Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Avstämning

Hur räknar jag ut vilken HZ min låda är avstämd till ?

Bredd 750mm
    Höjd 380mm
    Djup övre 390mm
    Djup nedre 470mm

2 x 12 tums basar
    2 x 6 tums portar 250mm längd.

Har även en 20 mm skiva i mitten som delar av dom 2 basarna.

Re: Avstämning

Är det inner eller yttermått?
    /tycker Erik.

Comment

innermåtten

Comment

Ok då är volymen:
        Djup (3,9+4,7)/2 = 4,3 x höjd 3,8 x bredd 7,5 = 122,55 liter

(Räknar man i decimeter får man ut volymen i liter)

Då stoppar vi in dina värden här:
        http://www.linearteam.dk/default.asp...ventcalculator

Och får fram att lådan är avstämd till lite drygt 49 Hz.

Skulle tro att den skulle må bra av lite längre rör. Men det beror på basarna.
        /tycker Erik.

Comment

jo jag e medveten om biten me längre rör. jag har bara inte brytt mig då jag vill ha klart med batteri osv så stegen får ordentligt med ström osv innan jag börjar mecka med det. men det kommer.

Comment

Tar man med både bas och port i volymberäkningen så hamnar avstämningen till och med en bit över 50 Hz, kanske 52-53 Hz. Fast det beror även på om 250 mm är totala portlängden inklusive trattar eller om det enbart är rörlängden, sånt är viktigt att veta för att kunna beräkna någorlunda noggrant.

Comment

basarnas djup är 20 cm och magneten är 18.5 cm diameter.

rörens längd är 25 cm och 6 tum samt är där en hel vägg mellan basarna och den skivan är och mellanväggen tar 2 liter från lådans totala volym
              basarna tillsammans tar bort ca 6 liter om vi räknat korrekt
              rören tar 3-4 liter

Comment

när jag ska räkna ut hur långa rör jag ska ha till en låda för få ut avstämningen blir.
                ska detta va när lådan är tom eller när basarna är med? för jag kan ju inte räkna bort antal liter rören är på förrens jag väl vet hur långa rören kommer bli..

eller man ska satsa på en slot port? så fall hur räknar man ut de?
                Last edited by n30; November 9, 2010, 23:09.

Comment

funderar på dessa mått:
                  bredd 890
                  höjd 360
                  djup övre 310
                  djup undre 450
                  ----
                  = 120.7 liter

2 x 12" basar så får jag dra bort ca 6 liter för båda basarna.
                  sen ett 6 tums rör på ca 18.6 cm vilket blir ca 3.7 liter.
                  så 120.7 liter minus 9.7 liter för bas + rör blir 111 liter vilket bör ha avstämningen 40 hz ?
                  http://www.linearteam.dk/default.asp...ventcalculator i alla enligt denna sidan.

Enligt tillverkarens hemsida är FS 39.69 hz

Denna låda bör väl bli helt okej ? och sen ska jag ha basar + port på samma sida o rikta detta bakåt
                  Last edited by n30; November 10, 2010, 14:25.

Comment

Ska du spela Ton eller musik

bygg en rektangulär låda till båda basarna till att börja med
                    för att testa vilken volym och portlängder som funkar bäst
                    Med avstämmning mm
                    Ev lägger du till stag i lådan och det med dämpull får du testa dig fram till ifall det behövs

Sen kan du börja bygga med vinklade framsida från baksätet räknat
                    Då det är enklare att justera en rektangulär låda
                    Last edited by The one n only; November 10, 2010, 17:21.

Comment

Originally posted by n30 View Post
                      så 120.7 liter minus 9.7 liter för bas + rör blir 111 liter vilket bör ha avstämningen 40 hz ?

Denna låda bör väl bli helt okej ? och sen ska jag ha basar + port på samma sida o rikta detta bakåt
                      Det verkar som att avstämningen hamnar omkring 40 Hz med 18 cm effektiv portlängd, håller med. I så fall görs röret 10 cm långt och sedan sätts trattarna i båda ändar, varje 6" tratt räknas ju som 4 cm rörlängd.

Den lådan spelar åtminstone i teorin ganska peakat och rimligtvis högt, lufthastigheten blir dock ordentligt hög om du kör in uppåt 1500 W i basarna och risken finns för flåsljud om inta skarvarna mellan rör-trattar är helt släta.

Om verkligheten också visar samma resultat är förstås inte säkert, det får man vara beredd på.

Comment

Working...
                      X