vi kan lösa det.

MVH//Björn

www.dbakuten.se
              oki, då lär du få in ett mail nu på en gång

Comment

Flera av parametrarna går att räkna ut genom att veta andra parametrar. T.ex har du Vas, Fs och Sd så kommer det att gå att räkna ut Cms och Mms osv osv.

Comment

Working...
                X