Tja! jag har nu köpt ett begagnat monoblock som ser riktigt fint och fräscht ut. det är ett SPL dynamics s-1200d som tydligen ska ge 600w rms i 4 ohm som det står iallafall. jag ville självklart prova slutsteget men jag hade ingen bas så valde att prova det med en JBL gto1214 tror jag det heter, det är en 12" bas. Min kompis har ett 2 kanaligt md s slutsteg som heter T2 om jag minns rätt och det ska ge nånstans mellan 120-160w rms bryggat men jag är osäker. Vi kopplade in mitt steg istället och provade och vi körde på full gain och full bas på mitt steg men det var inte så stor skillnad som jag hade hoppats och trott eftersom mitt slutsteg bör ge mycket mer effekt. vi körde med en 16 kvadrats strömkabel som han hade i och körde till sitt 2 kanaliga slutsteg. han hade ungefär sin gain på 75% och jag på fullt som sagt men trodde jag bara skulle behöva gain på ungefär 50% då mitt steg ska vara starkare som jag trodde iallafall. Lamporna i bilen, instrumentpanelen och i taket blinkade när vi spelade med monoblocket. Är det på högre volym det hörs om slutsteget är kraftigare eller hade vi för klen strömkabel? Jag tyckte man borde kunna höra stor skillnad mellan stegen men aja. jag hoppas nån som har tid läser det här och svarar. Hälsningar Patrik
Announcement
Collapse
No announcement yet.
slutstegs fundering.
Collapse
X
-
Re: slutstegs fundering.
Originally posted by Patrik023 View PostTja! jag har nu köpt ett begagnat monoblock som ser riktigt fint och fräscht ut. det är ett SPL dynamics s-1200d som tydligen ska ge 600w rms i 4 ohm som det står iallafall. jag ville självklart prova slutsteget men jag hade ingen bas så valde att prova det med en JBL gto1214 tror jag det heter, det är en 12" bas. Min kompis har ett 2 kanaligt md s slutsteg som heter T2 om jag minns rätt och det ska ge nånstans mellan 120-160w rms bryggat men jag är osäker. Vi kopplade in mitt steg istället och provade och vi körde på full gain och full bas på mitt steg men det var inte så stor skillnad som jag hade hoppats och trott eftersom mitt slutsteg bör ge mycket mer effekt. vi körde med en 16 kvadrats strömkabel som han hade i och körde till sitt 2 kanaliga slutsteg. han hade ungefär sin gain på 75% och jag på fullt som sagt men trodde jag bara skulle behöva gain på ungefär 50% då mitt steg ska vara starkare som jag trodde iallafall. Lamporna i bilen, instrumentpanelen och i taket blinkade när vi spelade med monoblocket. Är det på högre volym det hörs om slutsteget är kraftigare eller hade vi för klen strömkabel? Jag tyckte man borde kunna höra stor skillnad mellan stegen men aja. jag hoppas nån som har tid läser det här och svarar. Hälsningar Patrik
Sen kan det också vara som så att den basen ni testade med redan når sitt max output med det 2kanaliga steget, och det enda som ni gör med det större steget är att producera mer värme...
Sen vill jag vara lite tråkig, men oavsett om du ger båda stegen perfekta förhållanden så kommer du i bästa fall märka att det spelar en aning högre (med rätt bas), men att det skulle spela "mycket hårdare" eller "extremt mycket högre" - tyvärr. Det kommer det inte göra. Sån skillnad är det inte mellan stegen där.
mvh JonasSM-guld 2007 och 2008.
Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda
Comment
-
Re: slutstegs fundering.
För det första, gain är inte någon volymkontroll. Man ändrar gain för att matcha hur stark ingångskällan är vid full signal. Helt beroende på hur stark spänning din huvudenhet lämnar. På äldre enheter kan lågnivån lämna runt 2V som bäst, nyare bättre enheter kan lämna 4-6V som exempel, då får man ändra gain för att kompensera inmatningsstyrkan.
Kontinuerlig effekt (RMS) anger vad slutsteget klarar av att lämna under en längre period, där Max Watt som tillverkaren ofta anger brukar ligga på det dubbla RMS värdet, detta är vad förstärkaren kan lämna under väldigt korta perioder (Peak).
Skillnaden mellan 150w till 300w är 3db. Från 300w till 600w ännu en 3db ökning, eftersom decibel skalan är logaritmisk är 3db är effektfördubbling. Människans hörsel fungerar däremot inte på samma vis utan här krävs det runt 10dbs ökning för att vi ska uppfatta det som en fördubbling. Dvs i detta fallet en ökning från ca 150w till 1300-1400w istället.
Med tanke på att belysningen blinkar betyder detta att steget kräver mer ström än vad strömförsörjningen klarar av att lämna.
Comment
-
Re: slutstegs fundering.
Tack för era svar, det gjorde mycket.. Det är väl antagligen det ni säger att det inte är stor märkbar skillnad så. Men det vi märkte är att om man vred på mycket volym på mitt slutsteg så lät det fortfarande bra tyckte vi, eller iallafall han som har bilen med baslådan i då han kommer ihåg mer hur det lät och kunna avgöra skillnaderna och att det var bättre kontroll med mitt steg för om han drog på mycket volym med sitt steg så kunde det låta lite okontrollerat om man säger så.. men att lamporna blinkar lite sådär. säg inte att jag måste ha ett extra batteri? slutsteget ska monteras i min volvo 740 men vi provade i en bil som bara är några år gammal och eftersom jag har en 740 kommer alla lampor blinka dubbelt så mycket då? räcker det med en kondensator? jag har verkligen inte planerat att stoppa i ett extra batteri. bilen var avstängd när vi provade om det förklarar någotLast edited by Patrik023; January 10, 2011, 18:47.
Comment
-
Re: slutstegs fundering.
Originally posted by Patrik023Tack för era svar, det gjorde mycket.. Det är väl antagligen det ni säger att det inte är stor märkbar skillnad så. Men det vi märkte är att om man vred på mycket volym på mitt slutsteg så lät det fortfarande bra tyckte vi, eller iallafall han som har bilen med baslådan i då han kommer ihåg mer hur det lät och kunna avgöra skillnaderna och att det var bättre kontroll med mitt steg för om han drog på mycket volym med sitt steg så kunde det låta lite okontrollerat om man säger så.. men att lamporna blinkar lite sådär. säg inte att jag måste ha ett extra batteri? slutsteget ska monteras i min volvo 740 men vi provade i en som är några år gammal bara och eftersom jag har en 740 kommer alla lampor blinka dubbelt så mycket då? räcker det med en kondensator? jag har verkligen inte planerat att stoppa i ett extra batteri. Och kan även säga att när vi provade med mitt slutsteg i hans bil så hade vi bilen avstängd.
Edit: Borde kolla spänning vid batteripolen, samt vid slutsteget så det är nästintill samma. Så det inte är en taskig jord som är problemet med.Last edited by Hanatsu; January 10, 2011, 18:53.
Comment
Comment