Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem Alpine hu

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem Alpine hu

Hej har problem med min Alpine hu, den har några år på nacken men gillar den skarpt. Har tyvärr inte modellnamn i huvudet.

Problemet är det att ibland så försvinner allt ljud förutom diskant, har även märkt att kylflänsen på baksidan blir extremt het.

Vad kan vara felet? Något som är värt att lagas?

Re: Problem Alpine hu

Ingen som vet?

Comment

Använder du den inbyggda förstärkaren? Kanske något tokigt med en mosfet, eller något överhettningsskydd som stänger av den. Varma brukar alla huvudenheter bli, hur extremt varm blir den egentligen?

Troligast är nog att de är glapp i någon lödning, känner du någon som är bra på elektronik kan du ju be dom titta på den. Prova ha den utanför facket så den får lite kylning och se om samma fel inträffar igen. Annars tycker jag inte det är nåt värt att fixa. Lämnar du in den kostar felsökningen väl lika mycket som en ny CD spelare.

Comment

sist jag använde det så körde jag framsystem på varsitt par lågnivåutgångar och hatthyllehögtalarna direkt till stereon.
        Går inte att ta på kylflänsen..

Får skruva upp den och kolla över lödningar och ev. passa på att byta kylpasta till flänsen och se om det blir någon förbättring!

Comment

Låter som något blir överhettat och felet som följer beror på värmen då. Prova koppla bort högtalarna som drivs på stereon. De kanske är någon högtalarkabel som är felet, dåligt skalad, ligger emot chassit och i sin tur överhettar HUn. Kolla de innan du plockar sönder den

Comment

Fungerade felfritt när jag bytte till hillman stereo sen så tror inte på kortslutning i kabel om den skiten klarade av det =)

Comment

Originally posted by lindberg88 View Post
              sist jag använde det så körde jag framsystem på varsitt par lågnivåutgångar och hatthyllehögtalarna direkt till stereon.
              Går inte att ta på kylflänsen..

Får skruva upp den och kolla över lödningar och ev. passa på att byta kylpasta till flänsen och se om det blir någon förbättring!
              Får du inte pli på enheten efter detta är du välkommen att maila in en felbeskrivning till info@alpine.se så kan jag kolla vad våra servicetekniker har att säga, i det fallet behöver jag givetvis modellnamnet!
              Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
                Får du inte pli på enheten efter detta är du välkommen att maila in en felbeskrivning till info@alpine.se så kan jag kolla vad våra servicetekniker har att säga, i det fallet behöver jag givetvis modellnamnet!
                Tackar det ska jag göra! Men lär dröja fram tills påsk innan jag har tid dock.

Comment

En kompis kollade åt mig vad det var för någon, "Alpine CDE-9827R".

Comment

Working...
                  X