Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att hitta grund bas!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp att hitta grund bas!

Hej på er Bilstereoforum!

Jag försöker hitta en bas som passar i en bmw e46 med skidlucka, dock så finns det ett fjäderbensstag i bagaget som förstör mina planer...
    Eftersom lådan blir så tunn så blir det riktigt svårt att kunna få in basreflexrör (riktat in i kupén). Så om basen funkar bäst i sluten låda vore det bra!

Jag behöver hjälp med att hitta en 10" bas med monteringsdjup som är högst 11 cm, 12 kanske går in om inte magneten har alltför stor diameter.
    Lådvolymer upp till 35 liter finns det plats för, och basen kommer drivas av ett bryggat hertzsteg på 600w i 4 ohm.

Har egentligen bara hittat Hertz ES 250, är det ett bra val tror ni? Kom med förslag!
    Hur kan Björn Borg vara så känd…. Han säljer ju bara kalsonger!

Re: Hjälp att hitta grund bas!

DLS KW10
    Focal Access1 25A1
    Magnat AD250 10"
    Dls X-WE10 (rek portad låda)
    JL Audio 10W1v2-4 10"

Sen finns det platta basar med:

macAudio Aliante 10"
    Kenwood KFC-WPS1000F 10"

Finns säkert fler än dessa. Alianten låten riktigt bra vet jag, men den kostar en del mer.

Comment

Kicker har par modeller som låter riktigt bra.

MVH//Björn

www.dbakuten.se

Comment

carpower pulsar har 75mm djup, och lär enligt uppgift låta väldigt bra för dom pengarna! har dock inte hört någon själv, ännu
        finns även som 12" med 90mm djup
        Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

Comment

Alpine har en ny serie platta element som dessutom ska vara bra.

Comment

Tackar så mycket för förslagen allihopa! Sitter och kollar igenom allt nu
            Pulsar såg intressant ut!
            Är det Alpine typ-s du syftar på Jonhny?
            Kicker CVT?

Comment

Jag hade en tråd med samma fråga för ett tag sen: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5597
              // Gurra
              BMW 530 med Alpine F1, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
                Alpine har en ny serie platta element som dessutom ska vara bra.
                Det kommer en grund Type-R-bas under våren... Den finns ute på amerikanska marknaden, och ni hittar all info här.
                Svensk importör/generalagent av:

Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

Best European Distributor 2011 - Alpine

Comment

http://www.ampire.de/audio/ampire/FLAT10.html
                  85mm monterings djup,
                  liten sluten låda,
                  1495:-

www.multimedia-import.se
                  har den inte upplagd på hemsidan men finns hemma i lager,
                  NMIAB.se
                  http://www.facebook.com/nmiab
                  http://www.facebook.com/Ampire.sverige

Comment

Originally posted by gurenius View Post
                    Jag hade en tråd med samma fråga för ett tag sen: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=5597
                    Oj den har jag missat! Dock så har jag inte nämnt någon budget men du hade bra mycket högre än kompisen min!

Fasen att man inte hann med riktigt, nu har han köpt en bas som har ebp 100 och qts på 0,28. Konstig bas det där... I databladet rekommenderar de en sluten låda på 18 liter, knappar man in värdena i bassbox så får den ett f3 på över 90hz i 18 liter slutet.

Basreflex vill man väl försöka stämma av vid 35-45 hz för bilbruk, men eftersom slutet faller av mindre brant så kanske så pass högt f3 funkar? Känns som det är på tok för högt

Comment

Beror på vilken bil den sitter i. Större bilar kan man lite generellt säga behöver lådor med lägre Q för att kompensera kupéförstärkningen (som är lägre i större kupé). Vid bilens "fs" kommer volymen öka med 12db/oktav allt efter. Dvs, är bilens resonans 50hz så ska volymen vara 12db högre vid 25hz i teorin. En sluten låda med Qtc .707 som faller av vid bilens resonans hade varit optimalt... i teorin

Qts på 0,28 och EPB vid 100 tyder på att den trivs bäst i portade lådor, som du säger den kommer tappa effektivitet redan vid midbas. Är bilen dessutom stor blir det inget vidare klipp i den. Portat skulle jag gjort!

Comment

Originally posted by Hanatsu View Post
                        Beror på vilken bil den sitter i. Större bilar kan man lite generellt säga behöver lådor med lägre Q för att kompensera kupéförstärkningen (som är lägre i större kupé). Vid bilens "fs" kommer volymen öka med 12db/oktav allt efter. Dvs, är bilens resonans 50hz så ska volymen vara 12db högre vid 25hz i teorin. En sluten låda med Qtc .707 som faller av vid bilens resonans hade varit optimalt... i teorin

Qts på 0,28 och EPB vid 100 tyder på att den trivs bäst i portade lådor, som du säger den kommer tappa effektivitet redan vid midbas. Är bilen dessutom stor blir det inget vidare klipp i den. Portat skulle jag gjort!

Antingen så är parametrarna fel eller så vet inte mac audio vad de sysslar med egentligen! Q vid 18 liter slutet ligger på 0,49 och f3 på nästan 93 hz. Effekttåligheten på basen har ju halverats redan vid 40 hz...

Jo basen vill ju tydligt ha basreflex, synd att det blir så långa rör i så små lådor, och vill man rikta in basen genom skidluckan och ha en låda som inte är mer än 11 cm djup så blir det minst sagt knepigt med basreflex!

Comment

Jag antar det är macAudio STX 10" du pratar om. Qts 0,28/Fs 27 Hz/Vas 76 liter

Sluten: 15lit @ Qtc .7 (-f3@72hz / Fsc: 71hz)

Basreflex: 40lit - Avstämd 35hz (3" x 25cm)

Portad får den -f3 vid 35,5hz och spelar hyfsat linjärt ner till 38hz, varav efter den faller med ca 20db/okt.

Hört 12" version av STX och den ska definitivt sitta i portad. Prisvärd sub annars.

Comment

Portat går säkert att lösa, men det blir inte enkelt, isåfall får man försöka fixa och dona med flexrör och/eller böjar. Att få ihop 25 cm rör med en 11 cm låda är lite kruxigt!

Nä får testa hur det blir med 18 liter som de står i bruksen, antingen så är ju parametrarna lite off eller så är lådan det

Comment

Man kan testa en 4e ordningens bandpass med. Fast då bör man ha en sub som trivs i slutna lådor. Bygg en frontsub av den istället och låt den gå till 100hz :P

Comment

Working...
                              X