Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med baslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med baslåda

Hej har en bas låda som jag ej byggt i den sitter en rockford 10 med magneten utåt de är en bandpass låda.

Jag tycker den spelar väldigt lågt kom upp i 130db typ. Så undrar om jag kunde bygga en annan låda eller skulle den kunna spela bättre om jag vände basen in i lådan?

Driver den med ett spl 3500 i 4ohm

BAS
    http://www.rockfordfosgate.com/produ...3&locale=en_US

Måtten på min låda är B80xH35XD28

Och banpass lådan rockford rekommenderar ligger på B66xH34xD34 då med magneten inne i lådan

Re: Hjälp med baslåda

Vilken bil gäller det?

Det är ju en viss skillnad om man tex har en sedan (där det är tätt mellan bagagerum och kupe) eller en kombi, i sedanbilen får man se till att göra "fri väg" för ljudet medan det i princip räcker med att "slänga in" baslådan i kombibilen.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      Vilken bil gäller det?

Det är ju en viss skillnad om man tex har en sedan (där det är tätt mellan bagagerum och kupe) eller en kombi, i sedanbilen får man se till att göra "fri väg" för ljudet medan det i princip räcker med att "slänga in" baslådan i kombibilen.
      Det är en sedan
      Och lådan har innan suttit i en kombi innan tror jag

Comment

Måste säga att det var lite synd att det kom en Finspångare till forumet nu när man flyttat där ifrån

Hur har du kopplat?
        Hur är lådan monterad?
        Vad har du för kablar?
        Vad är det för bil?
        Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
          Måste säga att det var lite synd att det kom en Finspångare till forumet nu när man flyttat där ifrån

Hur har du kopplat?
          Hur är lådan monterad?
          Vad har du för kablar?
          Vad är det för bil?
          Haha de är ju typiskt

Har basen kopplad i 4ohm till steget vill inte köra lägre då mitt batteri nog inte orkar lägre ohm.

Just nu står bas lådan med magneten mot skidluckan och "porten" är mot förar sätet.

Ström och jord är 50mm2 och högtalar kablarna till basen är 2,5mm2

Sitter i en peugeot 405 mi16 sedan alltså

Comment

Originally posted by Gotte91 View Post
            Och banpass lådan rockford rekommenderar ligger på B66xH34xD34 då med magneten inne i lådan
            Det är väl basreflexlådan (powerful enclosure design), inte bandpasslådan.

Vi vet ju varken lådans innervolym eller avstämning och då är det svårt att gissa vad som påverkar mest att lådan "bara" spelar 130 dB. Eftersom den har suttit i en kombi så kan tex avstämningen vara ganska låg och då är det inte säkert att det passar i just din bil, sedan är också frågan hur du vill att lådan ska spela (typ enbart jättehögt eller högt med musik).

Rent generellt för att få in ljudet på bästa sätt i en sedan är att låta basen och/eller porten spela genom skidluckan, dessutom ska det vara tätt mellan baffel och ryggstöd för att "tvinga in" ljudet i kupen. Annars försvinner en del av trycket bakåt i bagaget. Viktigt är att åtminstone porten sticker in i kupen på något sätt.

Comment

Originally posted by Optima View Post
              Det är väl basreflexlådan (powerful enclosure design), inte bandpasslådan.

Vi vet ju varken lådans innervolym eller avstämning och då är det svårt att gissa vad som påverkar mest att lådan "bara" spelar 130 dB. Eftersom den har suttit i en kombi så kan tex avstämningen vara ganska låg och då är det inte säkert att det passar i just din bil, sedan är också frågan hur du vill att lådan ska spela (typ enbart jättehögt eller högt med musik).

Rent generellt för att få in ljudet på bästa sätt i en sedan är att låta basen och/eller porten spela genom skidluckan, dessutom ska det vara tätt mellan baffel och ryggstöd för att "tvinga in" ljudet i kupen. Annars försvinner en del av trycket bakåt i bagaget. Viktigt är att åtminstone porten sticker in i kupen på något sätt.

Oj kände mig lite dum förklarad är ju nästan med idag

Det blir ju inte speciellt tätt till väggen efter som basen sticker ut kanske 15cm från lådan tyvärr.

Har för mig han sa att lådan är avstämd till 38hz o ska ligga runt hm typ 40 liter inte säker på det dock, men har för mig det

Comment

Ja, 40 liter netto verkar rimligt om man räknar med en port på omkring 150-155 cm2 som är 60-70 cm lång. Med 22 mm material är lådan på 54,6 liter brutto. 38 Hz avstämning borde nog funka i bilen, ligger väl lite mer åt djupbashållet kan jag tänka mig men det är mest gissningar.

Vill du utnyttja baslådan fullt ut så får du antagligen bygga om den så att det blir tätt mot ryggstödet och att porten spelar in i kupen, själva lådvolymen och avstämningen borde dock fungera i övrigt. Andra får nog ge mer råd.

Comment

Känns som att det lutar åt att bygga ny låda och det ska gå att få fason på det.

Har du någon bild du kan lägga upp på hur det ser ut i skuffen?
                  Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Dämpa skuffen ifall du inte gjort de än.. värsta bil ja ägt när de gäller att vibrera
                    RE, DD, Pioneer

Comment

Originally posted by Softis View Post
                      Känns som att det lutar åt att bygga ny låda och det ska gå att få fason på det.

Har du någon bild du kan lägga upp på hur det ser ut i skuffen?
                      Vill helst inte bygga ny låda då jag nog kommer uppgradera senare men kanske blir de i alla fall.

Comment

Originally posted by __snow__ View Post
                        Dämpa skuffen ifall du inte gjort de än.. värsta bil ja ägt när de gäller att vibrera
                        haha visst fan vibrerar de men har ju inte allt för mkt stålar nu när man är arbetslös tyvärr :/
                        Har dock funderat på asfalts matta eller den som blekingebilradio säljer för bra pris nu

Comment

Originally posted by Gotte91 View Post
                          haha visst fan vibrerar de men har ju inte allt för mkt stålar nu när man är arbetslös tyvärr :/
                          Har dock funderat på asfalts matta eller den som blekingebilradio säljer för bra pris nu
                          Kör på blekinges matta..
                          Lovar att de gör underverk på den bilen
                          RE, DD, Pioneer

Comment

Silent Coat är dock inte ren butylmtta. Den har två tunnare lager butyl på var sida ett lager bitumen och överst aluminium. Dock är den väldigt prisvärd med tanke på vad den kostar. Klart att det finns bättre, men då får man betala därefter med.
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Om du är ute efter att spela högt, testa att vända lådan mot bakluckan och ställ den ca 10-20cm ifrån och fäll gärna ryggstödet om du kan.
                              Mitt projekt: Volvo V60
                              BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Working...
                              X