Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bi-amp eller bryggat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bi-amp eller bryggat

Läst några trådar om att bi-amp ska vara grymt, inte så insatt i bi-amp, så frågan är om jag ska köra bi-amp eller brygga mitt a4 steg till amega q-comp 60, om ni rekommenderar bi-amp så får ni gärna förklara hur jag ska koppla osv.

Re: Bi-amp eller bryggat

Testa själv och hör skillnaden.
    Kan rek. BI-amp för ljudkvalitet. Mitt val.

Pierre
    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Jag kör mitt Q-comp60 i bi-amp, dvs 2 kanaler till diskant och 2 kanaler till midbas.
      Glöm inte ändra på delningsfiltret bara.

Comment

På hembioforumet så säger en del att biamp absolut inte gör något
        om det är passivt delat.

Skulle vara roligt att höra vad ni har för åsikter.
        sigpic

Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

Comment

Originally posted by Antonic View Post
          om det är passivt delat.

Jag håller med. Att dela passivt med biamp är att utnyttja multipla förstärkare på sämsta möjliga vis. Däremot att kunna dela aktivt är grymt.

Comment

Originally posted by Antonic View Post
            om det är passivt delat.

Fördelen med bi-amp i bilstereomiljö är att du har möjlighet att justera nivåer för att optimera din installation.

I hemmabiovärlden sitter alla högtalarna i rad precis som tillverkarna konstruerat dem i sina laboratorier.
            I en bil blir det sällan så :-)

Därför är bi-amp en ganska stor fördel i bilen.
            Roger Edvinsson
            Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
            helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Originally posted by Jonhny View Post
              Jag håller med. Att dela passivt med biamp är att utnyttja multipla förstärkare på sämsta möjliga vis. Däremot att kunna dela aktivt är grymt.
              Nu låg frågan BI-amp mot bryggkopplat, och då är en stor vinst BI-behållen dämpfaktor.

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                Nu låg frågan BI-amp mot bryggkopplat, och då är en stor vinst BI-behållen dämpfaktor.

Pierre
                Jo, distorsionen blir lägre med mindre ström också. Dämpfaktorn sänks av de passiva filterna. Mer DSP åt folket...

Comment

anledningen att jag funderar på bryggat är att jag sett att folk föredrar rejält med effekt till amegorna, bryggat ger steget 250 rms och enligt dls så är kontrollen så grymt hög att man inte hör nån försämring av ljudet. Sen så funderade jag om effekten till ett kit, kör man med tex 2 basar på 1 kanal så delar dom ju på effekten, men hur är det med ett kit, där borde ju diskanten "sno" hälften av effekten? För isf så är ju bi-amp grymt när man ger diskanten och midden ett kanal var, istället för 85w/2 så får dom ju 85w var.

Comment

Originally posted by tobbe77s View Post
                    anledningen att jag funderar på bryggat är att jag sett att folk föredrar rejält med effekt till amegorna, bryggat ger steget 250 rms och enligt dls så är kontrollen så grymt hög att man inte hör nån försämring av ljudet. Sen så funderade jag om effekten till ett kit, kör man med tex 2 basar på 1 kanal så delar dom ju på effekten, men hur är det med ett kit, där borde ju diskanten "sno" hälften av effekten? För isf så är ju bi-amp grymt när man ger diskanten och midden ett kanal var, istället för 85w/2 så får dom ju 85w var.
                    Prova att köra bryggat. Mycket effekt är alltid kul. Låter det illa så låt bli.

Diskanten snor en del av effekten, men inte så stor del. Däremot låter den ordentligt illa när förstärkaren klipper. Med passiv delning så tillgodogör du dig inte mer effekt genom att koppla diskant och mellan på olika kanaler (biamping). Detta eftersom varje förstärkarkanal fortfarande spelar hela registret. Därmed kommer det klippa lika tidigt med en kanal som med två biampade kanaler.

Därav att jag lovordar aktiv delning. Då får du mer effekt till varje högtalare. Med 85W dedikerat till en diskant och aktivt delat ska det mycket till innan kanalen närmar sig klippning och låter ansträngt.

Comment

Jo, distorsionen blir lägre med mindre ström också. Dämpfaktorn sänks av de passiva filterna. Mer DSP åt folket...
                      Men nu har ju frågeställaren ingen DSP.
                      Originally posted by tobbe77s View Post
                      enligt dls så är kontrollen så grymt hög att man inte hör nån försämring av ljudet.

Sen så funderade jag om effekten till ett kit, kör man med tex 2 basar på 1 kanal så delar dom ju på effekten, men hur är det med ett kit, där borde ju diskanten "sno" hälften av effekten?

För isf så är ju bi-amp grymt när man ger diskanten och midden ett kanal var, istället för 85w/2 så får dom ju 85w var.
                      Om DLS har rätt till 100% i det, ska jag börja sälja DLS. (Jag sa inte att det var dåligt)

Kör du med 2 middar måste steget driva bra i 2 ohm.
                      Diskanten "snor" inget, jag tror ingen med ett kit har att-switchen i +3 läget, snarare -3 läget.
                      Kör man med 2 middar brukar 0 eller + 3dB vara det som funkar.
                      Prova att köra bryggat. Mycket effekt är alltid kul. Låter det illa så låt bli.

Med passiv delning så tillgodogör du dig inte mer effekt genom att koppla diskant och mellan på olika kanaler (biamping). Detta eftersom varje förstärkarkanal fortfarande spelar hela registret. Därmed kommer det klippa lika tidigt med en kanal som med två biampade kanaler.

Därav att jag lovordar aktiv delning. Då får du mer effekt till varje högtalare. Med 85W dedikerat till en diskant och aktivt delat ska det mycket till innan kanalen närmar sig klippning och låter ansträngt.
                      Som sagt, testa vilket som blir bäst.

Inte mer effekt, mer kontroll, vilket ger bättre ljud. (tom dämpfaktorhöga Genesis avslöjas när det bryggas)

Och han har fortfarande ingen DSP.

Pierre
                      Last edited by Horsyhorse; January 10, 2011, 12:41.
                      SEASTREAMS GARAGE

Comment

Ska försöka förklara enkelt.

Bi-ampar man ett Amegakit så kopplar man precis som när man kör aktivt men via filtret. Det betyder att alla element får en egen kanal på steget. Filtret delar då så att alla element får rätt frekvensområde att jobba i, vilket gör att man inte skadar något element pga okunskap.
                        Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Om DLS har rätt till 100% i det, ska jag börja sälja DLS.
                          Höhö, särskilt som det bara är specat >200ggr i dämpfaktor.

Hur högt ska det spelas i bilen? Ska det spelas normala nivåer så är bryggning en nackdel. Ifall det ska spelas högt så kan det låta bättre i bryggat läge på hög volym iom att det då finns mer effekt tillgängligt. Du får ha strömbrytare på kablen så du kan koppla om i farten

Comment

Höhö, särskilt som det bara är specat >200ggr i dämpfaktor.

Hur högt ska det spelas i bilen? Ska det spelas normala nivåer så är bryggning en nackdel. Ifall det ska spelas högt så kan det låta bättre i bryggat läge på hög volym iom att det då finns mer effekt tillgängligt. Du får ha strömbrytare på kablen så du kan koppla om i farten
                            201 är mer än 200

Oavsett hur högt man spelar, så gör nerlastnig/bryggning att det blir sämre kontroll. Mer eller mindre.

Han kanske ÄR o köper DSP nu.

Pierre (det börjar fara iväg lite OT nu, kanske jag o Johnny får DÄMPA oss )
                            SEASTREAMS GARAGE

Comment

Working...
                            X