Announcement

Collapse
No announcement yet.

Porta låda, gas 10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Porta låda, gas 10

    Hejsan jag startar nu en ny tråd eftersom jag inte orkar vänta på att få svar i mitt tidigare inlägg vilket jag får vänta länge för. Jag har räknat ut hur många liter lådan är på jag har byggt själv. Den är på 39,072 liter för att vara ganska exakt. Alltså, 33cm höjd, 37cm bred och 32cm lång? = 3,3 x 3,7 x 3,2 = 39,072 liter. Jag vill prova porta lådan men vart ska jag ha porten och hur lång ska porten vara och hur stor? har funderat på en 4" aeroport som är ?? lång. Jag har ingen aning om hur man räknar ut avstämningen eller så.. får inte tag i några värden till gas 10 silver basen. Porten får iallafall inte plats på samma sida som basen sitter på.. kan man sätta den på sidan av lådan? Hoppas ni kan ge mig råd och förklara hur jag ska göra ungefär. Tack så länge Försökte ladda upp en bild, få se om ni ser den. Ni får stå ut med att den ser riktigt ovälgjord ut men jag tog det jag hade hemma och den är byggd så fort det gick /Patrik
    Last edited by Patrik023; September 14, 2010, 18:23.

  • #2
    Re: Porta låda, gas 10

    du måste räkna bort materialtjockleken med om du inte redan gjort det?
    och ja det går fint att stoppa porten på en utav sidorna.
    Last edited by sjobas; September 14, 2010, 18:24.

    Comment


    • #3
      Re: Porta låda, gas 10

      Hur räknar man ut det? jag är inte så inne i att räkna sånt här.. bra att man kan ha porten på sidan iallafall.. har sett det på några lådor

      Comment


      • #4
        Re: Porta låda, gas 10

        Porten ska helst inte sitta på motsatt sida som basen sitter på
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #5
          Re: Porta låda, gas 10

          du tar bort dubbla materialtjockleken på varje mått du har, tex är den 33cm hög å du har 19mm material så blir den 29,2cm hög

          Comment


          • #6
            Re: Porta låda, gas 10

            ja okej.. hur pass många liter minskar lådan då? hur blir det om man har portat fel? alltså fel volym på lådan till basen och fel port/längd? hörs det tydligt?

            Comment


            • #7
              Re: Porta låda, gas 10

              ganska många liter mindre blir den, räkna så ser du vad har du för materialtjocklek? fel portlängd är ju ingen katastrof, det är ju bara ändra på längden tills du blir nöjd,

              Comment


              • #8
                Re: Porta låda, gas 10

                jadu jag märkte nu att några av sidorna var förjäkla smala mot vad det ska vara ungefär... blir nog att försöka sätta dit en port och bara prova.. annars är det bara kasta

                Comment


                • #9
                  Re: Porta låda, gas 10

                  haha... syftar du på mitt inlägg igår så har jag inte vart inne å svarat :P kan inte tillbringa all tid vid datorn

                  Lättast att bestämma längden är med något program som gör det. Vet ljudia har det...

                  Men testa köra med full längd på det först och om det inte låter bra, så korta det. Kommer nog bli ganska långt för att få en låg avstämmning i såpass liten låda med ett 4" rör bara så du vet!
                  http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

                  Comment


                  • #10
                    Re: Porta låda, gas 10

                    Nejdå inte du, utan är ofta såhär när jag gjort någon tråd så känn inte att det är pågrund av dig jag skrev det här.. jag har full förståelse att du inte kan sitta vid datorn helatiden.. du är ju förmodligen äldre än mig också så det förklarar ju saken det också Okej, bör jag prova med en port eller är det lika bra att köra slutet? är sugen på att porta pågrund av nyfikenhet och jämföra

                    Comment


                    • #11
                      Re: Porta låda, gas 10

                      testa, annars är det ju bara skruva igen hålet
                      men du måste nog ha ett längre rör än ett vanligt aeroportrör då lådan är så liten, köp ett avloppsrör å kapa det kring 40cm + portar eller nåt å testa

                      Comment


                      • #12
                        Re: Porta låda, gas 10

                        Okej.. Kanske bör göra så men jag funderar om jag ska köpa mig ny spånskiva 22mm och inte blanda som jag gjort nu.. Har 22mm och typ 10mm vilket känns lite oseriöst. Men om jag ska bygga ny låda så kan jag väl bygga den större åt sidan eftersom den precis får plats mellan ryggstödet och väggen i bagaget. Det är en äldre folka. Jag bör väl kunna öka till 60 liter fast på bredden om man säger så. Hoppas du/ni förstår hur jag menar

                        Comment


                        • #13
                          Re: Porta låda, gas 10

                          Inte mycket äldre dock haha... Men det är ju perfekt om du funderar på att göra ny låda då. Testa portat och är det inget för dig bygger du ju ändå en ny, sluten då. Eller en ny portad

                          Kan ju tillägga att jag inte är fan av sluten, har inte fått till någon bra sluten än. Kan la även bero på vilken bas man har dock
                          http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

                          Comment


                          • #14
                            Re: Porta låda, gas 10

                            Nej det har du rätt i, jag såg nu att man kunde se åldrar och det skiljer ju inte så mycket alls precis jag kan ju ha den här lådan och prova porta och se hur det blir. Det känns som att jag kommer vilja ha portat efter det jag läst fakta om skillnader mellan portat och slutet. Men kan jag bygga ut så det blir fler liter åt sidan och att det blir bra om lådan är portad? Eftersom jag inte kan bygga på mer åt ett hål för då måste jag ta bort baksätet vilket jag inte vill

                            Comment


                            • #15
                              Re: Porta låda, gas 10

                              Originally posted by Patrik023 View Post
                              Men kan jag bygga ut så det blir fler liter åt sidan och att det blir bra om lådan är portad? Eftersom jag inte kan bygga på mer åt ett hål för då måste jag ta bort baksätet vilket jag inte vill
                              självklart kan du det

                              Comment

                              Working...
                              X