Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med distad signal.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med distad signal.

    Hej, det var länge sedan jag postade, jag började med billjudet förra sommaren igen.
    Min anläggning består av:
    P88RSII i network mode
    DLS UPi6.2
    DLS CCi44
    GAS äldre modell av RCA kablar, den gråa (dubbel eller trippel sköldad)
    Hama standard högtalarkablar, elgigabten 10m rullar.
    Extra batteri, ett standard Varta
    Laddare till bpda batterierna

    Delar diskanten på 5000k, som DLS har det delat. Har däremot slopes på 24db

    Felsökt med att sänka gainet till minsta på middar, och på diskant har den alltid varit på minsta gain.
    Sänkt den individuella nivåjusteringen per element till -24.
    Kollat så inte +/- tar i dörrplåten.
    Alla källor på HU distar, CD, AUX, IP-Bus.

    Kan det vara dåliga batterier?
    Kan det vara Pion som håller på att ge upp, jag har lött för den trasiga pico säkringen för signaljorden.
    Kan slutsteget vara trasigt?
    Fläkten på undersidan snurrar inte, vilket den gjorde förut.

    Jag vill inte tro att alla fyra elementen är sprängda.
    Gainet på middarna var aldrig över hälften.
    Gainet på diskanterna var alltid på minsta.
    Nivåjusterimgen per element var aldrig högre än -10 på nåt av elementen.

    Jag hörde detta för ca 3 månader sedan, men då förstod jag inte att det var distad signal som gjorde att det blev mkndre diskant/mellanregister.
    Lyssnade knappt på bilstereon i 3 månader för att inte förstöra elementen.

    Lite historia. Köpte Astran för 13 år sedan.
    Har bara haft otur med slusteg som brunnit, och ett passivt delat MTX kitsystem där middarna krakelerade efter att Kicker ZX350.4 sköt ena elementet, för att sedan pajja.
    Så ett Kicker, ett Gas Alpha 100.4, ett Gas Silver C2, ett Kenwood 9105D har alltså brunnit. Utan egentlig påverkan från mig, vad jag vet.
    För P88:an, Gas steget och Kicker Steget fungerade i min gamla Mazda 323 i 5 år utan problem.
    Vad är det som kan tänkas bränna saker när jag inte ens spelar överdrivet högt längre. Detta elände pågick dom första 8 åren av ägandet av bilen. Sen la jag av pga alla pengar som försvinner till ingenting.

    Och nu börjar eländet igen, Kickersteget hade samma mönter innan det pajjade, men då var det bara en kanal som krakelerade, till att börja med.








    PioneerP88RSII
    MTX THS 652
    Infinity Reference 5010cs
    JBL GT5-2402BR
    Kicker ZX100.4
    Kenwood KAC 9105D

  • #2
    Lite bilder på installationen.
    PioneerP88RSII
    MTX THS 652
    Infinity Reference 5010cs
    JBL GT5-2402BR
    Kicker ZX100.4
    Kenwood KAC 9105D

    Comment


    • #3
      Iom att du skriver att det distar ifrån huvudenheten på samtliga källor så har du ju felet där. Börja med att byta enheten till en som inte distar och justera in allt korrekt med oscilloskop eller en SMD om du kan det själv så anlita någon som kan se över anläggningen och justera in.
      Att grejor gått sönder är ju för att det antagligen är något fel med inkopplingen, fel på komponenterna (mkt svårt att tro allt allt haft dålig kvalitet) eller handhavande som t.ex. felaktig injustering som ger distad signal.

      Comment

      Working...
      X