Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur säker är en bilstereobil egentligen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Hur säker är en bilstereobil egentligen?

Originally posted by ChriZtoffer View Post
    den som vill får gärna komma och rycka lite i grejerna! JonasH vet iaf att slutstegsracket sitter som det ska.
    En inbjudan för tjuverier haha
    RE, DD, Pioneer

Comment

Absolut! Bara att försöka! Iaf vintertid står bilen larmad och låst i ett låst och larmat garage strax utanför huset, finns inga fönster in utan bara dörr och port så tja, vill man försöka så.
      Mitt projekt: Volvo V60
      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

och så måste man köra panda sången från The pacifier för att komma förbi
        Vill också ha ett nice larmat garage
        RE, DD, Pioneer

Comment

En annan aspekt på det hela är ju olycksfaran eller rättare sagt vad som kan ske efter en eventuell bilolycka.
          Räddningstjänsten bryter eller klipper batterikablarna i motorutrymmet omgående vid insats. Inte bara för riskerna för att en airbag löser ut, utan även för risken för gnistbildning vid bränsleläckage.

Ser man på hybridbilarna idag så har jag för mig att Toyota och Lexus är konstruerade så att de själva omgående bryter anslutningen till hybridbatterierna om någon airbag löser ut. Nu jobbar ju visserligen dom med ett antal spänningar mellan 12-650 volt.

Kanske skulle vara på sin plats med varnings- och informationstext samt uppmärkthuvudbrytare ala rallybil för räddningstjänsten att bryta förbindelsen för batteripaketen med?

Comment

I ett riktigt seriöst bygge så har du redan tänkt på det och löst det hela så att "bilen" själv separerar de delarna.
            Men jag tror inte att så många av SQ byggerna idag är så farliga. Allt sitter fast och de lär ju inte vara överlastade. Man kan ju lätt se vad en bil ska klara i pappren. Däremot kanske vikten är lite felplacerad ibland. Men jag tror inte det är många som gjort något katastrofbygge. Vissa byggen kanske inte direkt lämpar sig för slalombanor men vad gör det?

dB byggena däremot vet jag inte så mycket om. Men gissar att det kan finnas lite mer problem där då det oftast dämpas rejält. Är stora tunga baslådor och mycket batterier.
            Men om det ses som ett problem kan ni väl ta det med regelkillarna. Lite ändring av regler för bättre säkerhet skadar väl aldrig?

Comment

dB byggena däremot vet jag inte så mycket om. Men gissar att det kan finnas lite mer problem där då det oftast dämpas rejält. Är stora tunga baslådor och mycket batterier.
              Men om det ses som ett problem kan ni väl ta det med regelkillarna. Lite ändring av regler för bättre säkerhet skadar väl aldrig?[/QUOTE]

o andra sidan så är de nog inte många db drag/spl bilar ute o snurrar. dom flesta körs väl på kärra eller någon annan form av transport när dom ska ut på tävling.
              Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Originally posted by Clarran View Post
                Känns som om jag ska ta och planera om min batteribank:S hade tänkt att köra 6-7 100ah batterier i skuffen och med lådan jag skulle ha så hamnar dom bakom bak axeln:S ca 160- 200 kilo batterier. Hela mitt bygge skulle jag gissa på hamnar på runt 550-650 kilo extra
                Det var typ det här jag tänkte på, eller som i en SQ-bil att man placerar grejerna snyggt utan tanke på annat. Slutsteg, extrabatteri och konding i reservhjulsbaljan är ju ett klassiskt byggsätt. Ett exempel på bra byggd bil är i mitt tycke Rolands Dodge, med slutstegen på golvet inne i bilen. Sen har han grejer i bagaget också men han har nog en ok viktfördelning totalt sett.
                Diq Khongwong, telefon: 070 327 24 08

Audi coupe' quattro 1985 med Amega Genesis Alpine

Tack till Pierre Sjöström , Micke Forssberg och Gravyrbutiken för all hjälp!

Min projekttråd: DIQ´s AUDIo, nya bilder läggs alltid på de två första sidorna

Comment

Att han sen sitter ovanpå batteribanken, där plus o minus skenorna korsar varandra med några hårstråns mellanrum pratar vi tyst om..
                  Han har ju bra tyngdpunkt lixom..

Mvh
                  Rutger
                  Du lär så länge du lever, heter det.
                  Jag tror att motsatsen är lika sann.
                  Bengt Feldreich

Comment

Working...
                  X