Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pyramid WC820..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pyramid WC820..

    Kanske löjligaste frågan någonsin...

    Men jag hittade fyra sådana i garaget-och tänkte bygga en låda för att vikta ner bilen bak inför vinterns iskörningar..

    Så frågorna är om någon vet om.

    1. Hur stor/vilken låda man ska bygga

    2. Om dom går att köra isobarik..

    Kollade lite i probox (vet/kan inget om detta program) och detta rekommenderade 4e ordningens bandpass låda

    E inget seriöst bygge- men vill kolla hur "bra" man kan få dom t å låta..
    Å att kunna poppa på lite när man äter/grillar korv-samt att tynga ner bilen lite bak..

    Byta högtalare - mer troligt att jag lägger sten bak

    Men tack på förhand

    Tomas

  • #2
    Re: Pyramid WC820..

    Hittade detta på Zatzy:

    Sluten låda: 45 liter brutto, mycket dämpull men det kan du testa dig fram med. Basarna är inräknade.

    Basreflexlåda: 45 liter brutto med 4" rör som är 17cm långt, dämpmatta på innerväggarna. Basarna+röret är inräknat. Bör egentligen köras med subsonicfilter inställt på tex 30 Hz eller så.

    Tror Optima har skrivit det faktiskt -06 Lasse från Vidsel iaf

    OBS!!! Den uträkningen är till TVÅ basar
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Pyramid WC820..

      Kunde inte låta bli http://www.youtube.com/watch?v=8pyEHsc3pA4
      Hopp, ska man göra nu då?

      Comment


      • #4
        Re: Pyramid WC820..

        Originally posted by Softis View Post
        -06
        Nu tittade nog herrn lite dåligt, tråden var från -08.

        Jag rekommenderar nog hellre att använda basreflex om man ska ha ut någon djupare bas från dem, men visst borde även 4:e ordningens bandpass funka. Med bandpasslådan verkar det som att lådan hellre passar till "snärtdunk" än lite djupare bas. Isobarikkoppling av basarna bör gå bra.

        Vilken musik kommer att spelas mest?

        Comment


        • #5
          Re: Pyramid WC820..

          Originally posted by Optima View Post
          Nu tittade nog herrn lite dåligt, tråden var från -08.

          Jag rekommenderar nog hellre att använda basreflex om man ska ha ut någon djupare bas från dem, men visst borde även 4:e ordningens bandpass funka. Med bandpasslådan verkar det som att lådan hellre passar till "snärtdunk" än lite djupare bas. Isobarikkoppling av basarna bör gå bra.

          Vilken musik kommer att spelas mest?
          Ja just det, råkade titta på regdatum

          Jag skulle nog helt inte ha dom där i en bandpass.
          Tror att man kan tänkas behöva ha lite uppsikt över dom.
          Är ju inte dagens och världens mest effekttåliga basar.

          Tror det var 2 såna jag testade i en bandpass en gång faktiskt. Inte min låda, skulle bara testa den med mitt steg (MDS GP800) höll ca 3 sekunder vid normal volym, sen rök det, haha!
          Hopp, ska man göra nu då?

          Comment


          • #6
            Re: Pyramid WC820..

            Oj-trodde knappast någon skulle svara..

            Spelar väl egentligen mest-rock å disco..
            Så djupbas är väl inget jag är ute efter (kan inte tänka mig att högtalarna klarar det med bravur för den delen heller)
            Det är väl en fördel om lådan inte är alltför stor..

            Tomas

            Comment


            • #7
              Re: Pyramid WC820..

              Isobaric så halverar du lådvolymen, nackdelen är att du bara får samma ljudtryck från fyra basar som du hade fått av två i en normal låda.

              Comment


              • #8
                Re: Pyramid WC820..

                Originally posted by tomasg View Post
                Spelar väl egentligen mest-rock å disco..
                Så djupbas är väl inget jag är ute efter
                Det är väl en fördel om lådan inte är alltför stor..
                Om de monteras isobariskt i basreflex så har jag kollat på 30 liter netto avstämt till 45 Hz, porten är 1 st 4" rör (trattar ska inte behövas) som ska vara 30 cm långt. Det kanske fungerar med 1 st 3" port (7 cm rör och sedan trattar i båda ändar) men då gäller det att skarven mellan rör och trattar är helt jämn för att undvika flåsljud.

                Comment


                • #9
                  Re: Pyramid WC820..

                  Sökte på pyramid-å hitta detta forumet..

                  Har oxå fyra sådana-som jag har vart sugen på ä höra hur det går att få dom att låta..

                  Har hört (BRL) att dom spelade bäst i slutna låter runt 25l(vet egentligen inte vad jag pratar om)
                  Så jag undrar hur Ni gör valet sluten/basreflex/bandpasslådor, samt avstämningsfrekvenser. Kanske borde söka först på forumet..

                  Peter

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pyramid WC820..

                    Originally posted by Optima View Post
                    Om de monteras isobariskt i basreflex så har jag kollat på 30 liter netto avstämt till 45 Hz, porten är 1 st 4" rör (trattar ska inte behövas) som ska vara 30 cm långt. Det kanske fungerar med 1 st 3" port (7 cm rör och sedan trattar i båda ändar) men då gäller det att skarven mellan rör och trattar är helt jämn för att undvika flåsljud.
                    Ber om ursäkt för ett härligt trådlyft, men det är ju relevant.

                    Räknar du på 4st 12" isobariskt i detta läge alltså? tycker 30 liter i basreflex låter sjukt lite. Även om det är isobariskt.
                    Hur långt skulle ett 6" rör med trattar vara, eller blir det för stort?
                    Har nämligen 4st 12" liggandes och vore kul att testa.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pyramid WC820..

                      Det var 8" modellen som jag räknade på, inte 12". När det gäller WC1220 (12" modellen) så har den ett Qts på 1,55 enligt flera ställen på nätet, då passar den i teorin egentligen inte till någonting annat än kanske midbas.

                      Kurvorna man får fram i ett beräkningsprogram ser inte direkt roliga ut och jag kan nog inte garantera att det ens låter i närheten av dina önskemål. 150 liter slutet kan du testa med, basreflex är inte ett alternativ enligt parametrarna.

                      Men vill du ändå bygga basreflex så är tex 200 liter netto ett förslag, din 6" port gör du med så kort rör att trattarna i princip sitter ihop med varandra. Beräknad avstämning runt 37 Hz. Oavsett vilken av lådorna du bygger så gissar jag att basarna kan slå i botten redan innan du har hunnit mata in 100 W, men du ser ju tendensen ganska snabbt.

                      Comment

                      Working...
                      X