Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rookie

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Rookie

Jag är helt med på att jag ska besöka en Bilstereobutik, och det ska jag!

INGET! kommer inhandlas innan dess, alla länkar till grejer, mitt försök till en bra setup och frågor jag ställt är i utbildningssyfte...

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
      Och förlora kontroll? Bra tips till en som vill ha kvalitét framför kvantitét
      Om inte steget är totalskräp så borde skillnaden vara så marginell så att det inte är hörbart. Bara steget har en hyfsad bra nätdel som kan leverera tillräckligt med ström p.g.a impedanshalveringen så borde det inte spela stor roll. Det ända negativa som händer kanske är att grundbrusnivån stiger marginellt.

Dämpfaktorn som är stegets utgångsimpedans är ett mått på hur pass mycket ström som kan passera. Desto lägre impedans (högre dämpfaktor) desto snabbare kommer strömmen som flyttar högtalaren försvinna. Formlen ser ut så här: Högtalarens impedans/förstärkarens utgångsimpedans = Dämpfaktor. Om vi har en högtalare med impedansen 4 ohm och ett slutsteg med dämpfaktorn 500 (vid given frekvens) så är utgångsimpedansen 4/500=0.008ohm.

Förstärkarens utgångsimpedans är dock inte det ända som bromsar stömmen, högtalaren har även ett likströmsmotstånd (Re). Förstärkarens utgångsimpedans ligger i serie med Re, så man adderar utgångsimpedansen med Re (säg 3.3 ohm + 0.008 ohm = 3.308 ohm). Eftersom Re är så mycket större än utgångsimpedansen är det inte dämpfaktorn som bestämmer hur snabbt konen stannar. Högtalarens likströmsresistans (Re) har flera 100 gånger mer inverkan.

Däremot kan serieresistansen (utgångsimpedansen) påverka ljudet på andra vis som eventuellt försämrar ljudkvaliteten om den blir för hög.

DLS Ultimate A4 har jag provat brygga. Spelade med steget inomhus i bra miljö till bra högtalare (långt bättre än i bilen iallafall ). Fanns inte en möjlighet att höra skillnad på bryggat eller icke bryggat! Anser inte att bryggningen är någon flaskhals om stegets nätdel är någorlunda bra.

Comment

Min åsikt är att det är rätt få fyrakanalssteg steg som inte påverkas negativt hörbart när man lastar ned dem. Inte minst på grund av de mycket högre strömbehoven.
        /tycker Erik.

Comment

Hm, därför man köper bra steg :P

Comment

Working...
          X