Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud i epa duett?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Ljud i epa duett?

DLS gör bra grejer ja.
    Allt från instegsgrejer till mer high-end.

JBL idag är lite mer erhm...jag är tveksam. GTO-serien är inget jag själv uppskattar. Men så gillar jag verkligen Focals ljud mer, personlig smaksak så sett.

Men visst kan man kika på DLS åt dig, tror vi är ett flertal som kan tipsa om ett paket.
    Sitter via telefonen och kan ha missat om du sagt vilket typ av ljud du är ute efter och en budget.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

JBLs Power basar kan jag rekommendera! GTO fungerar väl också men är inte alls lika imponerad av dom. GTO stegen ger jag inte heller mycket för, förutom monoblocken som är helt ok.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jag ska spela mycket dunk musik gammal rock och rockklassiker är också mycke jag lyssnar på giller fylligt ljud å de ska kännas när man vrider på
        Har ränk betala ca 5.000 kr på allt (rea i en butik i uppsala (mkt dls))

Comment

Jag har nu blivit intresserad av MTX Audios aktiva 8" bas någon som vet något om dom?

Comment

http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...-pack-p178267/
            http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...1200d-p333293/
            http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...nt-602-p78263/ 2 par sådana
            http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...-k475-p333286/
            dessa kanske duger? kommer ej spela grymt högt men det räcker nog att börja med du får dock bygga om dörrsidorna lr en rolig grej att ha koaxerna i tajet det hade ja i min duett ja hade o det lät bra

Comment

Nu har jag nog bestämt mig x)
              Det blir en kicker L7 8" och när de gäller låda så ska jag bygga en egen och undra om den ska vara portad eller sluten? Vet inte skillnaden men jag spelar dunk och alla möjliga rock musik
              Kicker ZX400.1. Steg
              Sen så är ja inte säker på framsystemet 5.25 eller 6.5"?
              Stereo är jag inne på pioneer eller kenwood jag vet inte riktig..
              Tacksam för snabbt svar och berätta om vad ni tycker eller vad jag kan ändra i "paketet"
              Last edited by phrippe; January 26, 2011, 21:48.

Comment

någon som vet eller har åsikter?

Comment

Kicker L7 tror jag är tungdriven, måste ha massa kraft för att flytta dom. Portat ger en liten fördröjning och förändring i fas som gör att den inte upplevs vara lika pigg som en sluten. Portade lådor får ingen hjälp av lådan under rörets avstämning medan slutet ger dämpning hela vägen. Slutna lådor har sämre verkningsgrad så de behöver mer kraft än motsvarande portad låda. Allt handlar om kompromisser.

Jag skulle köpt ett 2-kanal steg, ett bra 2-vägs 6,5 kit. Lägga lite på installationen och dämpa dörrar. Drivt en 10a alternativt en 12a i portad låda, ett effektivt litet klass D steg och köpt en cd som är prisvärd med lite funktioner, typ Pioneer eller Kenwood så tror jag du blir nöjd

Comment

Jag har en generator som laddar 110 amp (orginal 30-35amp) om det är de du menar men tungdriven.
                    Jag får inte platts med en större bas än en 8"are
                    6.5 låter bra men jag har så grymt svårt att välja märke -.- många högtalare sprakar när man vrider på, de gillas Inte! så dom ska gå att spela högt med

Comment

Originally posted by phrippe View Post
                      Jag har en generator som laddar 110 amp (orginal 30-35amp) om det är de du menar men tungdriven.
                      Jag får inte platts med en större bas än en 8"are
                      6.5 låter bra men jag har så grymt svårt att välja märke -.- många högtalare sprakar när man vrider på, de gillas Inte! så dom ska gå att spela högt med
                      Nää det menar jag inte :P

Tungdriven för slutsteget alltså. Skit i att satsa på stora subbar då och köp dubbla Amega 6,5" kit. DE spelar högt, kan komplettera med deras 6,5" sub om det inte räcker till ^^

Comment

så man ska inte lite på de rekommenderande steget på db akuten? (tror jag de va)

Comment

kör på det steget Dbakuten rekomenderar

Comment

Nu har jag nog bestämt mig x)
                            Det blir en kicker L7 8" och när de gäller låda så ska jag bygga en egen
                            Hanatsu har beskrivit generella skillnader mellan sluten och basreflex. Jag har räknat på en basreflexlåda om du vill prova en sån.

Gör lådan på 29 liter totalt och använd 2 st 3" portar, rören görs 33 cm och sedan trattar i båda ändar. Det är möjligt att trattar inte ryms inuti lådan, i så fall kan du skippa dem och bara använda tratt på baffeln. Rören kan då göras 2-3 cm längre för att kompensera de inre trattarna.

Comment

Jag ska se om 29 liter får platts men de låter bra
                              Dunkar de mer i en låda med trattar än en utan (altså utan hål vad jag vet xD) ?

Comment

altså utan hål vad jag vet xD ?
                                Där har du nog missförstått litegrann.

Även om man inte använder trattar så ska det ändå sitta rör i lådan, den är fortfarande en basreflexlåda alltså. Trattar sätter man i varsin ände av röret för att det inte ska uppstå flåsljud när luften rusar genom porten.

I ditt fall ska det gå att skippa trattar i den ände som sitter inuti lådan och bara ha trattar i den ände som sitter på baffeln, flåsljud borde inte uppstå tycker jag.

Comment

Working...
                                X