Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarpojken vill ha billjud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarpojken vill ha billjud

    Hej alla glada, jag är grön på detta men har precis börjat intressera mig för det också, har en blivande vinterbil (jag rullar 740). Det jag har nu som ligger hemma är ett Kicker DX100.2 slutsteg och ett par Kicker DS6930. Det jag funderar på är hur man ska gå tillväga för att det ska bli bäst, jag undrar om jag ska köra slutsteget på dessa två, köpa ett 4kanals steg till, till högtalare i dörrarna och skita i baslåda, eller om jag ska köra stereo mot 4 dörrhögtalare, mitt DX100.2 mot mina två 6:9or och ett mono till baslåda i bak. vad låter bäst? eller tänker jag helt lustigt? Kom gärna med nya och bättre förslag, för som sagt jag är helt kass på detta.. MVH Johnny.

  • #2
    Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

    Nu skall vi se.
    Du har en 740 (sedan antar jag)

    Det du har liggande är ett Kicker DX100.2 slutsteg och ett par Kicker DS6930.

    Personligen skulle jag nog struntat i 69orna och införskaffat ett vettigt framsystem som jag körde på slutsteget då du verkar vara beredd på att bygga ut senare.
    Tror nog du blir nöjdast att börja där för att sedan kanske komplettera med ett annat steg och en baslåda.

    69or låter mycket men sedan hur de låter är en annan fråga. Själv är jag inte helt förtjust i dem.

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

      Tja!

      Välkommen till forumet

      Skulle skaffat ett vettigt framsystem och drivit det med ditt DX100.2
      Ev. sätta dina 6*9er i hatthyllan i bak om du vill att ljudet skall komma överallt ifrån, driva dem via stereon. Men som en som tävlat så vill man ju att allt ljud skall komma framifrån

      Det är enklare att få plats med 10" i 740, kan du ha en eller fler spelandes genom skidluckan. Drivna av nått monoblock.

      Baslåda bör du inte skita i, musiken blir så tråkig då

      Lycka till!

      Kanske lite inspiration av mitt gamla 740 bygge (japp sidan e lite gammal...)
      www.ljudibil.com
      Niklas Bengtsson

      LjudiBil.Com

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

        Originally posted by Kofoten View Post
        Tja!

        Välkommen till forumet

        Skulle skaffat ett vettigt framsystem och drivit det med ditt DX100.2
        Ev. sätta dina 6*9er i hatthyllan i bak om du vill att ljudet skall komma överallt ifrån, driva dem via stereon. Men som en som tävlat så vill man ju att allt ljud skall komma framifrån

        Det är enklare att få plats med 10" i 740, kan du ha en eller fler spelandes genom skidluckan. Drivna av nått monoblock.

        Baslåda bör du inte skita i, musiken blir så tråkig då

        Lycka till!

        Kanske lite inspiration av mitt gamla 740 bygge (japp sidan e lite gammal...)
        www.ljudibil.com





        Tack så mkt! såhär kommer jag göra, 6x9orna hamnar i bak, jag har ju de så klar tjag ska använda de. jag vill inte lägga för mkt jobb på dörrarna, så 5.25 or hamnar där. vet inte om det är bättre att köra mitt 2kanals steg på dem fyra. för det är ju rätt klent vad jag förstår.. Sen tänkte jag fråga, har du/någon koll på hur man bygger ny hatthylla i bak? tack!

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

          Det funkar att köra 69erna och 5,25erna på tvåkanalaren, nackdelen blir att du inte kan ställa nivån separat mellan fram oh baksystem, men det kanske inte gör dig så mycket.

          Varför behöver du bygga ny? räcker nog att förstärka den under med en kraftigare baffel.
          Niklas Bengtsson

          LjudiBil.Com

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

            Originally posted by Kofoten View Post
            Det funkar att köra 69erna och 5,25erna på tvåkanalaren, nackdelen blir att du inte kan ställa nivån separat mellan fram oh baksystem, men det kanske inte gör dig så mycket.

            Varför behöver du bygga ny? räcker nog att förstärka den under med en kraftigare baffel.

            Jo iofs, men 69erna får inte plats på min 740, för smalt ju, den går ju plant sen så lutar hatthyllan snett uppåt mot bakrutan.. och det gör ju att den inte får plats där.. då ska man ju antingen bygga lådor, vilket inte jag tycker e snyggt eller en ny hatthylla, eller? tack för du håller dig engagerad kofoten.

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

              Jaha, kommer inte ihåg

              Men kika lite på "era installationer" på min sida där, sortera efter bilar, så ser du lite hur vissa har gjort. De har byggt ny rak de flesta.

              Gör en först av wellpapp så får du dig en smidig mall Lyckatill !
              Niklas Bengtsson

              LjudiBil.Com

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

                Originally posted by Kofoten View Post
                Jaha, kommer inte ihåg

                Men kika lite på "era installationer" på min sida där, sortera efter bilar, så ser du lite hur vissa har gjort. De har byggt ny rak de flesta.

                Gör en först av wellpapp så får du dig en smidig mall Lyckatill !

                Tjena! nu är det gjort, bilder kommer upp framöver, riktigt roligt sånt här. Första gången jag ger mig in på något i billjudsväg. Bler riktigt nöjd med hatthyllan.. Tack för all hjälp Mvh Johnny.

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjarpojken vill ha billjud

                  Gött! Blir kul att se sen!
                  Niklas Bengtsson

                  LjudiBil.Com

                  Comment

                  Working...
                  X