Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gas 10, portad eller sluten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gas 10, portad eller sluten?

    Gokväll idag har jag byggt en baslåda med en gas 10 tums silver om det är den modellen, iallafall den färgen. Jag byggde en ganska stor sluten låda till den, gick precis in i min gamla folka med ryggstödet i baksätet lite framlutat. Det basar ganska bra som det är nu men jag vill försöka mig på att sätta dit en port då lådan är (NÄSTAN) lika stor som gas nya baslådor med en enkel 10" bas i och den lådan är då portad och lika stor som min slutna ungefär om jag minns rätt.. Det låter som sagt ganska bra nu men känns som det skulle ge ännu mer tryck om jag portade lådan eller jag får för mig det iallafall. Jag kan spela ganska högt men verkar slå igenom eller vad man säger, och därför vill jag porta för jag tror det blir högre bastryck då när man portar eftersom ljudtrycket får komma ut ur lådan vilket jag får för mig? tyvärr har jag inte måtten i huvudet på lådbygget men ni kan ju försöka ge mig tips iallafall.. är det värt att porta lådan tror ni? spelar ingen roll för mig ändå då jag byggde lådan av sånt jag hade hemma det vill säga 22mm spånskiva och en smalare spånskiva på sidorna av lådan då jag inte hade mer 22mm. Nu vart det mycket text men hoppas nån kan ta och svara.. Tack sålänge. /Patrik

  • #2
    Re: Gas 10, portad eller sluten?

    Hur stor är lådan? En portad låda till dessa bör ligga på 40-45 liter
    Hopp, ska man göra nu då?

    Comment


    • #3
      Re: Gas 10, portad eller sluten?

      Står du mkt utanför bilen och lyssnar? ja de är väl ganska logiskt att om man stänger in högtalare så låter dom mindre.. haha ja får en känsla av att jag fatta dig fel men men
      RE, DD, Pioneer

      Comment


      • #4
        Re: Gas 10, portad eller sluten?

        En fråga till, hur låter en portad låda som har fel port och låda på för lite liter? ungefär alltså hur hör man att det är fel? ingen bas eller något annat?

        Comment


        • #5
          Re: Gas 10, portad eller sluten?

          Originally posted by Patrik023 View Post
          En fråga till, hur låter en portad låda som har fel port och låda på för lite liter? ungefär alltså hur hör man att det är fel? ingen bas eller något annat?
          Du kommer ju märka om du inte är nöjd! Finns bara riktlinjer vet du! Testa på med en port till den lådan du har!
          http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

          Comment


          • #6
            Re: Gas 10, portad eller sluten?

            vad menas med riktlinjer? haha ursäkta men jag har inte så bra ordförråd. har du nån ide på vilken port jag ska prova och hur lång eller vad man säger och vart på lådan ska en sådan sitta? tack för ditt inlägg förresten!

            Comment

            Working...
            X