Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan man bygga såhär i en sedan?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Kan man bygga såhär i en sedan?

Aha, just det, självklart är det ju arean som har betydelse!

Vad tror ni om de olika lådförslagen då, ska man gå på infinitys egna eller ska man sattsa på det tidigare föreslagna lådan?
    För mig skulle det fungera bra måttmässigt med det tidigare förslaget, men det är ju totalt bortkastat om de ändå är felberäknat :/

Comment

En Team kamrat har en sån Alfa och det enda alternativet (utan att göra modifieringar på bilen, samt få bra ljud) är att dämpa bagaget rejält och ha en stadigt monterad låda med bas och port spelandes bakåt.
      Hatthyllan är det otätaste som finns, så att spela med bas och port genom skidlucka är inget jag rekomenderar, blir fasfel och utsläckningar.

Det som jag alltid fått att funka kanon och rekomenderar OM man nu vill spela framåt med riktigt bra resultat är att täta bort bagaget helt, och då menar jag med fogskum och polyester ÖVERALLT där luft kan tränga in i bagaget(därför min Team kompis ej gjort detta).
      För att kontrollera om man fått det tätt är att spela musik på lagom volym och be en kompis öppna bagaget, spelar det annorlunda (högre) är det bara att fortsätta leta läckor .

Mvh Jimmy
      155++db@25hz
      http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Kul med input med någon som har haft erfarenheter med en likadan bil!

Frågan kvarstår dock, det känns som om att jag får bud ifrån alla håll om hur jag bäst ska göra?

själv så ser jag ju ingen nackdel med att bygga 4:e ordningens och bara ha en port som spelar igenom luckan, det kan väl inte bli så mycket fel?

Comment

Originally posted by towj View Post
          Kul med input med någon som har haft erfarenheter med en likadan bil!

Frågan kvarstår dock, det känns som om att jag får bud ifrån alla håll om hur jag bäst ska göra?

själv så ser jag ju ingen nackdel med att bygga 4:e ordningens och bara ha en port som spelar igenom luckan, det kan väl inte bli så mycket fel?
          Bara kul att kunna hjälpa till .
          4e ordningen har jag ej testat i en sån bil men du har ju fortfarande kvar huvudproblemet(bastrycket kommer in i bagaget lätt).

Dämpa bagaget seriöst och sen tycker jag du kan testa bygga en vanlig portad(spelandes bakåt) och 4e ordningens(spelandes både bakåt och framåt) som passar din bas och musik smak, sen får dina öron avgöra vad som låter bäst
          155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

ska man gå på infinitys egna eller ska man sattsa på det tidigare föreslagna lådan?
            Infinitys eget förslag får i teorin ordentligt tryck omkring 40 Hz. Frekvenskurvan faller rejält ovanför 50 Hz, vilket betyder att man nog bör dela vid kanske 50-55 Hz så att inte det ska bli en märkbar svacka i frekvensåtergivningen mellan baslåda och midbasar.

Mitt förslag är tänkt att spela mer jämnt vid ca 35-60 Hz, dvs ingen speciellt hörbar peak. Delningen borde kunna göras vid 70 Hz om man vill.

Det förslag jag har skrivit är endast teoretiskt uträknat, har inte provat den basen eller lådan. Infinitys förslag är väl rimligtvis utprovat, men jag vet inte.

Comment

Svaret är riktat till Techno Bass:

Ursäkta om jag låter trög, men jag har inte särskillt mycket tidigare erfarenheter av detta.

Du menar alltså att jag bör stänga skidluckan, få det så tätt som möjligt mellan kupén och bagaget och sedan prova att ha en vanlig portad/basreflex ståendes i bagaget?

Och du tycker även att jag bör prova att byta ut den basreflexen mot en 4:e ordningens låda, fortfarande med skidluckan stängd och gämföra vilket som låter bäst?

Har jag förstått rätt??

Är fortfarande tacksam för all hjälp ni ger mig!

Comment

Svaret är riktat till Techno Bass:

Ursäkta om jag låter trög, men jag har inte särskillt mycket tidigare erfarenheter av detta.

Du menar alltså att jag bör stänga skidluckan, få det så tätt som möjligt mellan kupén och bagaget och sedan prova att ha en vanlig portad/basreflex ståendes i bagaget?

Och du tycker även att jag bör prova att byta ut den basreflexen mot en 4:e ordningens låda, fortfarande med skidluckan stängd och gämföra vilket som låter bäst?

Har jag förstått rätt??

Är fortfarande tacksam för all hjälp ni ger mig!
                Är ju just därför ett sånt här fint forum finns, för att vi ska kunna hjälpa varann, och inga frågor är dumma

Nej nej skrev nog lite klumpigt,
                menar att du skall testa bygga en vanlig portad låda och spela med bas och port riktad mot bakluckan.
                Då det är monterat på detta viset får du betydligt jämnare basgång OCH för att få lite extra med bas kan du öppna skidluckan så luften ännu lättare kommer in i kupen.
                Hade du haft fällbara säten(vet du ej har det) så hade du kunnat fälla dessa och då hade du fått ännu mer bas eftersom luften ännu lättare kommer in i kupen.

Med 4e ordningens låda testar du på exakt på samma vis som med den portade, riktar porten bakåt med skidluckan öppen.
                Sen givevis testar du spela genom skidluckan också.

Det du också kan göra då du spelar med 4e ordningen genom skidluckan är att öppna bagage luckan under spelning. Märker du av en bas förstärkning är det bevis på att detta sätt inte är optimalt då du har mkt ljud som ej kommer fram utan läcker bakåt i bagaget.

Hoppas jag blev tydligare nu
                155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Tack så hemskt mycket för klargörandet!

Underbart att du har tid att förklara!

Då gör jag helt enkelt så att ja bygger en låda av varje och provar villken som blir bäst enligt dina sätt!

Tusen tack!

Comment

Tack så hemskt mycket för klargörandet!

Underbart att du har tid att förklara!

Då gör jag helt enkelt så att ja bygger en låda av varje och provar villken som blir bäst enligt dina sätt!

Tusen tack!
                    Bara kul att kunna hjälpa till .

Lycka till med byggnationerna och glöm inte meddela sen vad som blev bäst !

Mvh
                    155++db@25hz

sigpic

Ljudbyggaren.se

Comment

Hei du
                      Jeg har en slik bil selv å jeg har testet å ha element å port inn mot seterygg, mot bagasjeluke og ha element å port rettet oppover å det som funket best til meg var å ha det rettet oppover slik.

Men vis det ikke er en mulighet så vil jeg anbefale å ha port å sub vent mot bagasjeluken.

Mvh Thor Helge

Comment

Hallå!

Nu har jag provat de båda föreslagna lådtyperna, bäst tyckte jag att vanlig basreflex, med basarna och portarna riktade bakot mot bakluckan lät.

Jag har kört efter Infinity:s egna rekomendationer (100l / 2) och basarna har fått spela i samma låda men i separata kammare.

Skillnaden i ljudet gentemot den gamla lådan är enorm, dels är det självklart att volymändringen spelade stor roll, men jag märkte även att byggaren av den gamla lådan hade pressat in dämpmaterial i lådan, på tok för hårt.
                        Jag misstänker att det begränsade den gamla lådans prestanda en del det med!

Nu kör jag med två st. Pioneer PSR-A500 och jag är helt klart nöjd med ljudet och ljudtrycket!

Tack för all hjälp!

Comment

Working...
                        X