Köpte 2 st Helix P8 på köp/sälj pga att det va så bra pris så jag kunde inte motstå. Undrar nu om nån har testat dom, och isf vilken storlek på låda? vill ha sq.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Helix P8
Collapse
X
-
Re: Helix P8
hittade lite värden och lådförslag, http://www.audiotec-fischer.de/produ.../P8_manual.pdf tror ni 16 liter slutet för 2 basar blir bra eller bör jag göra lådan lite större?
-
Hej har byggt en sluten låda på 16 liter o tyckte det lät trevligt, undrar nu om nån kan räkna ut en portad låda åt mig till dom 2 basarna, antar att deras egen rekommendation på 14,4 liter/bas funkar, men hur stor port/längd ska det vara?
Comment
-
Enligt deras förslag så verkar avstämningen ligga på omkring 60 Hz, det låter ju skumt (såvida förslaget inte är en ren SPL-låda). Folk som är kunniga på Helix får väl ge bättre råd, jag kan bara utgå ifrån teoretiska beräkningar.
Till två basar föreslår jag 30 liter netto med dubbla 3" portar, rören görs 25 cm och sedan trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är ca 45 Hz.
Comment
-
Comment
-
http://www.electronetto.se/index.php...Path=211_83_55 det va det enda jag hittade när jag letade.
Comment
-
Såvitt jag vet så är Carbonize bara agentatur numera.Originally posted by Softis View PostJag behövde inte leta, visste att Carbonize säljer Helix. Man måste hålla koll på sånt
Således säljer de inte direkt till slutkund...
Om ngt har förändrats så är jag ouppdaterad
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra
Comment
-
Går det sätta båda basarna på fronten sen båda basportarna på vänster kort sida, eller kan det bli fas fel då? Eftersom portarna ska va så lång till en sån liten låda så får jag ju såna långa trumpeter som sticker ur lådan om basar/port ska vara på samma sida, vilket jag inte alls gillar.
Comment
-
Lådan låter absolut trevligt i slutet som jag har nu, men jag tycker att det är så pass roligt o bygga lådor o dricka lite öl på helgerna, och testa nya saker hör till det roligaste med billjud, så jag byter ofta basar o testar olika lådor, dessutom så säger Carbonize att portad låda låter bäst.
Comment

Comment