Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp en nybörjare med rätt slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp en nybörjare med rätt slutsteg

Ber om ursäkt ifall tråden hamnade i fel del, moderator får väl flytta på den i värsta fall.

Till saken. Jag har i min bil detta ljudsystem:

Framsystem: http://www.mtxaudio.eu/spip.php?article1315

Hatthylla: http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha526.html

Bas: http://se.jbl.com/jbl-produkter-deta...t5-1204bp.html

Från början drev jag framsystem och hatthyllan på stereon, samt hade en lågnivåomvanldare till slutsteget. Det spelade faktiskt riktigt bra enligt mig och alla andra som har åkt med, men ljudtokig som man är vill jag numer ha ett slutsteg till framsystemet också.

Kan ni ge mig tips på slutsteg som kommer göra bra ifrån sig?

Ska jag ha ett monosteg till basen, och annat slutsteg till framsystem/hatthylla?

Hur ska jag bära mig åt, vill ha ett bra tryck men ändå rent ljud och kunna spela högt..

Re: Hjälp en nybörjare med rätt slutsteg

Till en bas köper du ett monoblock. Du behöver inget överdrivet stort steg, 300-400w@4 ohm bör steget lämna så har du lite headroom. Sen ett 4 kanal steg, 4x50-60w räcker mer en väl. Finns många bra märken, ta en titt på t.ex DLS. De har både bra och prisvärda steg, riktigt bra support om nåt krånglar med!

Comment

eller ett femkanalsteg, typ genesis

Comment

Originally posted by Spelis View Post
        Ber om ursäkt ifall tråden hamnade i fel del, moderator får väl flytta på den i värsta fall.
        Den behövs inte flyttas men skulle man vilja någon gång kan trådskaparen göra det själv!

// Administrator

Comment

Hej igen gott folk, jag har inte köpt något nytt slutsteg utan BRL rekomenderade istället att köpa en ny stereo med 3 st lågnivåutgångar på 4v styck.

Så jag har kvar mitt denver steg som jag drev basen med förut, nu har jag det till framsystem/hatthylla

Och så petade jag in mitt pioneer steg som jag driver basen med.

Men nu har jag fått ett brus i framsytem/hatthyllan istället. Har jag bilen avstängd och lysena avslagna är det helt knäpptyst, slår jag på parkeringljuset så hörs ett svagt brus, med tändningen i läge II så ökar det mer och startar jag bilen blir det ganska högt. Det är inte generatorvin som följer varvtalet, utan gasar jag till så blir störningarna mindre.

Vad kan vara fel?? Jag vet att denversteget inte är det bästa och kanske inte klarar av två st lågnivå på 4V samtidigt?

Det är ett brus..

Comment

Kontrollera strömförsörjningen till steget först, kan vara dålig kontakt. Att jorden är dålig är ett vanligt fenomen till... lustiga problem

Comment

Jag har jorden under hatthyllan nu i en järnbalk typ.

Men jag testade att flytta jorden direkt till batteriet (har det i bagaget) men det blev ingen skillnad..

Kablarna är 16mm

Comment

Working...
              X