Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

    Hej, jag har inte någon vidare koll på allt som inte är en bas. Men vad jag undrar är hur jag vet vad som spelar bättre än originalhögtalarna? I det här fallet i en Volvo s60 -01.

    Undrar detta då jag tror att en av mellanregisterhögtalarna är väck och måste bytas, så kan lika gärna hoppa upp ett snäpp i prisklass...

    Tacksam för svar!
    Mvh Henrik
    As seen on GORG

  • #2
    Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

    Vad som helst är väl det korta svaret. Men de flesta dyrare kit är mer tungdrivna än orginal eftersom de skall klara av att spela högre med kontroll, så de vill helst ha ett slutsteg.

    Jag hade tittat i prisklasssen runt 1500:-, där får man ett kit man kan leva med länge.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

      Jag har aldrig riktigt förstått det där med slutsteg till högtalare... Om vi säger att jag byter ut huvudenheten i Volvon mot en aftermarket HU, driver den huvudenheten alla högtalade i bilen då? Vad jag vet så ser det ungefär ut såhär i en Volvo:

      ---Bilens front---
      mellanriegister----bas----mellanriegister
      diskant -HU- diskant
      - -
      - -
      - -
      mellanregister mellanregister
      ev.diskant ev.diskant
      -------------------------
      och över bagageutrymmet sitter två högtalare av okänd typ, längesen jag var i bilen men de är väl också mellanregister?

      Driver huvudenheten alla dessa högtalare? Originalbasen i Volvos som sitter centrerad har väl ialf. slutsteg? Eller få även den kräm?

      Mvh Henrik
      As seen on GORG

      Comment


      • #4
        Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

        Det beror på vilken stereo som sitter i din bil
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

          Om jag omformulerar mig och säger:
          passar Pioneer DEH-P88RS-II http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317085
          i en Volvo s60 -01 ?

          Mvh Henrik
          As seen on GORG

          Comment


          • #6
            Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

            Originally posted by hefal View Post
            Om jag omformulerar mig och säger:
            passar Pioneer DEH-P88RS-II http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317085
            i en Volvo s60 -01 ?

            Mvh Henrik
            Detta beror väll på vilket ljudpaket du har? Eller har jag fel? Finns väll både 1 och 2-din till dedär?

            Mvh

            Comment


            • #7
              Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

              Originally posted by M.Aronsson View Post
              Detta beror väll på vilket ljudpaket du har? Eller har jag fel? Finns väll både 1 och 2-din till dedär?

              Mvh
              Om jag har förstått rätt så menar du ifall jag har en "dubbeldeckare" eller inte... Och det är en dubbel din på Volvon. Men om jag köper en adapterkåpa så borde det funka va? Eller behöver jag adaptrar även för kablage bakom?

              Mvh Henrik
              As seen on GORG

              Comment


              • #8
                Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                Originally posted by hefal View Post
                Jag har aldrig riktigt förstått det där med slutsteg till högtalare... Om vi säger att jag byter ut huvudenheten i Volvon mot en aftermarket HU, driver den huvudenheten alla högtalade i bilen då? Vad jag vet så ser det ungefär ut såhär i en Volvo:

                ---Bilens front---
                mellanriegister----bas----mellanriegister
                diskant -HU- diskant
                - -
                - -
                - -
                mellanregister mellanregister
                ev.diskant ev.diskant
                -------------------------
                och över bagageutrymmet sitter två högtalare av okänd typ, längesen jag var i bilen men de är väl också mellanregister?

                Driver huvudenheten alla dessa högtalare? Originalbasen i Volvos som sitter centrerad har väl ialf. slutsteg? Eller få även den kräm?

                Mvh Henrik
                Tjenna jag bygger sjalv i en S60 01
                Vilken stereo har du? Det star nere i hornet pa HUn.
                Pa orginal stereon HU 603 driver stereon framdorrar 6.5" och diskanter 1" pa framkanalen och bakdorrarna 6.5" samt hatthyllehogtalarna 8" pa bak kanalen.
                Center platsen e tom
                Jag saknar de tre svenska bokstaverna, hoppas du forstar anda....
                Last edited by kaslinkov; December 6, 2010, 23:54.
                TEAM STALLBASVERKSTAN
                Tack till min sponsor:
                AI-GROUP.se
                Samt stort tack till:
                Elektronikservice i hemse
                Seastreamsgarage.se

                Comment


                • #9
                  Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                  Originally posted by hefal View Post
                  Om jag har förstått rätt så menar du ifall jag har en "dubbeldeckare" eller inte... Och det är en dubbel din på Volvon. Men om jag köper en adapterkåpa så borde det funka va? Eller behöver jag adaptrar även för kablage bakom?

                  Mvh Henrik
                  Svar ja , kop din adapter fran volvo, jag har lart mig den harda vagen...
                  Volvo orginal passar riktigt bra och e latt att montera.
                  Det e dock lite pyssel att fa loss HU,
                  borja med att ta loss minuspolen pa batteriet,
                  sen ta loss pennhallaren langst ner mot vaxelspaken,
                  sen skruvar du loss klimatanlaggningen som sitter med 2 torx, sen sitter den fast med 2 clips mot stereon, det galler att vinkla ut acn och samtidigt dra MYCKET hart nerat, ta i mer an vad du vagar, gar trogt som ...
                  Sen nar du fatt loss acn sitter stereon med 2 torx i nederkant, sen e det bara att koppla ur den.
                  Och ja du behover adaptrar finns hos MDS, BRC mm. Du behover bade isoadapter och antenn adapter.
                  Jag skulle rekomendera att du satsar pa ett extra slutsteg, garna ett 4kanals.
                  Det e valdigt enkelt att koppla in i och med att batteriet sitter bak.
                  TEAM STALLBASVERKSTAN
                  Tack till min sponsor:
                  AI-GROUP.se
                  Samt stort tack till:
                  Elektronikservice i hemse
                  Seastreamsgarage.se

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                    Originally posted by kaslinkov View Post
                    Tjenna jag bygger sjalv i en S60 01
                    Vilken stereo har du? Det star nere i hornet pa HUn.
                    Pa orginal stereon HU 603 driver stereon framdorrar 6.5" och diskanter 1" pa framkanalen och bakdorrarna 6.5" samt hatthyllehogtalarna 8" pa bak kanalen.
                    Jag saknar de tre svenska bokstaverna, hoppas du forstar anda....
                    Nice! Jag har inte möjlighet att kolla det just nu, men spelar det någon roll? Om det nu skulle vara så att jag inte har 603:an vilka problem skulle jag eventuellt stöta på? Och om jag har 603:an, kan huvudenheten jag linkade till tidigare driva allt? Och hur är det med basen som sitter på instrumentbrädan?

                    Mvh Henrik
                    As seen on GORG

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                      Originally posted by kaslinkov View Post
                      Svar ja , kop din adapter fran volvo, jag har lart mig den harda vagen...
                      Volvo orginal passar riktigt bra och e latt att montera.
                      Det e dock lite pyssel att fa loss HU,
                      borja med att ta loss minuspolen pa batteriet,
                      sen ta loss pennhallaren langst ner mot vaxelspaken,
                      sen skruvar du loss klimatanlaggningen som sitter med 2 torx, sen sitter den fast med 2 clips mot stereon, det galler att vinkla ut acn och samtidigt dra MYCKET hart nerat, ta i mer an vad du vagar, gar trogt som ...
                      Sen nar du fatt loss acn sitter stereon med 2 torx i nederkant, sen e det bara att koppla ur den.
                      Och ja du behover adaptrar finns hos MDS, BRC mm. Du behover bade isoadapter och antenn adapter.
                      Jag skulle rekomendera att du satsar pa ett extra slutsteg, garna ett 4kanals.
                      Det e valdigt enkelt att koppla in i och med att batteriet sitter bak.
                      Den mest givande kommentaren jag någonsin fått, tack för det! Inte heller visste jag att batteriet satt bak, det är guld värt om man vill lägga in ett till

                      Mvh
                      As seen on GORG

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                        Originally posted by hefal View Post
                        Den mest givande kommentaren jag någonsin fått, tack för det! Inte heller visste jag att batteriet satt bak, det är guld värt om man vill lägga in ett till

                        Mvh
                        Jo det är bara kul om man kan hjälpa nått, hade själv svårt att få fram info.
                        Centerkanalen är tom om du har 603 stereon,
                        och jag tror att det max går i en 6.5" mid där...
                        En stor skillnad på dom större stereo paketen, är att det sitter ett extra slutsteg under passagerar stolen.
                        Ja det är perfekt med batteriet bak, jag har själv bytt till ett 180ah, och det finns ju gott om plats om man tar ur reservhjulet.
                        Hör av dig om du vill ha mer info om dörrpaneler och likanade.

                        MVH Micke
                        TEAM STALLBASVERKSTAN
                        Tack till min sponsor:
                        AI-GROUP.se
                        Samt stort tack till:
                        Elektronikservice i hemse
                        Seastreamsgarage.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad är vassare än original? I det här fallet en s60.

                          Originally posted by kaslinkov View Post
                          Jo det är bara kul om man kan hjälpa nått, hade själv svårt att få fram info.
                          Centerkanalen är tom om du har 603 stereon,
                          och jag tror att det max går i en 6.5" mid där...
                          En stor skillnad på dom större stereo paketen, är att det sitter ett extra slutsteg under passagerar stolen.
                          Ja det är perfekt med batteriet bak, jag har själv bytt till ett 180ah, och det finns ju gott om plats om man tar ur reservhjulet.
                          Hör av dig om du vill ha mer info om dörrpaneler och likanade.

                          MVH Micke
                          Jag tog en närmare titt på huvudenheten i bilen och det visade sig att det var en HU-803. Jag antar att detta är en av ljudpaketen med ett steg under passagerarsätet. Undrar om någon har erfarenhet av vare sig detta är utbytbart mot något fetare steg?

                          Undrar även över högtalarna, förutom basen som sitter i mitten av instrumentbrädet, är de likadana oavsett HU/ljudpaket?

                          Tacksam för svar!
                          Mvh Henke
                          Last edited by hefal; December 9, 2010, 01:58.
                          As seen on GORG

                          Comment

                          Working...
                          X