Announcement

Collapse
No announcement yet.

JL Audio 12W6v2 i bandpasslåda, hur hade det fungerat?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• JL Audio 12W6v2 i bandpasslåda, hur hade det fungerat?

Har inte lyckats hitta så mycket information kring detta, men har funderingar om att montera mina två JL 12W6v2-basar i en bandpasslåda.

Själva porten hade jag dock velat leda ut ut genom skidluckan mitt i bilen (E36 Sedan) istället för upp genom hatthyllan. Vet dock inte om detta är en möjlighet.

Hur ska man beräkna gällande bandpasslådor?

Re: JL Audio 12W6v2 i bandpasslåda, hur hade det fungerat?

Det går utmärkt.

Bandpasslådor skall beräknas med försiktighet. Vad har du för framhögtalare?
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Det går utmärkt.

Bandpasslådor skall beräknas med försiktighet. Vad har du för framhögtalare?
      Där kommer vi till problemet, har ej kommit fram till vilket framsystem som ska användas i bilen. Det lutar åt Hertz som leverantör utav det hela, men än så länge är inga direkta mål uppsatta.

Comment

Förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 27 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna
        Portad kammare: 80 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna
        Port: Rektangulär (ej slot) som är 250x150 mm hög/bred och 140 mm lång

Avstämningen är gjord med hänsyn till bilkupe, lådan borde spela relativt linjärt från 35-40 Hz upp till ca 70-75 Hz innan den dalar i frekvens. Det går att sänka avstämningen med runt 13 Hz genom att stoppa en "insatsport" av 22 mm material inuti den ordinarie, då blir frekvensgången "rak i ett vanligt rum" så att säga.

Comment

Working...
        X