Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

    Hej,
    hittade en gammal DLS MW110, tänkte montera den i en sluten låda på 31 liter brutto som jag har. Era rekommendationer?, kommer det passa hyffsat eller är det på tok för stor volym för den basen?
    Stoppa i träklossar?
    Rak frekvensåtergivning prio 1, och gärna långt ner. Driver med beskedliga 350 W RMS. Ska spela fram genom skidluckan på en sedanmodell.

    Fs 36,7 hz
    Vas 27,5 lit
    Qms 2,34
    Qes 0,44
    Qts 0,37

    mvh
    Last edited by HFR; April 23, 2011, 00:29.

  • #2
    Re: Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

    Tokstor

    Sluten: 10-12 lit, 75% dämpull. Qtc på ~0,7 (-f3 71Hz)

    Portad alt1: SQ 18lit, 49cm 3" port/52cm², avstämd 38,5Hz (-f3 45Hz)

    Portad alt2: Allround 26lit, 30cm 3" port/52cm², avstämd 40Hz (-f3 37Hz)

    Om du ska porta sätt trattar i båda ändar. Räkna till ca 2,5 lit på subben samt ev. portvolym i lådan.

    Edit: Rak frekvensgång får du NEVER utan massiv EQ, simuleringen flyger ut ur fönstret när du trycker in lådan i bilen. Kupéförstärkningen ökar ljudtrycket med ca 12db/okt från bilens resonanspunkt. Den slutna lådan rullar dock av för tidigt, kör med portad istället, din låda på 31lit passar nog ganska ok när du satt i subben samt port för alt2 ovan ^^
    Last edited by Hanatsu; April 23, 2011, 01:40.

    Comment


    • #3
      Re: Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

      Tack för svaret!,

      tokstor alltså..

      om man nu är väldigt bekväm och lite anti-basreflex (har aldrig lyckats få en BR spela lika rakt och homogent som sluten, och har dessutom inte plats med 30 cm port), och vill göra det bästa av situationen med den lådan som redan är byggd; hur mycket behöver jag få ner volymen för att det ska låta bra?

      Måste man ändå ner till 12 liter?

      Många basar uppges ju låta bra vid små lådvolymer, men låter trots allt ännu bättre vid mer "normala" lådvolymer.
      Last edited by HFR; April 23, 2011, 01:44.

      Comment


      • #4
        Re: Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

        hej igen!

        om man trots allt skulle trippa över till the dark side och köra BR; en 30cm port: hur mycket räknar man bort med trattar i bägge ändar?

        Vad hade det blivit med 4" port? Tror det är betydligt lättare att få plats med?

        Comment


        • #5
          Re: Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

          Större lådor har mindre icke linjär distorsion, bättre transistentsvar och bättre djupbas-reproduktion. Dock sämre effekttålighet. Qtc runt ,59 är optimerat för transistentsvar. För Qtc 0.588 skall lådan vara 21lit. Kan räkna bort 3-4 liter om du har dämpull i, något jag rekommenderar. Så mellan 9-18lit med dämpull i, beroende hur du vill ha lådan. Jag hade hellre byggt 10lit, då den tål mer effekt.

          Portade konstruktioner kan låta mycket bra om de byggs för det ändamålet. De flesta basreflexlådor peakar, därmed låter de som att de endast spelar 1 ton bra. Stäm av lågt så blir resultatet mycket trevligare, ingen av dessa lådor kommer att peaka simulerat. Dock kommer de definitivt göra det i bilen, dvs du behöver EQ

          Comment


          • #6
            Re: Sluten låda på 31 liter till en DLS MW110?

            4" behöver du inte ha. Sen blir portlängden riktigt riktigt lång med 4". Jag har redan räknat med trattar, men 3,5cm/sida brukar jag räkna.

            Comment

            Working...
            X