Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basic uppgradering av Toyota Aygo/Peugeot 107, val av element..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Basic uppgradering av Toyota Aygo/Peugeot 107, val av element..

    Min fru har en Peugeot 107, och för två somrar sedan uppgraderade vi HU och högtalarna.
    Ljudsystemet i bilen har original bara ett par 4" bredbandare, som vi bytte mot GAS MAD X2-44, 4 tums koaxialhögtalare
    Det blev en stor skillnad i ljudet, men det låter fortfarande väldigt tunnt.

    Nu i sommar tänkte jag montera i 6,5" i dörrsidorna för att få lite bas/midbas också. Frågan är vad för element man ska satsa på.
    Jag har inte hunnit titta på vilket monteringsdjup som finns tillgängligt ännu. De nya koaxialerna i instrumentbrädan spelar ner till 100Hz.
    Frågan är, väljer man en mid-bas eller satsar man på ett rent bas-element? Tanken är i första hand att driva dem med den nya HU:n.
    HU:n är en Alpine BT193 4x50w tanken var att driva basen med bak-kanalerna. Jag antar att jag borde sikta på element som har 4ohm.
    Låta dem spela upp till kanske 300Hz, så borde de kunna möta koaxialerna bra. Input önskas...

    BRL finns i mitt närområde, så jag har tittat på deras sortiment till att börja med:
    Match PP 72W-D, 6.5" grundast av de renodlade basarna, 79mm
    DAYTON AUDIO DCS165-4 spelar ner till 35Hz och är inget effekt-monster.

    Mid-basar:
    Beyma B6P204FE 4Ohm
    Helix Compose Ci3 W165FM-S3
    GAS PS3M64 PRO SPL Midbas 6.5tum går ner till ca 60Hz.

    Problemet med mid-basarna är att lägsta frekvensen ligger en oktav högre än de renodlade basarna.
    Finns det fler alternativ?
    Last edited by Dr. Mabuse; August 2, 2023, 12:19.
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

  • #2
    Jag tittade under förarstolen och passagerarsätet.
    Där fanns det oväntat mycket utrymme för en baslåda.

    3 x 2,5 x 1,5 dm blir 11 liter i yttermått. Om man kan tänka sig att kompromissa lite med tjockleken på MDF-skivorna, hur tunna vågar man använda till en bas?
    Tanken av att använda HU:ns 50W, vi ska inte köra dB-race med den.
    En 6,5" Sub som kan spela i 6 liter borde fungera...
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

    Comment


    • #3
      Glöm pa-middarna/mellanregistren och kör med "riktiga" högtalare.
      200-300Hz brukar vara vettigt.
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Det är lustigt hur saker och ting utvecklar sig när stenarna börjar rulla...

        Först var jag inne på att sätta högtalaren i dörrpanelen. Peugeot har inte någon stereo-variant till 107-modellerna med högtalare i dörrarna så vitt jag känner till, så jag ville ha hem ett par som jag kunde laborera med, och ha kvar originalen orörda. Efter jag hade hittat och beställt dörrpanel från skroten, som jag tog en extra titt på hur det såg ut under förarstolen. Där fanns det mycket bättre plats än jag trodde! Så jag beställde hem färdigskurna MDF-skivor för att bygga låda under stolarna.

        Jag tittade på vad för basar som fanns på BRL eftersom vi bor hyffsat nära den butiken. Jag hade bestämt mig för Dayton Audio-basarna, men när jag kom till butiken så var de slut på lagret. Expediten meddelade att de kommer att få in fler någon gång i september.

        Medans jag stod och funderade på om jag skulle vänta, beställa basarna från en annan butik, eller välja ett annat märke, så föll ögonen på GAS färdigbyggda aktiva under-sätet-lådor. Ögonmåttet sa att dessa verkade passa under sätet, så vi testade och fann att de verkligen gick in, på tvären dessutom. Så jag köpte en låda med den 10" aktiva basen.

        Härom veckan bytte vi batteri på bilen, så HU:ns alla inställningar gick åt pipan. Nu verkar Alpines android-app, TuneIn inte fungera som den ska längre.
        Jag har rattat lite på apparaten och aktiverat SUB-utgången och det verkar spela i alla fall. GAS-subben spelat upp till 150Hz enligt kartongen, jag har inte hunnit bläddra i manualen tillräckligt ännu.

        Och idag så kom DHL med dörrsidorna från skroten. Och gissa vad? De kom från en Toyota Auris (det är ju samma bil som Peugeot 107), och det sitter högtalare i dessa dörrsidor! Nu kan det ju faktiskt bli ett komplett system:
        4" koaxialer framme vid vindrutan, 6,5" mid-basar i dörrsidan, och subben under förarstolen.

        Tänk så lustigt det kan bli. Nu är jag tillbaka där jag började. Vad för 6,5" ska jag sätta i dörren?
        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

        Comment

        Working...
        X