Announcement

Collapse
No announcement yet.

winISD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • winISD

    var kan man hitta orion basar till detta program eller måste jag skriva in själv alla parametrar eller vad finns det för anat program som är bra att räkna ut låder

  • #2
    Re: winISD

    Originally posted by bassinmyvan View Post
    var kan man hitta orion basar till detta program eller måste jag skriva in själv alla parametrar eller vad finns det för anat program som är bra att räkna ut låder
    du får nog skriva alla parametrar=)

    Comment


    • #3
      Re: winISD

      Originally posted by ville91 View Post
      du får nog skriva alla parametrar=)
      ok jag gjorde det fick fram detta ni som kan skriv om det blir bra eller inte

      detta är en 6 ordningens bandpass

      lådan bak 100 liter 20 hz lådan fram 26 liter 63,50 hz

      Comment


      • #4
        Re: winISD

        Skulle inte försöka mig på 6:e ord bandpass, extremt känsliga för fel. Krävs mycket labbande om du ska få det bra.

        Comment


        • #5
          Re: winISD

          Originally posted by Hanatsu View Post
          Skulle inte försöka mig på 6:e ord bandpass, extremt känsliga för fel. Krävs mycket labbande om du ska få det bra.
          ok 4 ordningen då

          Comment


          • #6
            Re: winISD

            Prova bygg en vanlig hederlig portad låda för att lära dig
            lådbyggen i praktiken

            felbyggd 4 och 6 ord Bp låda är en låda för att bränna basar i då du inte hör hur mycket basen "distar"
            Men en rätt byggd 4 el 6 ord låter helt gudomligt

            och ska du nu testbygga en 4 ord Bp låda så köp en billigare bas

            Detta är vad jag läst mig till och inte provat i praktiken

            Men Hedde,Robsarve mfl som är insatta i det praktiska lär kommentera

            Comment


            • #7
              Re: winISD

              Originally posted by bassinmyvan View Post
              ok jag gjorde det fick fram detta ni som kan skriv om det blir bra eller inte

              detta är en 6 ordningens bandpass

              lådan bak 100 liter 20 hz lådan fram 26 liter 63,50 hz
              Originally posted by bassinmyvan View Post
              ok 4 ordningen då
              Vi vet ju inte vilka av Orions modeller det gäller, är det tex HCCA så tror jag att bandpass blir lite knepig pga långa portar. HP-serien, åtminstone HP12, fungerar dock bra i 4:e ordningens bandpass.

              6:e ordningens bandpass får "alltid" ruskigt långa portar i den lågavstämda kammaren när man använder en modern bilbas och inte vill ha en superhög entonig baspeak, detta gäller i låda avsedd för bil alltså.

              Som övriga skriver så är 6:e ordningens extra känslig för felberäkning, kan bli pannkaka av allting.

              Comment


              • #8
                Re: winISD

                Originally posted by Optima View Post
                Vi vet ju inte vilka av Orions modeller det gäller, är det tex HCCA så tror jag att bandpass blir lite knepig pga långa portar. HP-serien, åtminstone HP12, fungerar dock bra i 4:e ordningens bandpass.

                6:e ordningens bandpass får "alltid" ruskigt långa portar i den lågavstämda kammaren när man använder en modern bilbas och inte vill ha en superhög entonig baspeak, detta gäller i låda avsedd för bil alltså.

                Som övriga skriver så är 6:e ordningens extra känslig för felberäkning, kan bli pannkaka av allting.
                det är hcca 12.4 hade täknt en tunnel till 2 stycken 12" på 6000wrms
                Last edited by bassinmyvan; March 6, 2011, 16:30.

                Comment


                • #9
                  Re: winISD

                  när man skriver in parametrarna själv så är toleranserna väldigt små, även uträkningarna är inte helt 100. ska man spela högt, så får man labba. och göra de med en 3 kammarlåda, de är inte de lättaste.
                  portad är lättare o lyckas med.
                  Evenemangsgruppen - vi arrangerar bilstereotävlingar

                  Comment


                  • #10
                    Re: winISD

                    Har räknat på en vanlig 6:e ordningens trekammars bandpass, mittenkammaren har "låg avstämning" och yttre kammarna har "hög avstämning".

                    Yttre kammare (per kammare): 60 liter netto
                    Mittenkammare: 90 liter netto
                    Port yttre kammare (per kammare): 1 st slotport på 200 cm2 som är 18 cm lång
                    Port mittenkammare: 1 st slotport på 232 cm2 som är 71 cm lång

                    Vill du testa detta förslag så gör gärna det, men jag kan ju inte garantera att det funkar som det är tänkt. Kollar man på frekvenskurvan i ett program som inte kan lägga till "rumsförstärkning" så ser det antagligen konstigt och peakat ut, teoretiskt sett ska dock lådan kunna spela 30-60 Hz någorlunda jämnt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: winISD

                      Originally posted by Optima View Post
                      Har räknat på en vanlig 6:e ordningens trekammars bandpass, mittenkammaren har "låg avstämning" och yttre kammarna har "hög avstämning".

                      Yttre kammare (per kammare): 60 liter netto
                      Mittenkammare: 90 liter netto
                      Port yttre kammare (per kammare): 1 st slotport på 200 cm2 som är 18 cm lång
                      Port mittenkammare: 1 st slotport på 232 cm2 som är 71 cm lång

                      Vill du testa detta förslag så gör gärna det, men jag kan ju inte garantera att det funkar som det är tänkt. Kollar man på frekvenskurvan i ett program som inte kan lägga till "rumsförstärkning" så ser det antagligen konstigt och peakat ut, teoretiskt sett ska dock lådan kunna spela 30-60 Hz någorlunda jämnt.
                      ok låter bra men kan någon göra en kapritning så har jag det lite lättare sen förmodligen ska jag få träet utsågat av firma

                      Comment

                      Working...
                      X