Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplings fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplings fråga

    Tja!
    jag undrar vilket av dessa kopplings alternativ som är lämpligast.
    Om man har 2st basar med dubbla 2 ohms spolar och 2st Zachry R1500D hur kopplar man då basarna bäst? Vi förutsätter av strömsystemet är optimalt för båda stegen.

    alt1: spolarna i varje bas paralellkopplas till 1ohm och varje steg driver en bas i 1ohm, det ger 1500wrms i 1ohm till varje bas.

    alt2: spolarna i varje bas paralellkopplas till 1ohm och sedan seriekopplas basarna till 2ohm och ansluts sedan till stegen som är bryggkopplade med varandra vilket skulle ge 3000wrms i 2ohm till båda basarna.

    Vilket av dessa alternativ är bäst och varför??

  • #2
    Re: Kopplings fråga

    Originally posted by cerwinsky View Post
    Tja!
    jag undrar vilket av dessa kopplings alternativ som är lämpligast.
    Om man har 2st basar med dubbla 2 ohms spolar och 2st Zachry R1500D hur kopplar man då basarna bäst? Vi förutsätter av strömsystemet är optimalt för båda stegen.

    alt1: spolarna i varje bas paralellkopplas till 1ohm och varje steg driver en bas i 1ohm, det ger 1500wrms i 1ohm till varje bas.

    alt2: spolarna i varje bas paralellkopplas till 1ohm och sedan seriekopplas basarna till 2ohm och ansluts sedan till stegen som är bryggkopplade med varandra vilket skulle ge 3000wrms i 2ohm till båda basarna.

    Vilket av dessa alternativ är bäst och varför??
    Jag röstar på alternativ 1, (även om jag själv kommer köra linkat pga 3basar)
    Anledningen är att, om ena steget slår ifrån, så kan man få en rusning i det steget , för det andra matar på med full effekt fortfarande. Vilket kan resultera i bränt steg.

    Detta är vad jag har hört, har lyckligtvis inte behövt uppleva det själv.
    TEAM STALLBASVERKSTAN
    Tack till min sponsor:
    AI-GROUP.se
    Samt stort tack till:
    Elektronikservice i hemse
    Seastreamsgarage.se

    Comment


    • #3
      Re: Kopplings fråga

      Jag har nästan det "problemet". Har dubbla basar med 2 Ohms spolar, och 2 st. Zachry3500 steg... Jag har valt att inte docka stegen, utan att köra ett steg/bas i 1 Ohm...
      Då behöver man ju mäta upp noga så att de båda stegen ger samma effekt ut, iaf om man som jag har båda basarna i gemensam låda...

      Annars skulle jag hellre seriekoppla spolarna till 4 Ohm per bas, och sedan parallellkoppla basarna till 2 Ohm på dockade steg....


      Oavsett alternativ så får du ju ut samma teoretiska effekt per bas...
      Svensk Mästare 5 gånger...

      Comment

      Working...
      X