Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lådhjälp, B2 ES8.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lådhjälp, B2 ES8.

Söker lådförslag till 3 st ES8or av den första modellen, alltså den med plåtkorg.

Om dom skall sitta i en och samma kammare eller delas var för sig låter jag vara osagt, bättre nån annan får svara på.

Önskad ca volym är 50-70L.
    Gärna 2 eller 4 portar om dom sitter i en och samma låda, och väldigt gärna inte långa portar, under 20cm st vore perfekt.
    Portar och element kommer sitta innuti lådan så den volymen går ju bort.

Bilen dom ska sitta i är en BMW E34 Kombi, spelandes bakåt.

Har inga parametrar att dela med mig av tyvärr, har inte hittat dom helt enkelt.

Mvh Daniel

Re: Lådhjälp, B2 ES8.

http://b2-audio.com/images/ES%208%20%20final.pdf

De parametrarna borde det vara i så fall, står även lådförslag. Basar med såna där parametrar får i princip alltid långa portar i mina teoretiska lådförslag, är du ute efter högst 20 cm portlängd så får nog andra ge råd.

Comment

Tack för den du!

Om du nu får gå över 20cm gränsen, vill du hjälpa mig då?

Går ju ev att vinka lite beroende på hur jag bygger lådan.

Just det, musiken som spelas är mycket dubbelkaggar men även lite pekneger toner ibland.

Comment

Kanske 22lit med 3" port på 24cm med trattar i båda ändarna /per sub. Avstämning vid Fs (47hz). EQa ner 3-4db vid 50Hz så kan det nog låta bra. Sätt inte röret för nära väggen i lådan, minst rörets diameter fritt på alla håll i lådan!

Comment

Det var ju faktiskt inte farligt långt.

Vad säger långrörs experten Optima då?

Så här vid närmare eftertanke så vore det ju enklare att trolla bort långa rör om alla basar satt i samma kammare.

Comment

Testa förslaget med 22 liter per bas och 3" port.

Har annars räknat på låda med dubbla 79,8 cm2 (19x4,2 cm) slotportar som är 65 cm långa, avstämningen ligger lägre. Lådans yttermått med 22 mm material blir 944 mm bred, 234 mm hög och 447 mm djup. Nettovolymen ska ligga på ca 40 liter.

Comment

Dom måtten går tyvärr fetbort men det är ju bara att trolla om lite så det passar mig.
              40L för 3 basar?

Edit, Tänkte lite för fort nu, totalvolymen var det jag var o for efter...

Comment

Har nu snickrat ihop en låda men blev väl inte så jätteimpad av resultatet, bummligt o dånande skulle jag nog kunna beskriva den som.

Totalvolym på 56.5L

Slotport på 159cm2 och 61cm lång.

Nettovolym på 36.3L

Den spelar djupt o tungt men är inte så rapp som jag skulle önska, inte musikalisk direkt.

Ska testa att plugga porten på insidan och se vad jag tycker om dessa i slutet istället tror jag.

Comment

Det var synd. Så kan det dock bli med teoretiska beräkningar.

Nuvarande nettovolym (räknat per bas) ligger ju ganska nära deras eget slutna lådförslag, bör fungera att plugga porten tycker man.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                    Det var synd. Så kan det dock bli med teoretiska beräkningar.

Nuvarande nettovolym (räknat per bas) ligger ju ganska nära deras eget slutna lådförslag, bör fungera att plugga porten tycker man.
                    Ja absolut, kan ju inte bli kanon var gång tyvärr.
                    Tackar dig iaf för uträkningen!

Ja volymen bör funka för slutet tycker jag ju, är inte mycket det skiljer per bas iaf.

Comment

Den är avstämd på 42,8Hz med den lådan. En låda med mjukare avrullning låter nog bättre p.g.a lägre gruppfördröjning (Group Delay). GD bör ligga under en halv period av frekvensen. Dvs 50Hz = 20ms / 2 = 10ms.

Denna lådan toppar 18,3ms vid 39Hz (25,6ms/2=12,8ms). Tidsfelet gör att lådan upplevs som seg, antingen bygger du en portad låda med mjukare avrullning vilket är svårt med dessa eller en sluten.

Dessa kräver en väldigt liten låda, 8-10liter/sub. Med basarna inräknade kanske 34lit blir bra, GD hamnar under 4,5ms. Samt att de spelar helt ok ner till ca 41Hz -f9 db.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                        Den är avstämd på 42,8Hz med den lådan. En låda med mjukare avrullning låter nog bättre p.g.a lägre gruppfördröjning (Group Delay). GD bör ligga under en halv period av frekvensen. Dvs 50Hz = 20ms / 2 = 10ms.

Denna lådan toppar 18,3ms vid 39Hz (25,6ms/2=12,8ms). Tidsfelet gör att lådan upplevs som seg, antingen bygger du en portad låda med mjukare avrullning vilket är svårt med dessa eller en sluten.

Dessa kräver en väldigt liten låda, 8-10liter/sub. Med basarna inräknade kanske 34lit blir bra, GD hamnar under 4,5ms. Samt att de spelar helt ok ner till ca 41Hz -f9 db.
                        18ms GD är inte så tokigt i en basreflex till bil. De flesta basreflexkonstruktioner har mer än så och anses ändå låta bra. Själva bilen är en kammare som ger resonans, kanske är vi inte så psykoakustiskt känsliga pga det.

Jag har en BMW E39 kombi och har ungefär samma problem med att det bara är djupbas som spelas (vilket gör att det låter baktungt och bumligt).

Prova lådan i en mindre bil, typ golf, och se hur den funkar där. Är den blaj där med så är det kanske något fel på lådan. Täpp till portarna och jämför.

Comment

Har nu fått en liten aha-upplevelse, pluggade porten i ytterändan vilket men en snabb fundering borde bli ungefär 49-50L netto.

Spelade satan så mycket trevligare än med öppen port!

Nu lirar tex Soilworks Stabbing The Drama tom ganska trevligt, och jag kan inte påstå att jag saknar djup heller, gräver på riktigt duktigt även där.

Provade även att stoppa in vattenflaskor motsvarande 5.5L i lådan för att komma ner ytterligare lite men jag hörde ingen större skillnad på dom litrarna, kanske skulle försöka peta in 5-10L till för att se vad som händer?

Comment

Med större låda får du mer djup, samt mindre effekttålighet. Du hade utan vidare kunnat minska volymen med hälften och lassa in lite dämpull. Frekvenssvaret är inte mycket annorlunda mellan 25/50lit, så du hör nog inte överdrivet mycket skillnad. Skiljer dock 3mm+/- konrörelse med 500W insignal.

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                              Med större låda får du mer djup, samt mindre effekttålighet. Du hade utan vidare kunnat minska volymen med hälften och lassa in lite dämpull. Frekvenssvaret är inte mycket annorlunda mellan 25/50lit, så du hör nog inte överdrivet mycket skillnad. Skiljer dock 3mm+/- konrörelse med 500W insignal.
                              Så att landa nånstans mellan 30-35L netto vore inte så tokigt alltså?

På vilket sätt påverkar dämpullen egentligen?
                              Har nog en påse eller två av dls fårull i garaget har jag för mig.

Tackar för all hjälp, allihop!!

Comment

Working...
                              X