Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta HU samt "jitter"

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Byta HU samt "jitter"

Hej!

Skulle behöva lite råd ang en ny huvudenhet till min Golf 4. Kör idag med en Eclipse 5425 som hängt med några år nu, dock så känns det som jag kanske skulle vinna lite välljud att byta denna mot något bättre i ljudväg, och kanske slippa köra med dom passiva filtrena till framsystemet? Får inte till den riktiga tyngden och låter lite ljust enl mig. Har sneglat på Alpine cda-117r samt Kenwood kdc-bt60u men behöver som sagt råd vad som skulle ge en bra uppgradering?
    Framsystemet består av ett Amega q-comp gold 6.5(gula modellen) och drivs av ett gammalt Rockford Fosgate 500a2 power. Framsystemet sitter på originalplats med mdf baffel och silent coat dämpade dörrar. 50 mm2 strömkablar, Banner batterier samt DD2510 drivet av DLS A6.

Ett annat problem som uppkommit är ett slags "jitter" ljud i diskanterna när motorn är igång. Har ej tolkat det som generatorvin då det inte ökar vid gaspådrag. Är ett konstant strömljud som ökar vid höjning av gainen. Lite som ett bakgrundsbrus men mer metalliskt.... Har idag gainen på min så det är knappt hörbart men finns dock där. Jorden skall vara ok enl mätning. Vill dock kunna matcha in steget mot stereon mer korrekt utan detta ljud.

Vore väldigt intressant att höra lite feedback på dessa frågor som gnager i mitt huvud

Re: Byta HU samt "jitter"

Angående "jittret" så kan det vara en diod i din generator som gett upp och då har du inte en stabil likspänning utan den dippar lite vid just den likriktningsfasen och du får en delvis växelspänning. Detta ären av de olika saker som kan hända närlikriktarbryggan börjar ge upp.
    Skenande laddning eller dalande laddning är andra saker som kan ske.

Angående att byta din Eclipse mot en BT60U säger JAG nej....
    Visserligen har jag jämfört med storebror 8445 men det är en såpass brutal skillnad mellan dessa två så jag tror att du faktiskt fortfarande har mer dynamik i din Eclipse än vad Kenwooden frambringar.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Angående "jittret" så kan det vara en diod i din generator som gett upp och då har du inte en stabil likspänning utan den dippar lite vid just den likriktningsfasen och du får en delvis växelspänning. Detta ären av de olika saker som kan hända närlikriktarbryggan börjar ge upp.
      Skenande laddning eller dalande laddning är andra saker som kan ske.

Angående att byta din Eclipse mot en BT60U säger JAG nej....
      Visserligen har jag jämfört med storebror 8445 men det är en såpass brutal skillnad mellan dessa två så jag tror att du faktiskt fortfarande har mer dynamik i din Eclipse än vad Kenwooden frambringar.
      Har precis bytt till en ny 90 ampere generator och passade då på att dra en extra 50 mm2 från generatorn till batteri. Var efter det som jag hörde jittret.

Så Kenwooden blir inget lyft med andra ord... då låter inte den så intressant längre. Är som sagt ute efter dynamik och välljud.

Comment

Den uppfattning jag fått efter att först haft en Kenwood KDC-W7644UY (föregångare till 6047, som är en BT60 utan bluetooth) och numer en Alpine CDA-117Ri är att Kenwooden saknar detaljer och blir gärna lite bumlig, men det blir rätt bra med drag med en sån.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Kenwood apparaten är jättebra FÖR PENGARNA, tycker jag.

Men av allt jag provat så är jag helt fast för Alpine's huvudenheter, är SÅ mycket panga o dynamik i dom så de kan lyfta vilken anläggning som helst

Comment

Det Kenwood vinner på i dom nedre registren tar Alpine igen i resten, helt klart. Tidigare lät allt över sub tråkigt på låga volymer, ingen direkt dynamik. Med Alpinen i istället så är det kul att lyssna även vid låga volymer.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tack för alla synpunkter ang huvudenhet!

Har grottat lite i bilen idag, trots det fina vädret, då "jittret" bara blivit värre och värre. Mätte jordpunkten och bytte lågnivåkablar kollade generatorn men utan resultat. Monterade sedan bort RF 500a2 och bytte till ett annat RF steg som jag hade liggande, då helt plötsligt så var det borta!? Var alltså steget som inte funkade som det ska. Vad kan ha hänt med detta?

Comment

Working...
              X