Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt batteri till bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt batteri till bilen

    Hej!

    Tror mitt bilbatteri börja ge sig. Vet inte om det är för att jag har en massa (3st) slutsteg, eller om det är något annat fel. Bilen är från 2017 (november) och har inte bytt batteri i den sedan den var ny. Tycker kanske det borde hållit längre...

    Bilen har en sån där funktion som stänger av motorn när man står still och samtidigt håller bromsen nere. Jag har inaktiverat den funktionen för länge sedan då jag retade mig på den.

    Fråga då... Måste jag köpa ett batteri som är gjort för start-stop-funktionen eller kan jag köpa vilket batteri som helst (bara det passar i storlek och poler). Kollar jag genom att slå in regnumret på bilen får jag bara förslag på batteri som har start-stopp-funktion:
    https://www.autoexperten.se/tillbehor/batteri/
    https://www.mekonomen.se/batteri-exide-14450275

    Någon som kan tipsa om ett batteri som håller lite extra om man har ljudutrustning i bilen eller är det bara de jag länkat till som jag kan ha?

    Tyvärr har jag inte plats för ett extra batteri för bilstereo annars så hade jag köpt ett sånt för att avlasta bilens batteri (om det funkar så?).

    Ja just!
    Bilen är en Mazda 3 2017



  • #2
    På bilar med start-stopp funktion brukar det sitta lite kraftfullare batteri än i bilar utan. Vissa har t.o.m. 2 batteri.
    Annars är det inget vad jag vet som är speciellt med just den funktionen.
    Ett nytt batteri måste såklart ha samma dimensioner som originalet och dessutom minst samma Ah.
    Hur vet du att det är batteriet som är på vår att ge sig förresten?

    Comment


    • #3
      Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är batteriet, men den är segare att starta ju kallare det är ute. Har kollat så det inte är något av stegen som inte stänger av sig, men allt ser ok ut. Har kollat med en odb2-enhet, men jag gissar att den bara kan se hur mycket den laddar men inte kan se hur batteriet mår. Måste väl till en batteritestare för det...

      Comment


      • #4
        Ok, men då kan det vara så att det inte är ett dåligt batteri utan bara dålig laddning. Det kan lätt hända om man kör korta sträckor bara.
        Men är det så att du kör relativt långa sträckor så att batteriet blir fulladdat och det ändå är segt att starta så kan det såklart batteriet som är dåligt, inte omöjligt alls.

        Comment

        Working...
        X