Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer AVH-3200BT radio problem!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pioneer AVH-3200BT radio problem!

Hej!
    har installerat en Pioneer AVH-3200BT i mon volvo s-60 2001
    Har dock problem med att söka in kanalerna på radion! främst p3!!
    nånting är inte riktigt som det ska!
    fungerade felfritt med orginalstereon! det som sker är att stereon inte hittar p3 på sin riktiga plats alltså 99,8-99,9(För gävle) utan man får söka manuellt fram till 95,5 där finner den p3 men till väldigt svajjigt/brusigt ljud när man kör!
    andra kanaler söker den in men är inte riktigt tillfredställande ljud där heller!
    söker jag manuellt till dess riktiga plats så hörs p3 mycket svagt!
    har köpt en antenn adapter som passar i volvos kontakt(det är ju dubbla antenner där orginal) en annan konstig sak är att även om jag drar ur adaptern ur bilens antenn kontakt så att de bara i princip är en kabel stump som antenn i stereon så kan jag fortfarande lyssna på alla kanaler till samma kvalitet som när den är ikopplad! alla UTOM P3 som då försvinner helt!!
    vad kan detta bero på??
    Jätte schysst om någon kunde ge mig ett tips!!

Stereon är köpt i usa

Mvh:Fredrik

Re: Pioneer AVH-3200BT radio problem!

brorsans alpine är från usa och den finns de inte radio alls på. Usa använder väl inte samma radiosystem? våglängder? ufon? va de nu beror på låter jag vara osagt..
    RE, DD, Pioneer

Comment

ang usa, dels har de satelit radio, men de brukar stå på kartongerna om de har de, samt att då borde du inte få in nånting, sen har de andra frekvenshopp, 98,0 går inte å hitta, men 97,9 och 99,1 finns däremot, men de känns inte som de e de som e felet i ditt fall heller. Däremot, på pioneer *iaf svensksålda* så är inte remote kabelm ihopkopplad, så den får man trycka ihop själv, de e inte så enkel så de är de du missat? så elförstärkningen inte funkar till antennen??

Ryck ur stereon å kolla, från stereons kontakt går de en blå/vit till iso kontakten, den e skarvad med rundhylsa/stift som inte är ihopmonterat från början, hänger de fritt så tryck ihop de så bör de funka, å lirar de endå inte så köp några bra skivor å skit i radion
      De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Originally posted by MrMix View Post
        ang usa, dels har de satelit radio, men de brukar stå på kartongerna om de har de, samt att då borde du inte få in nånting, sen har de andra frekvenshopp, 98,0 går inte å hitta, men 97,9 och 99,1 finns däremot, men de känns inte som de e de som e felet i ditt fall heller. Däremot, på pioneer *iaf svensksålda* så är inte remote kabelm ihopkopplad, så den får man trycka ihop själv, de e inte så enkel så de är de du missat? så elförstärkningen inte funkar till antennen??

Ryck ur stereon å kolla, från stereons kontakt går de en blå/vit till iso kontakten, den e skarvad med rundhylsa/stift som inte är ihopmonterat från början, hänger de fritt så tryck ihop de så bör de funka, å lirar de endå inte så köp några bra skivor å skit i radion
        Hej!
        tack för ditt svar!
        jo den har också satelitradio men då behöver man ett tillbehör! den fungerar även som vanlig FM/AM radio, det som är skummt är att den hittar de andra kanalerna och den hittar p3 på fel svagare kanal konstigt är också att när jag drar ur antenn adaptern ur bilens uttag så har radion endå mottagning(på alla kanaler utom p3) så det är precis som om det är kass antenn i bilen! men det fungerar felfritt med orginal stereon! har märkt det där med frekvenshoppen den hoppar två i taget så typ 95,5 , 95,7 , 95,9 osv
        jag behöver 99,8 och det fins inte bara 99,7 och 99,9 men det borde inte vara så känsligt! sen är ljudet halvdåligt på de andra kanalerna precis som om man har dålig antenn! har provat en annan adapter och även en antenn förstärkare utan skillnad! verkar som om felet ligger i bilen!?
        man fick inte med något riktigt kablage på denna från usa det stack bara ut ett antal kablar från orginalkontakten så jag fick köpa ett och klippa på men antar att blå ska ihop med blå hela vägen enda till bilens orginal kontakt?
        ska kolla så jag har kontakt ordentligt då!

en annan störd sak är kabeln som man ska koppla till handbromsens plussida för att kunna se film! det fungerar inte att koppla min till plus(12v) blir ingen bild! däremot så blir det bild när jag jordar den!???sen om jag stänger av stereon så måste jorden brytas och kopplas ihop igen för att få bild nästa gång!

på MDS bla säger dom att det är riktigt den skall till jord men på många forum hävdar folk att den ska till plus??och inget annat och då fungerar det inte! det står i instruktionsboken klart och tydligt att den skall till plussidan på handbromsen.
        har löst detta iaf,
        jag har kopplat till en knapp som bryter jorden i stället!

mvh

Comment

koppla upp stereon inne i garaget med en lö antenn å se om de funkar bättre? du har inte xenon konverterat lysena på bilen? vissa radiomottagare e känsliga för det.

ang ditt problem med handbromskabeln, det bilden illustrerar är att den ska kopplas på den sidan om kontakten som har +12v vid nedsläppt handbroms, när man drar i den så jordar den (lite luddigt illustrerat iof) hursom, när man ansluter den permanent så är det till jord och inge annat. Anledningen att du måste ha en brytare monterad är till 99% pga att de är en usa modell, har monterat en del andra usa maskiner å samma sak på dom, troligen för att dom i vissa stater har hårda krav på att de inte får användas under färd, så då har dom väl lagt in en extra grej i mjukvaran. kan va ide å kolla med assist workshop om dom kan lägga i svensk mjukvara i din, möjligt att du kan få svenska fm bandet oxå då.
          De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Originally posted by MrMix View Post
            koppla upp stereon inne i garaget med en lö antenn å se om de funkar bättre? du har inte xenon konverterat lysena på bilen? vissa radiomottagare e känsliga för det.

ang ditt problem med handbromskabeln, det bilden illustrerar är att den ska kopplas på den sidan om kontakten som har +12v vid nedsläppt handbroms, när man drar i den så jordar den (lite luddigt illustrerat iof) hursom, när man ansluter den permanent så är det till jord och inge annat. Anledningen att du måste ha en brytare monterad är till 99% pga att de är en usa modell, har monterat en del andra usa maskiner å samma sak på dom, troligen för att dom i vissa stater har hårda krav på att de inte får användas under färd, så då har dom väl lagt in en extra grej i mjukvaran. kan va ide å kolla med assist workshop om dom kan lägga i svensk mjukvara i din, möjligt att du kan få svenska fm bandet oxå då.
            AA! jag förstår har varit konfunderad över detta:-) tusen tack!
            ja den verkar lite mer kinkigare an svenska(nåt straff ska man väl ha för man handlar billigt hehe) dom ser ut som frågetecken i stereo butiken när jag förklarar detta med jorden:-)

okay så det är nåt nummer man kan ringa typ till pioneer assist då?

mvh

Comment

Det var mig du va inne hos igår hos Ljudbutiken.
              Jag visste inte om att den va köpt i USA.
              Det förklarar ju saken angående ditt radio problem.

Som sagt vissa saker förlorar man när man köper dem ifrån USA.
              Lycka till och har du frågor så kom in.

Comment

Originally posted by pretty__mike View Post
                Det var mig du va inne hos igår hos Ljudbutiken.
                Jag visste inte om att den va köpt i USA.
                Det förklarar ju saken angående ditt radio problem.

Som sagt vissa saker förlorar man när man köper dem ifrån USA.
                Lycka till och har du frågor så kom in.

Hallå!
                jasså:-)!! ja det har varit jävligt krångligt med denna!! billigare va den men alltså fasn så mycket krångligare! börjar iaf klarna nu! har fixat det med bilden så det fungerar bra men detta med radion är konstigt! den har som sagt kass mottagning! drar jag ur antennen ur bilens kontaktsycke så har den lika mottagning som när den är i! med orginalstereon fungerar det felfritt så det är inget fel på antennen heller.
                förhoppningsvis kanske det går att lösa med assist workshop en annan kille på forumet skulle hjälpa mig på måndag och höra om det går att köra in annan mjukvara! bara att hoppas! annars får jag helt enkelt skita i p3:-)
                många tack för all hjälp jag fått i butiken av er!(har varit in ett antal gånger nu). när jag fått ordning på stereon så kommer jag nog att villja sätta i lite bättre högtalare det kanske ni kan hjälpa mig med då!

Mvh:Fredrik

Comment

Working...
                X