hej jag undrar hur man räknar ut en t-line låda till en bas
Announcement
Collapse
No announcement yet.
t-line låda
Collapse
X
-
Re: t-line låda
Transmission line
Ljud rör sig ganska långsamt (340m/s) och låt säga att vi vill få "hjälpen" vid 50Hz - dvs vi vill fasvrida 50Hz 180 grader (en halv våglängd).
En 50Hz våg är 7.2m och den ska vi dela på 2 och då har vi 3.6m kvar - sätter vi högtalaren i ett rör som är 3.6m långt och låter rörets mynning sitta precis bredvid högtalaren (självklart måste man då böja röret) så får vi ljudtryck motsvarande 2st element vid 50Hz! 3.6m låter långt och därför veckar man ljudledningen i "lådan"
så att den tar mindre plats dessutom så tappar ljudet fart i ljudledningen och i dämpmaterial vilket gör att den kan kortas en del till - så drygt 2m räcker nog i vårt fall. I princip är det inte svårt att bygga en transmission line högtalare - gör ljudledningen med en area som är ca 25% större än membranet på elementet och den sista biten (30-50cm) kring mynningen lika stor som membranet på elementet.
Problemet är att veta var man verkligen hamnade med sin avstämming - man skulle behöva mäta upp det. Mindre justeringar kan göras med dämpmaterialet men stora förändringar kräver en annan längd på ljudledningen vilket oftast betyder - ny "låda".
Och även om man vet vid vilken frekvens ljudledningen hjälper till så vet man ändå inte riktigt hur frekvensgången ser ut. Och sist men inte minst så blir lådorna skrymmande om man använder stora element och låg avstämningsfrekvens, t.ex. blir innervolymen i en 30Hz ledning för ett 15" element ca 400L.
I stort sett har TL lådan spelat ut sin roll när man enkelt kan konstruera den mer avancerade basreflexlådan enklare idag. Men även här finns det som kan tala till konstruktionens fördel.
http://www.brl.se/sv/info/formelsamling.html
Använd våglängd
för att räkna fram längden vid viss frekvens
bygg med gjutrör finns billigt på Biltema
finns många som byggt på det viset
Sen hur detta stämmer ska jag låta vara osagt
-
Är det en 6,5-8-10-12" stor bas hade ja köpt gjutrör på Biltema och kapat o limmat ihop i lämplig längd, dem jag gjort (10" 8" och 6,5") har hamnat runt 2m långa och presterat ganska väl både ljudtrycksmässig och i djupbas sen hur dem lät i en hifinisses öron vet jag inte men jag tyckte dem spelade på gött. den ja var mest nöjd med var 8".
för större basar än du hittar gjutrör eller om du vill göra en i spån/mdf får du nog räkna en hel del och vara noga vid utkapning så allt blir helt rätt.
såhär såg min 8" kvartsvågspipa( annat namn på TL) ut efter lite glasfiber runtom o svart färg:
Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
Comment
-
jahopp jag har kallat den så iaf för den är en pipa och ungefär en kvart av 41hz våglängd lång. Ska ja säga TL-rör då?Originally posted by Robsarve View PostDet där är ingen kvartsvågspipa. En sån har högtalaren på 1/4 av piplängden.Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Comment
-
är det inte svårt och skära 60 graders svängarOriginally posted by Frippe_L View PostÄr det en 6,5-8-10-12" stor bas hade ja köpt gjutrör på Biltema och kapat o limmat ihop i lämplig längd, dem jag gjort (10" 8" och 6,5") har hamnat runt 2m långa och presterat ganska väl både ljudtrycksmässig och i djupbas sen hur dem lät i en hifinisses öron vet jag inte men jag tyckte dem spelade på gött. den ja var mest nöjd med var 8".
för större basar än du hittar gjutrör eller om du vill göra en i spån/mdf får du nog räkna en hel del och vara noga vid utkapning så allt blir helt rätt.
såhär såg min 8" kvartsvågspipa( annat namn på TL) ut efter lite glasfiber runtom o svart färg:

Comment
-
men om jag ska avstämma röret till 32 hz blir det 10 m långt för jag har räknat när ja byggde en som täst 340/avstämningen/4 så gjorde jag. det läste jag på nån sidaOriginally posted by The one n only View PostTransmission line
Ljud rör sig ganska långsamt (340m/s) och låt säga att vi vill få "hjälpen" vid 50Hz - dvs vi vill fasvrida 50Hz 180 grader (en halv våglängd).
En 50Hz våg är 7.2m och den ska vi dela på 2 och då har vi 3.6m kvar - sätter vi högtalaren i ett rör som är 3.6m långt och låter rörets mynning sitta precis bredvid högtalaren (självklart måste man då böja röret) så får vi ljudtryck motsvarande 2st element vid 50Hz! 3.6m låter långt och därför veckar man ljudledningen i "lådan"
så att den tar mindre plats dessutom så tappar ljudet fart i ljudledningen och i dämpmaterial vilket gör att den kan kortas en del till - så drygt 2m räcker nog i vårt fall. I princip är det inte svårt att bygga en transmission line högtalare - gör ljudledningen med en area som är ca 25% större än membranet på elementet och den sista biten (30-50cm) kring mynningen lika stor som membranet på elementet.
Problemet är att veta var man verkligen hamnade med sin avstämming - man skulle behöva mäta upp det. Mindre justeringar kan göras med dämpmaterialet men stora förändringar kräver en annan längd på ljudledningen vilket oftast betyder - ny "låda".
Och även om man vet vid vilken frekvens ljudledningen hjälper till så vet man ändå inte riktigt hur frekvensgången ser ut. Och sist men inte minst så blir lådorna skrymmande om man använder stora element och låg avstämningsfrekvens, t.ex. blir innervolymen i en 30Hz ledning för ett 15" element ca 400L.
I stort sett har TL lådan spelat ut sin roll när man enkelt kan konstruera den mer avancerade basreflexlådan enklare idag. Men även här finns det som kan tala till konstruktionens fördel.
http://www.brl.se/sv/info/formelsamling.html
Använd våglängd
för att räkna fram längden vid viss frekvens
bygg med gjutrör finns billigt på Biltema
finns många som byggt på det viset
Sen hur detta stämmer ska jag låta vara osagt
Comment
-
Här finns all information som behövs:
http://www.pipesub.com/teknik.html
Även här påstår man att TL är samma som kvartsvågspipa då man utnyttjar 1/4 av våglängden.
Comment
-
ok tack jag vill ju ha en bra låda eller nått till min orion hcca 12.4 som ska skickas på måndag jag bytar den mot min fi 18"Originally posted by Dreddan View PostHär finns all information som behövs:
http://www.pipesub.com/teknik.html
Även här påstår man att TL är samma som kvartsvågspipa då man utnyttjar 1/4 av våglängden.
Comment
-
Som du har räknat blir det totallängd på 2.4 meter
och en avstämning på 140 Hz
ska du ha en avstämning på 36 Hz så blir röret ca 9.4 meter
Sen hur det ska delas låter jag vara osagt då jag inte byggt nån rörlådaLast edited by The one n only; February 16, 2011, 16:58.
Comment
-
Icke!Originally posted by The one n only View PostSom du har räknat blir det totallängd på 2.4 meter
och en avstämning på 140 Hz
ska du ha en avstämning på 36 Hz så blir röret ca 9.4 meter
2.36m rör = avstämning 36hz
Så som bassinmyvan ritat med 2.4m rör får han en avstämning på 35hz.Last edited by Dreddan; February 16, 2011, 17:03.
Comment
-
340/4=85Originally posted by The one n only View PostSer man på alltid lär man sig nått nytt
85/36=2,3611111Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Comment

Comment