Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

    Hej!

    Har nyss införskaffat mig en ny bas och är lite osäker på inkoppling med dubbla talspolar.

    Basen är en Hertz SX380D (länk till manual) på 2x2ohm. Steget är ett DLS A6 som har dubbla högtalarutgångar.

    Av ett antal orsaker så hade det varit smidigt att kunna skifta mellan 1 och antingen 2 eller 4 ohm utanför lådan. Tänkte om man kunde dra två högtalarkablar in och ha antingen 2/4ohm med en kabel inkopplad och 1ohm med båda inkopplade på steget. Är detta möjligt? I basens manual kan man se något som heter stereo connection. Blir det som jag önskar om man kopplar så?

    Bifogat en bild på terminalerna oxå!

    Tack på förhand!
    // Daniel G

  • #2
    Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

    "Stereo connection" betyder att man kopplar en spole till vardera kanal, dvs med ett steg som har fler än en kanal. Eftersom du har ett monosteg så fyller den kopplingen ingen funktion.

    Det går att göra en egen liten kopplingsterminal utanför lådan så att du dels får parallellkopplade spolar (1 Ohm totalt) och dels seriekopplade spolar (4 Ohm totalt), men då ska det vara bra kontakt i de saker som används.

    Mycket möjligt att andra har pysslat med sånt och kan ge bra råd om eventuellt lämpliga brytare eller så, jag har själv inte gjort såna där saker.

    Comment


    • #3
      Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

      Tack för svaret! Aha, då förstår jag. Det är alltså ganska knepigt..
      // Daniel G

      Comment


      • #4
        Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

        Är ju väldigt enkelt. Du drar ju bara ut båda kablarna och kopplar in dem på respektive ingång på ditt steg för 1ohms last. Vill du seriekoppla tar du ur + från ena spolen och - från andra och lägger ihop dem för 4ohms last. 2ohms last med en spole finns det ingen anledning till att köra. Går ju såklart att göra en terminal för enklare omkoppling, men testa vad du gillar bäst och kör så.

        Mvh Mattias Hedin
        Last edited by Hedde; April 24, 2011, 14:15.
        DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

        Comment


        • #5
          Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

          Jag körde en sån lösning på förra lådan och använde mig då av en sån här dubbelterminal där man kunde välja att serie eller parallellkoppla spolarna beroende på hur man vill lasta steget, funkar kanon.

          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

            Originally posted by Hedde View Post
            Är ju väldigt enkelt. Du drar ju bara ut båda kablarna och kopplar in dem på respektive ingång på ditt steg för 1ohms last. Vill du seriekoppla tar du ur + från ena spolen och - från andra och lägger ihop dem för 4ohms last. 2ohms last med en spole finns det ingen anledning till att köra. Går ju såklart att göra en terminal för enklare omkoppling, men testa vad du gillar bäst och kör så.

            Mvh Mattias Hedin
            Tack! Så sant som det är sagt. Att jag inte kom på detta själv. Imorgon ska det provspelas Nu har jag fyra kablar ut ur lådan (++ --) och lägger alltså ihop en + och - för 4 ohms last, annars kopplar jag in båda spolarna på steget för 1 ohms last.

            Duger det med en kraftig sockerbit till ihopkopplingen av spolarna måntro? Använder odelad 6mm2-kabel direkt från spolarna och ut.
            Last edited by DiskBengt; May 20, 2011, 23:22.
            // Daniel G

            Comment


            • #7
              Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

              Originally posted by ChriZtoffer View Post
              Jag körde en sån lösning på förra lådan och använde mig då av en sån här dubbelterminal där man kunde välja att serie eller parallellkoppla spolarna beroende på hur man vill lasta steget, funkar kanon.

              Sådan hade jag i min första låda, väldigt smidig. Speciellt med den lilla bryggningsgrejen som man fick med
              Hopp, ska man göra nu då?

              Comment


              • #8
                Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

                Originally posted by DiskBengt View Post
                Duger det med en kraftig sockerbit till ihopkopplingen av spolarna måntro? Använder odelad 6mm2-kabel direkt från spolarna och ut.
                Så länge det är en fräsch sockerbit och att skruvarna är ordentligt åtdragna så tycker jag det ska funka, grejen är väl att vanliga sockerbitar efter ett tag kan bli oxiderade på kontaktytorna och börja glappa i skruvarna.

                Comment


                • #9
                  Re: Inkoppling bas, skifta motståndet via dubbla kablar?

                  Originally posted by Optima View Post
                  Så länge det är en fräsch sockerbit och att skruvarna är ordentligt åtdragna så tycker jag det ska funka, grejen är väl att vanliga sockerbitar efter ett tag kan bli oxiderade på kontaktytorna och börja glappa i skruvarna.
                  Jag ska göra mitt bästa med åtskruvningen. Kan smälta i lite tenn oxå för säkerhets skull.. Denna lösning är ytterst temporär då meningen är att jag ska köra på 1 ohm egentligen, men jag vill se att allt lirar (strömförsörjning osv som ännu inte är helt färdig dessutom) innan motståndet sänks.
                  Last edited by DiskBengt; May 21, 2011, 16:07.
                  // Daniel G

                  Comment

                  Working...
                  X